Test Renault Scenic E-Tech 100% Electric: Rodinný praktik budoucnosti

Autor:

Foto: Electricdrive

Renault Scenic byl dlouhé roky považován za jeden z nejúspěšnějších rodinných modelů této francouzské automobilky. Na českých silnicích se dodnes objevuje v mnoha variantách a generacích, což svědčí o jeho oblíbenosti. Důvodem tohoto úspěchu byla především jeho vysoká praktičnost, příznivé provozní náklady a také dostupná pořizovací cena. Renault se nyní rozhodl pokračovat v tradici modelu Scenic, ovšem v moderním hávu elektromobility, což byla poměrně odvážná výzva, která však nedopadla vůbec špatně.

Zkušenosti Renaultu s elektromobily nejsou žádnou novinkou, automobilka se na tento segment zaměřuje už řadu let. Vývoj v oblasti designu jde rychle kupředu, zatímco technická stránka elektrických vozů se zdokonaluje spíše postupně. Technologie elektrického pohonu jsou ve své podstatě relativně jednoduché a kromě inovací v oblasti baterií zde není tolik prostoru pro revoluční změny. Nový Renault Scenic proto logicky staví na osvědčených základech, které už známe například z modelu Megane E-Tech.

renault-scenic-e-tech-4 renault-scenic-e-tech-10

Pokud starší generace Scenicu vynikaly svou užitnou hodnotou, jejich designové provedení bylo spíše podřízeno praktičnosti než estetice. Nový Scenic však přináší zcela jiný přístup. Karoserie se sice stále drží konceptu rodinného vozu, ale díky moderním prvkům a dynamickým liniím působí daleko atraktivněji. Úzké agresivně tvarované světlomety, dynamická záď s výraznými prolisy a ostře řezané nárazníky dodávají vozu zcela nový šmrnc. Působí elegantně, ale zároveň dostatečně robustně, takže osloví nejen rodiny, ale klidně i stylově založené jedince. Interiér pak pokračuje v tomto trendu a kombinuje moderní materiály s útulným dojmem, který dělá z kabiny příjemné místo k pobytu. Samozřejmě, pár ergonomických přešlapů by se tu našlo, ale celkově působí velmi dobře.

renault-scenic-e-tech-9

Za volantem si lze najít pohodlnou pozici, přičemž sedačky jsou navrženy tak, aby poskytovaly dostatečnou oporu i komfort na dlouhých cestách. Velkou výhodou jsou tenké opěráky předních sedadel, které uvolňují více prostoru pro nohy cestujících vzadu. Těm nahrává i rovná podlaha bez středového tunelu, což je jedna z předností elektromobilů. Díky tomu se vzadu sedí mimořádně pohodlně, ať už jde o kratší jízdy po městě nebo delší dálniční přesuny.

renault-scenic-e-tech-15 renault-scenic-e-tech-14

Za volantem si lze najít pohodlnou pozici, přičemž sedačky jsou navrženy tak, aby poskytovaly dostatečnou oporu i komfort na dlouhých cestách. Velkou výhodou jsou tenké opěráky předních sedadel, které uvolňují více prostoru pro nohy cestujících vzadu. Těm nahrává i rovná podlaha bez středového tunelu, což je jedna z předností elektromobilů. Díky tomu se vzadu sedí mimořádně pohodlně, ať už jde o kratší jízdy po městě nebo delší dálniční přesuny.

Po usednutí do vozu upoutá pozornost netradičně tvarovaný volant, který je ve spodní i horní části zploštělý. Zatímco spodní část pomáhá vytvořit více místa pro nohy, horní zploštění je spíše estetickým prvkem bez praktického přínosu. Držení volantu je ale příjemné a infotainment s vertikálně orientovaným displejem patří k těm nejpřehlednějším. Renault zde vsadil na systém od Googlu, což znamená, že navigace a další aplikace jsou intuitivní a snadno ovladatelné. Menu běží plynule a je logicky uspořádané, což výrazně přispívá k pohodlí při řízení.

renault-scenic-e-tech-20 renault-scenic-e-tech-17

Přestože elektromobily nepotřebují klasický středový tunel, Scenic jej i tak má, a to z důvodu praktičnosti. Najdeme zde několik úložných prostor, včetně velké přihrádky pod displejem infotainmentu, kde lze bezdrátově nabíjet mobilní telefon. Bohužel, její hloubka není ideální a vyndávání telefonu může být trochu komplikované. Dalším méně povedeným prvkem je umístění tří páček na pravé straně pod volantem – jedna slouží k volbě převodového stupně, druhá ovládá stěrače a třetí multimédia. V praxi se tak snadno stane, že místo zařazení zpátečky nechtěně zapnete stěrače.

renault-scenic-e-tech-6

Srdcem nového Scenicu je baterie o hmotnosti 515 kg a kapacitě 87 kWh, která pohání přední kola elektromotorem o výkonu 220 koní a točivém momentu 300 Nm. Výrobce uvádí dojezd přes 600 km na jedno nabití, ale realita bývá odlišná. Při běžném ježdění se spotřeba pohybuje spíše kolem 20 kWh/100 km, což znamená reálný dojezd kolem 430 km při smíšeném provozu. Ve městě, kde lze více využívat rekuperaci, se dojezd zvyšuje na přibližně 500 km. Nabíjení je možné doma z klasické zásuvky nebo na rychlonabíječkách s výkonem až 150 kW, kde lze baterii dobít z 10 na 80 % za přibližně 30 minut. Samozřejmě, rychlé nabíjení není zadarmo a při využití superchargeru se cena může vyšplhat až na 20 Kč za kWh.

renault-scenic-e-tech-1

Po jízdní stránce Scenic překvapí komfortním podvozkem, který si skvěle poradí s nerovnostmi českých silnic. I přes vyšší hmotnost způsobenou bateriemi si zachovává stabilitu a díky nízkému těžišti působí v zatáčkách jistě. Řízení je velmi lehké a poskytuje minimální zpětnou vazbu, což sice nemusí potěšit nadšené řidiče, ale naopak vyhovuje těm, kdo hledají pohodlný vůz pro každodenní používání. Elektromotor poskytuje okamžitou odezvu na plyn, i když nejde o žádnou divokou raketu, jako některé výkonnější elektromobily. Scenic sází spíše na komfort a klidnou jízdu, což mu jde skvěle. Oproti předchůdcům je nejen praktičtější, ale i výrazně pohlednější. Pokud hledáte stylový rodinný elektromobil s rozumným dojezdem, nový Renault Scenic rozhodně stojí za zvážení.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY