Test Kia EV9 GT Line

Autor:

Aktuální Světové auto roku 2024 jsme vyzkoušeli ve výkonnější dvoumotorové verzi. Sedmimístné SUV ohromí dynamikou, komfortem, prostorem a v teplém počasí i dojezdem. Bez řízení zadních kol jsou však parkovací manévry utrpením. Jinak se chyby hledají těžko. Dokonce i cenou dá konkurentům pořádně zabrat.

Na cestě vypadá jako koncept, který někdo ukradl z autosalonu. Jenže Kia EV9 je skutečné auto a jak víme, dnes už ověnčené titulem Světové auto roku 2024. Kia si na své nové vlajkové lodi dala opravdu záležet. Její design je možná mírně polarizující, ale na cestě ji přehlédnout nemůžete. Své dominantní postavení dává najevo i rozměry. Na délku má 5010 mm, na šířku bez zrcátek 1980 mm a na výšku 1780 mm. Většinu deklasuje i rozvorem náprav s megalomanskou hodnotou 3100 mm. Nezaostávají ani 21palcová kola, která jsou součástí námi testované verze GT Line. Navíc, obutá na relativně vysokém profilu pneumatik (285/45), takže celkový průměr kol je přímo gigantický.

kia-ev9-2024-5kia-ev9-2024-19

Pokud si ale myslíte, že velké elektrické SUV s masivním pontonem, kolmou maskou a množstvím hranatých linií je aerodynamickou katastrofou, jste na omylu. EV9 má díky hladkým plochám, trojrozměrnému krytu podvozku, který má vpředu konkávní a vzadu konvexní tvar, výsuvným klikám, aktivním klapkám v sacích otvorech, aerodynamicky optimalizovaným kolům či velkému střešnímu spojleru nečekaně nízký koeficient odporu vzduchu Cd 0,28. To je asi nejlepší příklad designové filozofie značky Kia, která se snaží o “jednotu protikladů“. Její futuristický vzhled se příliš neliší od stejnojmenného konceptu z roku 2021. Klobouk dolů. Chybí jen „hvězdná“ maska se soustavou diod, kterou sice EV9 mít může, ale kvůli legislativě zatím ne v Evropě. Kia prý bojuje, aby se jí podařilo prosadit tuto designovou vychytávku alespoň u nejvýkonnější verze GT, na kterou si ještě chvíli počkáme.

kia-ev9-2024-11

Ale i současná světelná technika stojí za to. Verze GT Line je vybavena v sérii novými vertikálními matrixovými reflektory. Nemají sice 2,8 milionu pixelů jako Mercedes-Benz EQS SUV, ale i 32 diod dokáže cestu nádherně osvítit a vytvářet tmavé tunely proti oslnění. A zejména jde o velký pokrok ve srovnání s málo výkonnými světly v EV6. Škoda, že matrixové reflektory jsou jen součástí verze GT Line. V základní úrovni Earth je není možné dokoupit. Zajímavou grafiku mají i zadní LED světla, která zasahují vysoko do sloupků. Prý jde o „hvězdnou mapu“. Ať v nich už vidíte cokoliv, EV9 si ani v noci s jiným autem nezaměníte. To, že jde o SUV, naznačuje zejména výrazná plastová ochrana podvozku. Světlá výška je ale jen skromných 177 mm. EV9 ale nechce být off-roadovým vozem, spíše dokonale komfortním dálničním křižníkem.

kia-ev9-2024-33kia-ev9-2024-38

To pochopíte i při pohledu do kabiny, která má standardně tři řady sedadel. Můžete vybírat 6místné provedení (2+2+2) s protisměrně otočnými sedadly druhé řady nebo tak, jako v našem případě, klasické uspořádání pro sedm cestujících (2+3+2). Začněme však designem. Neočekávejte preciznost ve stylu Stingeru nebo Sorenta. Toto je elektromobil, který demonstruje svou ekologickou povahu i výběrem udržitelných materiálů, například textilií z recyklovaných PET lahví a podobně. Takže v kontextu s pozicí vlajkové lodi se vám možná budou zdát některé plasty trochu laciné, zejména pokud mají velké plochy. Aby udržela Kia cenu na akceptovatelné úrovni, musela také trochu šetřit. To ale není výčitka, ve verzi GT Line je vše pěkně sladěno. Výsledkem je moderní a extrémně vzdušná kabina. Atmosféru dotváří černý strop.

Horizontální palubní deska nese až tři displeje. Dva 12,3palcové Kii totiž nestačily, a tak přidala třetí mezi nimi s úhlopříčkou pět palců. Slouží zejména klimatizaci. Škoda, že je v zákrytu nového volantu, takže ne vždy vidíte na údaje teploty. Oceňujeme však, že Kia použila matný povrch displejů, které jsou odolné nejen proti odleskům, ale i otiskům prstů. K ergonomickým chybičkám musíme připočítat umístění startovacího tlačítka na voliči „převodovky“, který je na sloupku řízení, tedy pod volantem a také umístění tlačítek volby jízdních režimů a off-roadových módů na spodku volantu – zcela mimo dosah prstů. Samotný infotainment pracuje rychle a má pěknou grafiku.

kia-ev9-2024-28kia-ev9-2024-29

Prohlížet si na něm můžete například podrobné statistiky o spotřebě energie nebo využít inteligentní plánovač tras s optimálními zastávkami na nabíjení, tak abyste se do cíle dostali co nejrychleji. Analytiku spotřeby má Kia zvládnutou opravdu perfektně. Samozřejmostí je aktualizace softwaru vzduchem, vzdálený přístup k autu či digitální klíč. Co však potěší ještě více, Kia ponechala i trochu hardwaru. Stále zde máte mechanické ovladače na změnu teploty nebo hlasitosti rádia. Přední sedadla jsou velmi pohodlná, ventilovaná, masážní a dokonce s výsuvnou opěrkou na lýtka, která se hodí zejména při nabíjení. Pocit nadvlády nad tímto kolosem umocňuje výhled na obrovskou kapotu. Potěší i velké odkládací prostory ve středovém boxu nebo ve dveřích.

