Test Opel Corsa-e: Mistr kamufláže

Autor:

Některé segmenty automobilového trhu přitahují specifické zákazníky. Například takové elektromobily velice často kupují lidé, pro které to není rozhodnutí založené pouze na porovnávání tabulkových hodnot a ceny, ale také o jejich přesvědčení (někomu se taky líbí, jak to tlačí do sedačky, žejo). A většina majitelů bateriových automobilů také velice rádo svému okolí jejich volbu obhajuje. Nojo, ale co když chcete elektromobil, ale chtěli byste se vyhnout otázkám vašich známých na téma „A kde budeš nabíjet na sídlišti?“ „A co budeš dělat v zimě, až se zasekneš v koloně?“. Existuje elektromobil, který svůj styl pohonu dokonale maskuje? Ano!

Opel Corsa-e je mistr kamufláže. Nic, ale opravdu nic na první pohled neprozrazuje, že jde o BEV (battery-electric-vehicle). Pokud máte novou Corsu absolutně v oku, všimnete si maličkého „E“ na B sloupku, tím to ale hasne – ostatně ani značka začínající „EL“ není povinná. Pro své okolí tak budete prostě jen další majitel Corsy… Která je sama o sobě designově velice povedená. Sdílí základ s Peugeotem 208 nebo DS3 Crossback, ale hraje na mnohem konzervativnější notu. A za mě je to dobře. Někdy auto může být prostě jen auto – i když je na baterky.

opel-corsa-e-2023-7 opel-corsa-e-2023-5

Stejný recept se opakuje uvnitř. Namísto trčících tabletů a otravného dotykového ovládání všeho od  klimatizace až po stahování zadních oken (Volkswagene, koukám se na tebe), vypadá kabina jak kdyby se zasekla v čase – v tom dobrém. Displej infotainmentu je vkusně zakomponován do palubní desky, tepelný komfort i hlasitost můžete ovládat otočným čudlíkem (nic lepšího opravdu neexistuje), a veškeré důležité ovládací prvky jsou na místech, kde byste je čekali. Naprosto v pořádku je taky kvalita zpracování, a zvolené materiály. Celý vrchní díl palubní desky je měkčený, výplně dveří jsou potaženy mikrovláknem. Corsa chytře maskuje fakt, že má základ ve velice levném autě.

Komunikaci s autem obstarává dvojice displejů. Na tom větším – na palubní desce – běží infotainment od Stellantis, který už by zasloužil omladit. Není příliš logický, a elektromobilní funkce jsou poměrně omezené. Bezdrátové CarPlay by taky udělalo radost. Naopak ten druhý – v kapličce přístrojů – je povedený. Snesl by sice kvalitnější zobrazení, ale jelikož je Corsa auto, jehož cena startuje na 359.990 (samozřejmě spalovací verze), jsem ochotný přivřít oko. Jeho funkčnost je ale vynikající. Vzhledově trochu strohý systém nabízí široké možnosti individualizace, možnost uložit více oblíbených zobrazení, a můžete si promítnout i plnohodnotnou navigaci. Co víc si přát.

opel-corsa-e-2023-18 opel-corsa-e-2023-19

Slušně je na tom taky s vnitřním prostorem. Ani se svými 190 centimetry jsem neměl vepředu nejmenší problém. Dokonce i dozadu jsem se nějak vešel, jen dveře jsou hodně úzké, takže nastupování není zrovna nejdůstojnější. S uskromněním ale musíte počítat u kufru. Ten nabídne pouze 267 litrů v zákaldu.

Techniku už dobře známe z jiných elektrických prcků z koncernu Stallantis (i ne-prcků, protože je například i v dodávce Vivaro). Tedy elektromotor o výkonu 100 kW a 260 Nm, který roztáčí přední kola, a čerpá energii z baterie ve tvaru T o využitelné kapacitě 46.5 kWh. Výkon na papíře neohromí, v reálném světě je ale Corsa-e až nečekaně svižné vozítko. Líbí se mi navíc naladění elektromotoru. Má samozřejmě okamžité reakce ale jeho nástup je plynulý, nedočkáte se žádného kopance. Auto tak působí hezky klidně a kultivovaně. Stovku zvládne za 8.1 sekundy, a městkou padesátkou uhání už za 2.8 vteřiny – bude z vás semaforový král. Plného výkonu ale dosahuje pouze v režimu sport. Například v režimu ECO je již omezen na 60 kW. Ze zkušenosti ale můžu říct, že pro ježdění ve městě je i to naprosto dostatečné k tomu, abyste spalovacím alternativám zmizeli z dohledu. Jen pozor na mráz, ECO režim výrazně ovlivňuje topení. Při teplotách pod bodem mrazu už není auto schopné efektivně vytopit kabinu. Corsa je ale vybaveno tepelným čerpadlem, nemá tedy smysl mrznout.

opel-corsa-e-2023-8

Zpět ale k baterce. Ta by vás podle stránek výrobce měla dostat na jedno nabití o 352 kilometrů dál. Na papíře asi ano. My ale na papíře nežijeme, a musíme se potýkat s řadou proměnných – počasí, převýšení, prostředí … Tak to pojďme vzít nějak popořadě. Nejhorší výsledek se dostaví na dálnici. Během testu byla teplota lehce pod 10 stupňů nad nulou, a dálniční úsek si řekl o 20.5 kWh (130 km/h na tempomat) – tedy dojezd kolem 220 kilometrů. Ve městě se naopak dalo jezdit asi za 15 kWh, a celkový průměr se zasekl na 16.5 kWh – to je nějakých 280 kilometrů v kombinovaném provozu – na městského prcka mi to přijde vlastně zcela adekvátní.

Corsu jsem ale vyzkoušel i v krutých mrazech (mezi -10 až -13 stupňů). Průměr se zvedl na 19.5 kWh – tedy nárůst o 15 %. Řeči o zvýšení spotřeby v zimě na dvojnásobek tedy nejsou na místě. Problém však nastal na dálnici, kde si vzala 30 kWh/100 km. Pokud se tedy někam chystáte ve velkých mrazech, doporučuji jet 110 km/h místo 130, kde si auto řekne asi o 24 kWh. Záchranou vám bude v dané kategorii nadstandardní rychlost dobíjí až 100 kW. Možná budete stát často, ale ne dlouho. Nabití 10-50 % v reálných podmínkách zabere necelých 15 minut, na 80 % počkáte půl hodinu. Nad 85 % je ale rychlost omezena na 11 kW. Poslední dílek tedy zabere další půlhodinu, nemá tedy smysl dobíjet víc než 85 % pokud vám jde i o čas příjezdu.

opel-corsa-e-2023-11

No a jak elektrická Corsa jezdí? Stejně jako vypadá, tedy jako úplně běžné auto. Díky lineárnímu nástupu výkonu elektromotoru je chování poměrně blízké spalovacím autům (samozřejmě se tu vše děje bez hluku, vibrací a prodlev na povely plynového pedálu), a podvozek trefil správný poměr mezi komfortem a jistotou. Při městském provozu si umí poradit s horším povrchem, a byť je podvozek tužší než u spalovacích verzí (kvůli nárůstu hmotnosti o 300 kg), nezachází do takových mezí, kdy by vás to štvalo. Naopak mimo město působí auto hbitě a jistě. V zatáčkách můžete zvolit i vyšší tempo, a Corsa-e si s ním bez problémů poradí. Do jisté míry je to samozřejmě zásluha nízkého těžiště, především jde ale o to, že auto vychází z povedeného základu. Asi největší slabinou je průměrné odhlučnění podběhů. Toho si všimnete hlavně za deště, kdy se vám o podběhy rozbíjí vodní tříšť, a v autě to hučí jako v sudu. Krom toho, ale skutečně není moc co vytknout.

opel-corsa-e-2023-12

Opel Corsa-e je dost možná ten nejobyčenější elektromobil na trhu – a teď to rozhodně nemyslím jako urážku. Dojezd asi neoslní, ale pro účely auta je dostatečný. Díky rychlému dobíjení bych se nebál vydat ani na delší výlet, jen už by to vyžadovalo trochu plánování. S cenou startující na 829.900 taky patří k nejlevnějším u nás. Rozhodně to není málo peněz, ale zopakujeme si jedno klišé – baterka něco stojí. I v základní výbavě ale nabízí téměř vše, co kdy budete potřebovat jako bezklíčové odemykání, dešťový senzor, tempomat i automatickou klimatizaci, a už zmíněné tepelné čerpadlo. Pro toho, kdo tráví většinu času ve městě, poskytuje Corsa-e dostatek prostoru při zachování kompaktních rozměrů, dospělé chování a levný provoz. Ani omylem to není „malé auto pro všechny“, ale pro svojí cílovou skupinu je to určitě zajímavý počin, který z elektromobility těží, ale nesnaží se ji za každou cenu promovat.

Plusy

– Design
– Obyčejné auto
– Jízdní vlastnosti
– Výkon
– Výbava

Mínusy

– Malý kufr
– Cena