Test Toyota Prius: Vzhled luxusního sporťáku, ale s minimální spotřebou, díky špičkovému hybridu

Autor:

Toyota Prius je skutečně ikonickým modelem. Od svého debutu v roce 1997 zanechal v rámci značky Toyota i na celosvětovém trhu výrazný dojem. Stal se originální automobilovou ikonou spojenou s elektrifikací a odvážným nastavováním budoucích trendů. Jako jeden z prvních průkopníků hybridní technologie nyní přichází v nové generaci s podobným přístupem, ale už jen jako plug-in hybrid. Jeho design šokuje, ale zanechává pozitivní dojem.

Nejprve pojďme na design. To je první věc, která na Priusu páté generace upoutá pozornost. Zepředu připomíná Ferrari Purosangue a zezadu má prvky vozu Lamborghini. Toyota si zjevně troufá. Na první pohled zaujme klínovitý tvar, výrazné svislé přední okno a dlouhá kapota. Za rozumné peníze můžete mít exotické auto, které přitahuje pohledy a zároveň je extrémně úsporné. A to vše od nejspolehlivější značky na světě.

2023-prius-phev-dpl-0782023-prius-phev-dpl-070

Uhlazená a elegantní silueta karoserie je nyní o 50 mm nižší při současném posunutí nejvyššího bodu střechy směrem dozadu. Vůz dále obouvá větší pneumatiky o rozměru až 19″.

Návrháři odstranili všechny zbytné tvary a křivky, kdy ponechali pouze jednoduchý a čistý celkový design, jehož předobrazem bylo přirozené proudění vzduchu. K markantnímu tvaru přispívá i rozvor, který se oproti předchozí generaci zvětšil o 50 mm. Celková délka vozu se však současně zmenšila o 46 mm.

2023-prius-phev-dpl-021

Vzhledem k rozšíření karoserie o 22 mm se nový Prius chlubí dynamičtějším postojem. Do motivu kladiva na přídi vozu jsou elegantně začleněna světla ke zvýraznění uvedeného tvaru. Při pohledu na záď zaujme lineární světelný prvek s trojrozměrným efektem, jenž poukazuje na pokrokový design a přitahuje pozornost k výraznému emblému Prius.

Interiér vozu, postavený převážně na černé barvě, je rozdělen do tří zón v souladu s novou „ostrovní architekturou“ modelu Prius: okolní prostředí, modul řidiče a plovoucí přístrojový panel.

2023-prius-phev-dpl-0912023-prius-phev-dpl-095

Okolní prostředí řidiče i zbytku posádky se vyznačuje prostorností a stylovými hodnotnými materiály, které jsou dále vylepšeny harmonickými akcenty s poukazem na sportovní atmosféru a účelnost. Modulu řidiče dominuje 7″ obrazovka typu TFT přímo v zorném poli pro maximální bezpečnost bez odklánění zraku od vozovky. Tady vidím inspiraci u Peugeotu a je to jedna z mála výtek k celému autu. Abyste totiž na kapličku viděli, musíte si dát volant níže ke kolenům. Trpí tedy na stejný problém jako i-Cockpit.

Součástí interiéru je i přirozeně umístěná centrální obrazovka ve spodní části a subtilní ovladače klimatizace. Osvětlení přístrojového štítu je propojeno s oznámeními bezpečnostního systému Toyota Safety Sense včetně zobrazování výstrah formou úpravy barev. Za sebe hodnotím interiér převážně pozitivně, možná zde chybí jen nějaký barevný kontrast. Zpracování a funkčnost je v pořádku. Druhou a poslední výtku mám k prostoru nad hlavou na zadních sedadlech, což je daň za svažující se linii střechy. Já se tam rovně neposadil, abych se hlavou nedotýkal stropu, měřím 186 centimetrů.

2023-prius-phev-dpl-086

Vůz je postaven na druhé generaci podvozkové architektury TNGA (Toyota New Global Architecture) velikostní kategorie GA-C, přinášející nižší hmotnost a vyšší tuhost. K nižšímu těžišti vozu přispívá optimalizace zaměřená na zástavbu baterie a palivové nádrže ve prospěch větší zábavy za volantem a tichého cestování.

Nová generace hybridního systému pohonu pro Toyotu Prius znamená komplexní zlepšení jízdního chování plug-in hybridního provedení včetně vyššího výkonu a nižší spotřeby. Spalovací motor 2,0 litru disponuje výkonem 148 koní (111 kW) a spolupracuje s novým elektromotorem o výkonu 160 koní (120 kW). Maximální systémový výkon pak činí 223 koní (164 kW). Oproti dosavadnímu plug-in hybridu s maximálním výkonem 122 k (90 kW) tak nová generace přináší výrazný výkonový nárůst.

