Test Lexus RZ 450e: Skvělé auto, ale škoda toho dojezdu

Autor:

Lexus RZ je prvním čistě elektrickým vozem této značky. V několika ohledech přináší více než konkurence, přičemž jedna z těchto vlastností, označená zkratkou OMG (neznamenající Oh, my god), je naprosto jedinečná. V jedné klíčové oblasti však zaostává.

lexus-rz-2024-5lexus-rz-2024-38

Toyota + Lexus = hybridy. To je obecně známá rovnice. Obě značky ale nyní rozšiřují svou nabídku do oblasti elektromobility. Jejich první čistě elektrické vozy jsou již k dispozici zákazníkům. Technicky vzato mají třetího partnera, Subaru. Lexus už má jeden model s elektrickým pohonem, a to UX, který je ale dostupný i ve verzích se spalovacím motorem. Lexus RZ je tedy prvním vozem, který automobilka navrhla jako čistě elektrický. Stejnou techniku využívají i Toyota bZ4X a Subaru Solterra. Elektrický Lexus by však měl být ze své podstaty nejlepším a nejluxusnějším z této trojice.

Začněme designem. Zvenku bych vozidlo popsal jako prémiové, ale zároveň sportovní. Je to nižší elektromobil, což určitě pomáhá snížit jeho celkový aerodynamický odpor (0,28), což pak ovlivňuje spotřebu. Nejde o nejnižší součinitel odporu na trhu, stále zaostává například za Hyundai Ioniq 6 (0,21) nebo Tesla Model 3 (0,22), ale to nejsou SUV. Atraktivitě vozidla přidávají i 20″ kola z lehké slitiny. V této verzi výbavy najdeme také zatmavená zadní skla, protihluková přední a zadní skla s UV filtrem, automatický dešťový senzor, adaptivní přední světlomety a střešní anténu ve tvaru ploutve.

lexus-rz-2024-43

Interiér je především o luxusu. Nepamatuji si, kdy naposledy jsem viděl v autě tak nádherné sedačky, které jsou elektronicky nastavitelné. Nechybí jim ani odvětrávání a vyhřívání. Čalounění Ultrasuede neblokuje žádné funkce, takže sedadla nemusí být kožená, aby přes ně proudil vzduch. Další plusové body bych interiéru udělil za volant, který je velmi příjemný na dotek a jeho fyzická tlačítka jsou přímo perfektní. Navíc skvěle spolupracuje s vozidlem. Velká část interiéru je potažená semišem, což velmi hezky zútulňuje pobyt na palubě. Je to prostě Lexus a ten interiéry umí prvotřídní a RZ není výjimkou.

lexus-rz-2024-28lexus-rz-2024-31

Překvapivě chyběla přední přihrádka, kterou nahradil panel, z něhož při topení sálá teplo. Dokumenty si tak můžete uložit do otevřeného prostoru pod řadicí pákou, kde však není mnoho místa. Chvíli trvá, než si člověk zvykne na styl řadicí páky, která funguje na principu otočného a stlačovacího mechanismu. Vedle ní se nacházejí tlačítka pro Auto Hold, vypnutí trakce a ruční brzdu. Vzadu mají pasažéři dostatek místa na nohy i hlavu. Kromě toho si mohou zapnout vyhřívání sedadel, nabíjet zařízení prostřednictvím USB-C konektoru nebo dokonce využít zásuvku.

Infotainment vozidla se skládá ze tří displejů: hlavní displej infotainmentu, displej řidiče a head-up displej. Začneme hlavním displejem. Ten je pěkně zpracovaný a má dvě fyzická kolečka na nastavení teploty. Pod displejem jsou dvě tlačítka na ovládání klimatizace (ostatní nastavení klimatizace jsou přímo nad nimi na displeji) a jedno kolečko na ovládání hlasitosti systému. Ještě níže najdeme tři USB-C vstupy pro kabely a tlačítka na ovládání kamer vozidla.

lexus-rz-2024-23

Hlavní displej je celkem přehledný a nabízí dva režimy (světlý a tmavý), které se přepínají podle potřeby, případně je můžete přepnout i sami. Chybí mi však barvy. Celé to působí monotónně a musíte se řídit přímo tím, co je na displeji, takže nemůžete jít “po paměti”. Systém podporuje i Android Auto. Najdeme zde také navigaci, která je přehledná a funguje nad očekávání, ale nevypočítá procenta zbývající energie v cíli.

Displej řidiče je už něco jiného. Je celkem jednoduchý, ale zcela nepřizpůsobitelný. Obsahuje téměř všechny důležité údaje (kromě stavu nabíjení a procent zbývající baterie), ale nemůžete si ho přizpůsobit podle svých představ. Pro mě byl celkem nudný a dost mě obtěžovala informace o neudržování pozornosti. Zklame také slabá integrace navigace do displeje, kde zobrazuje jen směrové šipky a případný počet kilometrů do odbočení.

lexus-rz-2024-22

V interiéru našeho auta chybí jedna světová novinka, která by na trh měla přijít v roce 2025. Je jí systém řízení zvaný OMG nebo-li „One Motion Grip“. Lexus RZ s ním bude prvním velkosériově vyráběným autem s volantem, který nemá žádnou mechanickou vazbu s koly. Chybí i tradiční sloupek řízení; namísto toho se využívá elektronické propojení mezi volantem a koly. Výhodou má být velmi strmé řízení bez nutnosti přehmatávání i menší otřesy přenášené ze silnice do volantu. Futuristické řešení podtrhuje i atypický volant v podobě motýlích křídel nebo kokpitu letadla. Ale na to si ještě počkáme.

lexus-rz-2024-34

Vozidlo má akumulátor s kapacitou 71,4 kWh, přičemž využitelných je 64 kWh. To by podle standardů WLTP mělo zajistit dojezd až 400 kilometrů. Záleží však na tom, kde a jakou rychlostí jedete. Stejně velký akumulátor využívají i Kia Niro EV, Hyundai Kona nebo Toyota bZ4X. Vozidlo využívá pohon všech čtyř kol, což znamená o něco vyšší spotřebu baterie.

Palubní nabíječka ve vozidle poskytuje výkon 11 kW, což je lepší standard. S tímto nabíjecím výkonem dokážete vozidlo nabít na AC nabíjecí stanici za 6 hodin. Uživatelé elektromobilů však často musí využít i rychlé DC nabíjení na veřejné nabíjecí stanici. V takovém případě můžete Lexus nabíjet maximálně výkonem až 150 kW. Z 0 na 100 % tak dobijete za přibližně 30 minut.

lexus-rz-2024-15

Lexus RZ jsem dobíjel na nově otevřené rychlonabíječce PRE Point s výkonem 75 kW u supermarketu Penny v Králově Dvoře. Tuto síť můžu doporučit zejména kvůli poměru cena/výkon. 

Výkon vozidla závisí na zvoleném jízdním režimu. Při maximálním výkonu však vozidlo dokáže využít až 230 kW s točivým momentem 435 Nm. To umožní zrychlení vozidla z 0 na 100 km/h za pouhých 5,6 sekundy. Lidé, kteří ještě neseděli v elektrickém autě, mohou být takovým zrychlením překvapeni. Zaznamenal jsem však menší problém s funkcí Auto Hold, kde se vozidlo velmi prudce rozjíždí a má tendenci trhnout. Je to však otázka zvyku a věřím, že když budete mít vozidlo déle než já na testovací týden, naučíte se s ním spolupracovat.

lexus-rz-2024-37

Vyšším výkonem disponuje elektromotor na přední nápravě, ale o bezpečnou distribuci síly se stará systém DIRECT4 pro elektronické řízení točivého momentu všech kol. Jízdní vlastnosti pak korunuje komfortní nastavení podvozku. Auto je stabilní, v zatáčkách se nenaklání a kabina je skvěle odhlučněná. I tady je to klasický Lexus a to pohodlí je přímo ukázkové, navíc umocněno tím, že se jedná o elektromobil.

lexus-rz-2024-2

Lexus dokáže přenášet energii z brzdění zpět do baterie, což nazýváme rekuperací. Ta se spouští automaticky a má 4 úrovně intenzity. Automaticky je nastavena na úrovni 2, při které se po uvolnění plynového pedálu ještě nerozsvítí brzdová světla. Intenzitu si můžete nastavit pomocí pádel za volantem. Od úrovně 3 už vozidlo ukazuje ostatním účastníkům provozu, že brzdí. Poslední, čtvrtá úroveň, je pak maximální rekuperace, která však nezajišťuje úplný “one pedal drive”. Vozidlo se touto úrovní nezastaví úplně na 0 km/h, proto musíte používat i brzdový pedál, což je škoda.

Lexus RZ používá lithium-iontovou baterii sestávající z 96 článků. Papírově to má stačit na 395 kilometrů s 20palcovými a o 40 kilomerů více s 18palcovými koly při průměrné spotřebě 18,7 kWh na 100 km. Vzhledem k tomu, že papírových hodnot dosáhne málokdo, v zimě spotřeba roste a při pro baterii zdravém nabíjení v rozmezí od 10 do 80%, klesá reálný využitelný dojezd pod 300 kilometrů. A nejen v zimě. Vozidlo i během příjemných +20 C sosalo v průměru 25 kW/h. Na dálnici odběr stoupal i přes 30. Což dojezd sníží někde k 210 kilometrům.

lexus-rz-2024-10

Je pravda, že příznivci elektromobility budou správně tvrdit, že většina jízd nepřesáhne 50 kilometrů za den. Nicméně, když si za minimálně 1 715 000 Kč pořizuji SUV, pak by pro mě tento dojezd byl nedostatečný.