Líbí se nám i ve druhé řadě, kde na prostoru a rozměrech sedadel Kia nešetřila. Opěradla mají nastavitelný sklon a nechybí USB porty či samostatně nastavitelná zóna klimatizace. Šířka tohoto auta umožňuje pohodlnou přepravu tří cestujících i ve druhé řadě. A ještě jedna poznámka, aby se mohli cestující v tomto křižníku během jízdy vzájemně bavit, je EV9 vybavena „interkomem“, který přenáší hlas zepředu dozadu a naopak. Extra pochvalu si zaslouží aparatura Meridian se 14 reproduktory. Tak kvalitní zvuk jsme už dávno nezažili.

kia-ev9-2024-35

Třetí řada? I v ní si budete připadat královsky. Má sice o něco menší opěradla i sedáky, ale poskytuje slušný prostor pro kolena. Navíc můžete sklopit jejich opěradla a využít ohromný kufr. Jinak jeho základní objem 333 litrů zdaleka není špičkový. Tady hraje svou roli i fakt, že Kia zvolila poněkud atypický způsob sklápění třetí řady, při kterém sedáky zůstávají vzpřímené, takže prostor pro náklad není úplně rovný. Navíc k těmto operacím potřebujete více času a trpělivosti než u jiných SUV. Zavazadla můžete uložit také do 90litrového „frunku“ pod přední kapotou, pokud si zvolíte pohon pouze zadních kol. U verze s dvojicí motorů se objem frunku zmenšil na 52 litrů.

Přístup ke kufru je komfortní díky elektrickému ovládání, které můžete dokonce automatizovat přes infotainment. No a když to všechno sečtete, dosáhnete výsledného objemu 2320 litrů. Pokud je pro vás EV9 pracovní vozidlo, pak byste měli vědět, že zvládne přívěs s hmotností 1500 kg. To je ale asi jediné, v čem zaostává za svým menším příbuzným. EV6 GT totiž dokáže utáhnout až 1800 kg.

kia-ev9-2024-18

S EV9 se Kia chce dostat i na trhy, kde je mimořádně oblíbený Lexus, například do USA nebo na Blízký východ. No a právě tam má EV9 jedno eso v rukávu – pohon všech kol. My jsme testovali verzi s dvojicí elektromotorů (Dual Motor AWD), které mají kombinovaný výkon 283 kW (386 k) a extrémní točivý moment 600 Nm. Tento parametr můžete dokonce navýšit na 700 Nm pomocí funkce „Boost“, která se odemkne přes aplikaci Kia Connect.

Jízda? Akcelerace vás dokáže přikovat do sedadel jako u sportovního vozu. Výkon se distribuuje na všechna čtyři kola prostřednictvím nového typu elektronického pohonu „HTRAC“, známého z Hyundai Ioniq 5 N. Přilnavost je výborná, trakce ještě lepší. Od rozměrů, vyšší hmotnosti (2,4 tuny) a pohonu všech kol se odvíjí také spotřeba. AWD si vezme zhruba 21 kWh/100 km.

kia-ev9-2024-15

Výhodou ale je, že EV9 využívá 800V architekturu, takže umožňuje i velmi rychlé dobíjení. Maximum, které dokáže využít, je 350 kW, a v takovém případě je možné v ideálních podmínkách dobít baterii z 10 % na 80 % za 24 minut. Pokud k dobíjení využijete 50kW nabíječku, pak to z 10 % na 80 % bude trvat 83 minut. Tyto hodnoty jsou stejné pro verze s pohonem zadních i všech kol.

A pak je tu podvozek. Tohle auto váží přes dvě a půl tuny a obouvá 21″ kola. Na začátku tak mohou panovat obavy z toho, zda půjde o komfortní auto anebo se s ním budete na silnici prát. Hmotnost z něj při jízdě cítíte, zamaskovat ji nedokáže (ale nejvíc hmotnosti má v podvozku mezi nápravami, což výrazně snižuje těžiště), ale dokáže být i překvapivě komfortní, a to přestože nemá vzduchové odpružení, ale ani adaptivní podvozek. Rychlá nebo snad ostrá jízda v zatáčkách se autu ale příliš nelíbí, přesto dlouhé zatáčky dokáže projíždět hodně rychle. Důraz je však primárně kladen na to, aby bylo auto komfortní.

kia-ev9-2024-9

Abychom to shrnuli, Kia EV9 se ukázala jako skvělý konkurent ve své třídě a právem si zasloužila titul Světové auto roku 2024. Nabízí skvělou dynamiku, komfort, prostornost a moderní technologie. Její design je možná polarizující, ale na silnici ji nepřehlédnete. Jedinou výraznější nevýhodou je její spotřeba energie a mírně složité parkování bez zadního řízení kol. Celkově je však Kia EV9 skvělou volbou pro ty, kteří hledají výkonné, pohodlné a prostorné SUV.

kia-ev9-2024-8

Výbavy jsou dvě, jsou takřka pevně dané (včetně pohonu všech kol). Ta nižší s názvem Earth je spojena jen se zadokolkou a vyjde minimálně na 1 949 980 Kč s DPH, ta vyšší a testovaná GT Line s pohonem všech kol startuje na 2 099 980 korunách s daní z přidané hodnoty.