2023-prius-phev-dpl-006

Cílem konstruktérů bylo, aby vůz umožňoval absolvovat většinu každodenních přesunů v režimu EV, a tak je čistě elektrický dojezd ve srovnání s předchozí generací o více než 50 % delší. Nyní by vůz měl zvládnout kolem 80 kilometrů. Hlavní podíl zde má nová lithium-iontová baterie o kapacitě 13,6 kWh. Články s vyšší hustotou energie umožnily optimalizovat zástavbu bateriového modulu, který se díky svým kompaktním rozměrům vměstnal pod zadní sedadlo, což samo o sobě přispělo ke snížení těžiště vozu.

Snahu o maximální hospodárnost dokládá i skutečnost, že čistou energii lze získávat prostřednictvím fotovoltaických článků na střeše. Ano, Prius si na přání můžete vybavit solárními panely.

2023-prius-phev-dpl-001

A jak to vše funguje v praxi? Jedním slovem skvěle. Jelikož zlepšení doznala i bezestupňová převodovka, tak vůz netrpí na konstantní zvuk motoru při zrychlování. Napomohlo tomu i lepší odhlučnění karoserie, než má třeba Corolla. Nejprve pojďme jezdit po městě. I když si tlačítkem můžete vynutit čistě elektrický režim, nechal jsem vůz pracovat v tom automatickém, abych zjistil, jak to systém umí kombinovat. Nebudu lhát, dobře. Celé město jsem projel v čistě elektrickém režimu a díky silnému elektromotoru si užíval akcelerace.

2023-prius-phev-dpl-056

Poté přišla dálnice, při prudším zrychlování do nějaké stovky si vůz stále držel výhradně elektrický režim, poté přidal spalovací motor. Pokud se ustálíte na konstantní rychlosti a budete plynule zrychlovat, i tady bude vůz používat hlavně elektromotor. Hybridní práce však funguje skvěle. To platí i pro okresky, kde se silný elektrický motor také drží primárně u slova. Zkouším zapnout sportovní režim, zastavuji a plně akceleruji. V tomto módu spolupracují ihned oba motory, aby poskytly co nejvyšší dynamiku. A Prius jede opravdu velmi svižně.

Celou 90 kilometrovou testovací trasu jsem absolvoval s podílem 84 procent elektřina a zbytek na spalovací motor. To je velmi slušný výsledek, protože jsem opravdu nejel ekonomicky. Vše zmíněné samozřejmě platí, pokud bude baterie nabita, ale nemusíte se bát. Nikdy se totiž nevybije úplně, i když to palubní počítač bude hlásit. Vůz si totiž stále ponechává standardní kapacitu pro hybridy, aby tak po vybití mohl fungovat. Pak tedy funguje vlastně úplně stejně jako každý jiný hybrid od této značky, třeba opět Corolla. Sladění hybridního systému je pak zcela špičkové, a i tak se vůz snaží ve městě co nejvíce používat elektrickou energii.

A spotřeba? Dokud se nevybije baterie, dá se jezdit na hybridní režim klidně do 1,5 litru. Auto sem tam při akceleraci zapne spalovací motor. Po vybití se předpisově a bez dynamických nároků vejdete do 4 litrů na okresce, ve městě klidně kolem 3. Na dálnici to pak stoupne k 7 litrům.

2023-prius-phev-dpl-039

Podvozek si nechávám na konec, ale i ten mě příjemně překvapil. Vůz sice vypadá jako rodinný supersport, ale naštěstí tak nejezdí. Podvozek je ideálně komfortní a poradí si i s opravdu vytlučenou silnicí. A to jsem jezdil na devatenáctipalcových kolech s nízkým profilem gum. Není to sice vymetač zatáček, ale na volant auto reaguje ochotně a v oblouku snese i vyšší rychlost, pak přijde obligátní nedotáčivost. Kabina je také velmi dobře odhlučněna od valivého zvuku.

2023-prius-phev-dpl-031

Nový Prius je opravdu skvělé auto. Od poutavého a exotického vzhledu, přes fantastický hybridní pohon až po komfortní a schopný podvozek. Není to sice nejpraktičtější vůz pro rodinu, ale to nikdy neměl být.

Plusy

– Design
– Hybridní pohon
– Dojezd na elektřinu
– Kvalita interiéru
– Bohatá výbava
– Jízdní komfort

Mínusy

– Monotónní zvuk motoru ve vyšších otáčkách
– Málo místa nad hlavou
– Vyšší cena