V EU se v roce 2023 registrovalo 10 547 716 nových osobních vozidel, meziročně o 13,9 % více, bateriové elektromobily se staly třetí nejoblíbenější volbou kupujících. V prosinci se jejich podíl na trhu vyšplhal na 18,5 % a přispěl tak k celoročnímu podílu 14,6 %, čímž překonal podíl dieselových motorů, který zůstal na 13,6 %. Benzínové vozidla si udržely prvenství s 35,3 %, zatímco hybridní vozidla si vybojovaly druhé místo s tržním podílem 25,8 %.
„Situace v Česku se nejvíce liší právě v registracích bateriových elektromobilů, kde i přes 70% meziroční nárůst registrací se jejich podíl dostal jen na 3 %, což nás s nepatrným rozdílem řadí pouze před Chorvatsko a Slovensko. Z ostatních zemí V4 dosáhlo Polsko 3,6 % a Maďarsko 5,3 %. Nejvyšší podíly byly loni evidovány ve Švédsku (38,7 %), Dánsku (36,3 %) a Finsku (33,8 %),“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu a dodává: „U podílů konvenčních motorizací zaujímá Česko první příčku před Irskem a Rakouskem v případě nafty, u benzínu pak třetí za Bulharskem a Slovinskem.“
Podíl registrací nových osobních automobilů v roce 2023 podle zdroje energie:
– Benzín: 52,0 % v ČR vs. 35,3 % v EU, tj. +16,7 procentních bodů
– Nafta: 22,6 % v ČR vs. 13,6 % v EU, tj. +9,0 procentních bodů
– Hybridy: 18,2 % v ČR vs. 25,8 % v EU, tj. -7,6 procentních bodů
– Bateriové elektromobily: 3,0 % v ČR vs. 14,6 % v EU, tj. -11,6 procentních bodů
– Plug-in hybridy: 2,4 % v ČR vs. 7,7 % v EU, tj. 5,3 procentních bodů
– Ostatní: 1,8 % v ČR vs. 3,0 % v EU, tj. -1,2 procentních bodů
Nejregistrovanější nová bateriová elektrická vozidla v Česku v roce 2023: TESLA (1 618), ŠKODA (1 442), VOLKSWAGEN (607).
„V uplynulém roce jsme web Čistá doprava významně rozšířili a budeme v tom pokračovat i letos,“ uvádí Lukáš Kadula a dodává: „Na webu je k dispozici 10 interaktivních statistik jak z oblasti vozidlového parku, tak veřejné dobíjecí infrastruktury v ČR a zemích EU. Novinkou je Palivová kalkulačka, která orientačně srovnává roční náklady na pohonné hmoty vozidel dle druhu paliva – elektřina, vodík, plyn (LPG a CNG), nafta a benzín. V sekci Podpora čisté dopravy jsou přehledně uvedeny informace a výhody např. k využití bezemisního služebního vozidla k soukromým účelům, mimořádným odpisům, dálničním známkám, dvoutarifovým distribučním sazbám pro elektromobily, benefitům na místní úrovni a dalším. K dispozici je také aktualizovaná mapová aplikace Optimalizace veřejné dobíjecí infrastruktury v ČR, která mj. vytipovává vhodné lokality k rozšiřování veřejných dobíječek s ohledem na jejich výkonové parametry. V letošním roce budeme realizovat průzkum zvyklosti při dobíjení elektromobilů, jehož výsledky rovněž na webu Čistá doprava zveřejníme.“
Modelový příklad: V případě hrubé mzdy 80 000 Kč a ceně služebního vozidla 1 mil. Kč je roční úspora ve prospěch bezemisního vozidla cca 24 000 Kč. Kalkulačka výpočtu čisté mzdy umožňuje namodelovat si jednoduše varianty pro konvenční vozidlo (100 % ceny vozidla), nízkoemisní (50 % ceny vozidla) a bezemisní vozidlo (25 % ceny vozidla).
Last modified: 19. 1. 2024