Po desetiletích znamenala fráze “Made in Germany” špičkovou technologii a design automobilů, ale němečtí výrobci automobilů nyní zaostávají v globálním závodě na výrobu elektromobilů a někteří manažeři používají nový výraz k popisu toho, jak rychle potřebují dohnat ztrátu: “rychlost Čína”.
Tento termín odráží rychlou transformaci čínského automobilového průmyslu směrem k bateriovým vozidlům a tato rychlost byla v pondělí viditelná na veletrhu I.A.A. Mobility v Mnichově, kde nováčci z Číny uchvátili pozornost.
BYD, čínský výrobce elektromobilů, který letos předstihl Volkswagen a stal se nejprodávanější značkou v Číně, představil elegantní nový sedan a sportovní užitkový vůz, což vyvolalo potlesk od nacpaného publika. Navíc měla značka vůbec největší stánek na veletrhu.
“Myslím si, že Evropané jsou doslova vyděšeni tím, jak se Číňané budou chovat v Evropě,” řekl Matthias Schmidt, nezávislý analytik elektromobilového trhu se sídlem v Berlíně.
Výstava přichází v kritickou dobu pro německý automobilový průmysl, který je největší v Evropě a pro německou ekonomiku obecně. Německý automobilový průmysl, kdysi kritický hybný motor ekonomiky země, se místo toho stal břemenem. V červnu se výroba v automobilovém průmyslu snížila o 3,5 procenta ve srovnání s předchozím měsícem, což zatěžuje celkovou průmyslovou produkci země, která klesla o 1,5 procenta.
Stagnace se neomezuje pouze na výrobce automobilů. Ekonomický výstup v Německu stagnoval, což bylo způsobeno vysokými náklady na energie a suroviny, což je dlouhodobým důsledkem loňské invaze Ruska na Ukrajinu.
Významné německé společnosti, včetně Volkswagenu a chemického giganta BASF, odložily plány na rozšíření nebo oznámily, že budou stavět v oblastech s lákavými stimuly, včetně Číny a Severní Ameriky. Trvající vysoká inflace snižuje kupní sílu Němců a přispívá k pesimismu jak u spotřebitelů, tak u podniků.
Poté, co se německá ekonomika na konci loňského roku a na začátku tohoto roku dostala do recese, byl její růst od dubna do června nulový. Minulý týden německá centrální banka, Bundesbank, uvedla, že se očekává, že ekonomický výstup “více či méně bude opět stagnovat ve i třetím čtvrtletí roku 2023.”
Mezi osmi pokročilými ekonomikami studovanými Mezinárodním měnovým fondem (MMF) bylo Německo jedinou zemí, která měla letos očekávaný pokles ekonomiky. To vedlo některé ekonomy k vzpomínkám na konec 90. let, kdy se kvůli rekordně vysoké nezaměstnanosti a nákladům na znovusjednocení Východního a Západního Německa označovala země za “nemocného muže” Evropy.
Automobiloví výrobci v Evropě mají před sebou boj o výrobu levnějších elektromobilů (EV) a o překonání čínského vedení v rozvoji levnějších a spotřebitelsky přívětivějších modelů, řekli výkonní pracovníci na výstavě IAA Mobility v Mnichově.
“Musíme dohnat náklady u některých čínských hráčů, kteří začali s EV generací dříve,” uvedl CEO Renaultu Luca de Meo pro agenturu Reuters na autosalonu a dodal, že když klesnou výrobní náklady, klesnou i ceny. De Meo řekl, že součástí snahy francouzské automobilky o dosažení cenové parity s čínskými konkurenty bude její R5 EV, který má vyjít příští rok, o 25% až 30% levnější než elektrické modely Scenic a Megane.
Čínští výrobci elektromobilů, včetně BYD, Nio a Xpeng, se nově zaměřují i na evropský trh s elektromobily, kde se prodeje za prvních sedm měsíců roku 2023 zvýšily o téměř 55% na zhruba 820 000 vozidel, což představuje přibližně 13% všech prodejů automobilů. Xpeng plánuje rozšířit svou přítomnost na další evropské trhy v roce 2024 a společnost Zhejiang Leapmotor Technology oznámila pět modelů pro zahraniční trhy, včetně Evropy, v příštích dvou letech.
Podle automobilového poradenského společenství Inovev tvořily čínské značky 8% nově prodaných elektromobilů v Evropě v letošním roce, což je nárůst oproti 6% z minulého roku a 4% z roku 2021.
Zhruba 41% vystavovatelů na letošním mnichovském veletrhu má sídlo v Asii a počet čínských firem, které se účastní, se zdvojnásobil, včetně BYD, Xpeng a výrobce baterií CATL. Příchod čínských výrobců elektromobilů do Evropy vyvolává obavy, že by mohli dominovat prodejům EV.
“Ztrácíme naši konkurenceschopnost,” řekla Hildegard Mueller, prezidentka Německé asociace automobilového průmyslu (VDA), a dodala, že autosalon v Mnichově ilustruje “jak vysoký tlak mezinárodní konkurence” vyžaduje, aby Německo investovalo více do elektromobility. Průměrné EV v Číně stálo v první polovině roku 2022 méně než 32 000 eur (35 000 USD) ve srovnání s přibližně 56 000 eury v Evropě, podle výzkumníků z Jato Dynamics.
“Segment základního automobilového trhu buď zmizí, nebo nebude vyráběn evropskými výrobci,” řekl CEO BMW Oliver Zipse v neděli večer s ohledem na čínský vstup do Evropy.
Mercedes-Benz představil svou kompaktní třídu CLA a BMW svou Neue Klasse, oba cílí na vyšší dojezd a efektivitu a zároveň na snižování nákladů výroby.
CEO Volkswagenu Oliver Blume řekl novinářům, že prostřednictvím svých partnerství v Číně chce automobilka snížit náklady na bateriové články o 50%.
Prezident Xpengu Brian Gu řekl, že i když evropští výrobci automobilů zaostávají za Čínou, udělali “velké závazky” v oblasti elektromobilů s partnerstvími a velkými investicemi do technologií.
Automobilový analytik Ferdinand Dudenhoeffer uvedl, že Číňané jsou “světovými šampiony” v oblasti výroby baterií, které mohou tvořit až 40% nákladů na EV.
Čínští výrobci baterií, kteří zakládají pobočky v Německu, pomáhají snižovat náklady na elektromobily a němečtí politici musí zajistit, aby nebyli “vyhnáni ze země s hloupými strategiemi odtržení,” dodal Dudenhoeffer.
Last modified: 20. 9. 2023