Xiaomi, výrobce mobilů, představil technologickou špičku mezi elektromobily

Autor:

Foto a zdroj: Xiaomi tiskové středisko

Do seznamu automobilových výrobců můžeme zařadit další významnou značku – čínská společnost Xiaomi nedávno představila svůj první elektromobil s názvem SU7, který směřuje do luxusní kategorie sedanů. Firma vsadila na pokročilé technologie a parametry vozidla se odvážně mohou měřit s aktuální špičkou trhu.

SU7 bude k dispozici na čínském trhu ve dvou variantách, lišících se kapacitou a typem baterie, stejně jako výkonem a dojezdem. Výkonnější a dražší varianta SU7 Max bude vybavena dvěma motory o celkovém výkonu 495 kW.

Jeho hlavním lákadlem bude rychlé dobíjení, které umožní SU7 Max dobít 200 km dojezdu za pouhých 5 minut a poskytne dostatek energie pro 510 km během 15 minut dobíjení.

Xiaomi během podrobné prezentace ukázalo i technologie použité při výrobě, kterou zajistí čínský výrobce BAIC, známý i jako dodavatel pro čínský trh vozy Mercedes-Benz. Jednou z novinek je tzv. HyperCasting, používaný pro odlévání hliníkových konstrukcí podobným způsobem jako Giga Casting od Tesly.

Zajímavým prvkem jsou i akumulátory, které využívají konstrukci typu CTB (cell-to-body), kde samotný akumulátor tvoří součást vozidlové konstrukce. Baterie budou dodávány čínskými giganty CATL a BYD, přičemž levnější model bude mít typ LFP a dražší SU7 Max typ NMC. Xiaomi se u dražší varianty rozhodlo pro vysokonapěťovou architekturu 800 V s maximálním napětím 871 V, zatímco základní model bude využívat 400V architekturu.

Xiaomi vyvinulo pro svůj vůz operační systém HyperOS, který bude ovládat centrální displej s úhlopříčkou 16,1“ a rozlišením 3K. Jeho prostředí připomíná to, co známe například z tabletů iPad s možností práce s více okny aplikací. Systém umožní řidiči rozdělit displej na třetiny a využít je pro různé aplikace jako navigaci, zprávy nebo hudební přehrávač. Displej lze také zrcadlit obraz telefonu. O podpoře platforem Apple Car Play či Android Auto však Xiaomi nijak nezmiňuje.

Jako speciální prvek uvádí Xiaomi systém CarloT, který umožní rozšíření stejných softwarových funkcí na další displeje ve vozidle. Na snímcích byly ukázány další velké displeje umístěné před zadními sedadly.

Společnost Xiaomi také vyvíjí systém autonomního řízení, který využívá data z 11 kamer, 12 ultrazvukových radarů a lidaru. Do konce roku 2024 by měla vozidla schopná plně autonomního řízení jezdit po čínských městech. Za výpočetní výkon bude zodpovědná jednotka postavená na čipech Nvidia Orin-X, zatímco vnitřní displeje budou poháněny čipem Snapdragon 8295. Vedle centrálního displeje bude k dispozici i samostatný displej s úhlopříčkou 7,1″ před volantem a HUD head-up displej na čelním skle.

První vozy od Xiaomi se začnou objevovat na čínských silnicích v únoru příštího roku. Zatímco výrobce ještě nezveřejnil cenu, můžeme očekávat tradiční cenové rozmezí kolem jednoho milionu korun pro základní model. Dodávky do Evropy nebo Severní Ameriky zatím nejsou plánovány. Kromě zářivě modré bude SU7 dostupné v dalších dvou barvách – zelené a šedé.