Test Volkswagen ID.7: Tesla má problém. Na tomto EV se chyby hledají jen těžce

Autor:

Tuzemské zastoupení německé značky Volkswagen představuje již čtvrtý model elektrické řady ID. Nově uvedený vůz, ID.7, je k dispozici ve variantě s karosérií liftback a brzy se očekává i verze kombi se stejnou technikou.

ID.7 má téměř pětimetrovou délku a ve všech rozměrech je o něco větší než nejnovější generace modelu Passat. Volkswagen se rozhodl vybavit všechny běžné verze (s výjimkou sportovní verze GTX) jedním typem motoru. Elektromotor s výkonem 210 kW pohání zadní nápravu a jeho účinnost je podporována dvojitým chlazením. Chlazení statoru zajišťuje voda a rotor je ochlazován olejem.

volkswagen-id7-5volkswagen-id7-36

Inženýři dosáhli zvýšení výkonu o 40 procent oproti předchozí verzi motoru, přestože maximální otáčky klesly z 16 000 na 13 000 za minutu. Spotřeba vozu je díky těmto technickým inovacím a výborné aerodynamice pouze 14,3 kWh na 100 kilometrů.

Se základní baterií o kapacitě 77 kWh (později bude dostupná také baterie s kapacitou až 86 kWh) má vůz dojezd až 621 kilometrů v režimu WLTP na jedno nabití. Nejvyšší nabíjecí výkon činí 175 kW, což umožňuje zvýšit úroveň nabití z 10 na 80 procent během 28 minut. Nechybí ani předehřev baterie, který se aktivuje buď manuálně tlačítkem, nebo automaticky, pokud zadáte stanici do navigace. Přestože je stále postaven na platformě MEB a udržuje elektrickou architekturu s napětím 400 Voltů, poměr ceny a výkonu je nyní prakticky srovnatelný s vozidly se spalovacími motory.

volkswagen-id7-31

Uvedení modelu ID.7 na trh doprovází nabídka verze People od tuzemských prodejců za cenu 1 531 900 Kč. Tato cena je o přibližně padesát tisíc korun vyšší než cena základní verze, avšak zákazníci získají řadu doplňkových prvků výbavy, včetně třízónové klimatizace, navigace, head-up displeje, vyhřívaných sedaček a čelního skla, tepelného čerpadla, vyhřívaného volantu a devatenáctipalcových kol z lehké slitiny.

Nejprve musím pochválit interiér, který má skvělé materiály a zpracování. Nechybí ani nejmodernější infotainment, na kterém Volkswagen silně zapracoval a odstranil jeho neduhy. Vše běží rychle a nedochází k žádné nestabilitě systému. Také grafika je krásná a prostředí intuitivní. Chválím, že Volkswagen ponechal druhý displej za volantem, kde vidíte veškeré jízdní údaje. Je to mnohem lepší, než mít jen jeden tablet uprostřed auta. Prostornost je také velkorysá a místa je všude přebytek, což je pro elektromobily typické.

volkswagen-id7-18 volkswagen-id7-23

Bude chvíli trvat, než si zvyknete na nový způsob ovládání klimatizace. Například výdechy již nemají ovládací páčky či kolečka pro ruční nastavení, ale vše se řídí pomocí displeje. Nicméně, je také možné zvolit automatický režim, který samostatně určuje směr proudění vzduchu. Podobně je to i s vyhříváním a ventilací sedadel. Ta nyní zahrnuje i funkci masáže pro stehna. Nechybí vyhřívání ani ventilace sedadel.

Volkswagen si vzal k srdci většinu kritiky a všemi silami zapracoval na kvalitě interiéru, jeho zpracování a materiálech. Vše je nyní prvotřídní, interiér je potažen kůží s líbivým prošíváním. Líbí se mi také podsvícení, které je efektní a zároveň nijak neruší. Takhle to mělo u vozů ID vypadat od začátku. Když to řeknu stručně, nyní vůz uvnitř vypadá hodný své cenové relaci. Rozhodně tady předčí cokoliv od Tesly, to bez debat.

volkswagen-id7-17volkswagen-id7-12

Škoda je, že některé výtky si u VW k srdci nevzali, ale chápu, že vůz byl ve vývoji mnohem dříve a komponenty už byly nasmlouvány, takže se to prakticky těžko mění. Mám namysli volant s dotykovým ovládáním a ovladač oken se dvěma tlačítky, kde musíte přepnout, jestli chcete ovládat přední nebo zadní okna. Tyto drobnosti jsou vlastně jediné chybky, které jsem na autě našel.

volkswagen-id7-26

S ID.7 jsem strávil týden a jezdil po okresních silnicích, městech a dálnici. Líbilo se mi perfektní odhlučnění kabiny od podvozku a aerodynamického hluku. Vůz je také velmi pohodlný a adaptivní tlumiče plní svou funkci skvěle. Je to jedno z nejpohodlnějších EV vůbec. Za volantem se cítíte jistě a pohodlně, což jsou pro mě nejdůležitější kritéria. ID.7 je velký kus auta a jízda je příjemně plavná a vůz skvěle padne do ruky i přes své velké rozměry.

volkswagen-id7-37

Co se dynamiky týče, tak ta je nadstandardní i u této, vlastně základní, verze. Auto zrychluje opravdu briskně a nemusíte se bát, že pohon zajišťují jen zadní kola. Rozložení hmotnosti je skvělé a vše hlídají chytří asistenti, takže se zadní náprava nikdy nedostane do situace, že by vám řízení komplikovala. Naopak díky tomu máte více citu ve volantu a auto lépe zatáčí.

volkswagen-id7-9

Potěšila mě také průměrná spotřeba. Celý týden jsem kombinovaně jezdil kolem 18 kW/h. Mimo město to šlo i pod 15. Na dálnici jsem díky dobré aerodynamice spotřebu udržel pod 20, což je skvělá hodnota a v této třídě nadprůměrná. Nabíjení se drželo průměrně kolem 150 kW, tady je na tom korejská konkurence nebo třeba Tesla lépe. Reálný dojezd se vždy přiblížil 400 kilometrům. Ve výsledku je Volkswagen ID.7 skvělé auto a výborný elektromobil.

Plusy

– Kvalita zpracování
– Podvozek
– Odhlučnění
– Dojezd
– Vnitřní prostor a praktičnost
– Infotainment

Mínusy

– Konkurence umí nabíjet ještě rychleji
– Přepínač ovládání oken
– Dotykové ovládání volantu