Podle informací z portálu Spiegel online se vyšetřovatelé v holandském přístavu Eemshaven, nacházejícím se blízko německých hranic, kde byla loď po požáru odtažena, vydali na palubu, aby prověřili příčiny této události. Nejvíce postiženy byly horní čtyři paluby, na nichž byla auta téměř srostlá s podlahou. Plameny zničily 2700 vozidel z celkového počtu 3800. Naštěstí elektromobily unikly požáru a pravděpodobně způsobit tuto katastrofu nemohly, protože nebyly poškozeny. Rozhodující závěry však vyplývající z probíhajícího šetření ještě nejsou k dispozici.
Peter Berdowski, ředitel záchranné společnosti Boskalis, která loď do přístavu odtáhla, podotkl, že část paluby byla doslova srostlá s vozidly. Palivové látky a další provozní kapaliny se nyní postupně odčerpávají z lodi, což podle něj snižuje riziko ekologické havárie. Měla by tedy být minimalizována škoda na životním prostředí.
Zmíněný požár na japonské nákladní lodi propukl na palubě bez zjevného způsobu. Při evakuaci byl zaznamenán úmrtí jednoho člena posádky a několik dalších bylo zraněno. Někteří skeptici elektromobilitu při tomto incidentu okamžitě spojili s ohněm, zejména kvůli transportu zhruba pěti set elektromobilů. I když takovéto úvahy se objevily, bylo zdůrazněno, že je stále předčasné dospět k takovým závěrům.
Není jednoduché ani bezpečné pohybovat se na lodi kvůli jejímu značně poškozenému stavu po požáru. Pravděpodobně to prodlouží dobu vyšetřování. Přesto je už nyní jasné, že spodní paluby s poslední tisícovkou vozidel zůstaly téměř nepoškozené. Tato část byla místem, kde se nacházelo kromě pěti set spalovacích vozidel také několik elektromobilů. I když konečné závěry jsou stále nejisté, pravděpodobně je možné tvrdit, že elektromobily s největší pravděpodobností nejsou viníky tohoto požáru ani obtížného hašení.
Mezi dalšími záchranami byly automobily značek Volkswagen, BMW a Mercedes. Zástupci společnosti Boskalis v současnosti řeší, jak bezpečně vyjmout nepoškozená vozidla z lodi, aby se minimalizovalo riziko dalšího vznícení. Přeprava elektromobilů je navíc náročnější, zejména pokud některá vozidla mají nabitou baterii. Existuje obava, že po týdnech strávených na doutnající lodi by mohlo dojít k samovznícení.
Mezinárodní unie námořního pojištění (IUMI) uvádí, že tradiční paliva jako benzín a nafta mají také vysoké riziko. Nicméně námořní průmysl se naučil tyto hrozby rozpoznávat a minimalizovat. Pojišťovací unie poznamenává, že zatím neexistují prokázané případy, kdy by elektromobily způsobily námořní požár. Uvádí se, že riziko přepravy elektromobilů není větší než u jiných vozidel.
IUMI zdůrazňuje, že je klíčové zavést účinná bezpečnostní opatření pro přepravu bateriových automobilů. Navíc průzkumy naznačují, že rizika nejsou zvýšená ve srovnání s vozidly se spalovacím motorem. Lithium-iontové baterie jsou sice stále relativně nové, ale námořní průmysl se snaží adekvátně reagovat na s nimi spojená rizika a minimalizovat je.
V souvislosti s lodi Fremantle Highway vyšetřovatelé mají obavy ohledně přesunu elektromobilů, jelikož existuje vyšší riziko druhotného vzplanutí baterií. IUMI varuje, že náhlý teplotní šok může vést k nežádoucímu zahřívání a vzplanutí baterií. To znamená, že pro elektromobily jsou zapotřebí další bezpečnostní opatření a rizika jsou zvýšená ve srovnání se spalovacími vozidly.
Last modified: 28. 8. 2023