Žijeme v době second-handových cen Tesel a počátku čínské elektromobilní invaze na náš kontinent. A přesto si troufnu odvážně tvrdit, že nejlepší elektromobil, za který můžete utratit svoje peníze, je Kia EV6.
Vrcholy nabídky bývají spíš pro fandy značky, protože automobilky si chytře za to „nejlepší“ rády nechají tučně připlatit. V případě elektromobilů se ve vyšších verzích taky často přidá další motor, což sice přinese vyšší výkon, ale taky vyšší spotřebu.
Kia EV6 GT představuje vlastně dvě auta v jednom. Pokud jedete v klidu, možná si ani nevšimnete rozdílu, kromě tvrdšího odpružení a pneumatik. Nicméně, jakmile stisknete tlačítko GT, začne se dít něco zcela odlišného. Kia EV6 GT má celou řadu jízdních režimů. Běžné režimy jako Eco a Normal jsou ideální pro každodenní použití, kdy auto funguje jako obvykle. Ale až se zmáčkne to magické tlačítko GT, auto se promění.
Kia EV6 GT nabízí elektronicky řízený samosvorný diferenciál a také elektronicky řízené tlumiče, což z ní činí opravdu unikátní stroj. Co však leží pod kapotou? Dvojice elektromotorů. Na přední nápravě je umístěn elektromotor s výkonem 160 kW (218 k) od 4400 do 9000 ot/min, stejný jako v běžném provedení EV6 s pohonem 4×4. Tento motor spolupracuje s novým výkonným elektromotorem na zadní nápravě, jehož výkon dosahuje až 270 kW (367 k) od 6800 do 9400 ot/min. Celkový výkon systému činí 430 kW (585 k) s točivým momentem 740 Nm. Co to přináší? Maximální rychlost je 260 kilometrů za hodinu a zrychlení z nuly na sto kilometrů trvá pouhých 3,5 sekundy. To jsou opravdu impozantní čísla, že? Ano, Kia EV6 GT je nejrychlejší sériovou Kia na trhu a jedním z nejrychlejších aut vůbec. Mezi koly se rozkládala baterie s kapacitou 77 kWh.
V porovnání se standardním modelem má vozidlo odlišnou geometrii a kinematiku, posílené zavěšení kol, o 15 % pevnější příčné stabilizátory a o 11 % tužší zadní pružiny, zatímco přední pružiny jsou o devět procent měkčí. Vrcholová verze je také vybavena strmějším převodem řízení, což ve spojení s preferencí pro zadní kola slibuje zajímavé zážitky na klikatých cestách. Přestože musíte brát v úvahu hmotnost přesahující dvě tuny, akumulátor umístěný v podlaze snižuje těžiště a pomáhá eliminovat náklony karosérie. Tužší podvozek ani u verze GT neznamená tvrdou odezvu na nerovnosti (v tomto směru jsou elektromobily obvykle lepší než tradiční automobily).
Rád bych také ocenil dobíjecí architekturu s napětím 800V. Díky této technologii jsem na dobíjecí stanici Ionity během chvíle dosáhl dobíjecího výkonu lehce přes 200 kW, přestože můj akumulátor byl na 48 procentech využitelné kapacity. Vysoké tempo dobíjení kolem 130 kilowattů udržovalo GT i při osmdesáti procentech nabití. Největšího výkonu jsem dosáhl 228,1 kW. Trošku horší je to se spotřebou. Ano, jde to i za 17, ale to je vám verze GT k ničemu. Kombinovaně a předpisově se dá jezdit někde mezi 21 a 23 kW/h. Pokud ale zapnete GT režim a vyrazíte na okresku, počítejte s odběrem klidně přes 40 kW/h. Normovaný dojezd 424 kilometrů je rázem někde pod polovinou. Běžnou jízdou se však reálného dojezdu kolem 350 kilometrů přiblížíte.
I to je skvělý výsledek, ještě když vezmeme v potaz, jak nesmyslně rychle dokáže Kia EV6 baterii opět nabít. Využívá stejnou techniku jako duo IONIQ 5 a 6 od Hyundai, takže na správně rychlém stojanu máte za 18 minut dobito 80 % baterie. Takové auto už vás na cestách opravdu moc nezdržuje. A trápit se nemusíte ani s plánováním kudy pojedete a kde nabijete. EV6 totiž stačí zadat cíl a ona všechno naplánuje. Architektura s 800V sítí od Hyundai je zkrátka technologická špička napříč všemi segmenty. Nicméně rychlé nabíjení není ani tak způsobeno tím, že auto zvládne 800 V namísto běžných 400, ale hlavně chemickým složením baterií a vynikajícím teplotním managementem. Hlavní přínos 800V architektury je v tom, že auto může pracovat s menšími proudy a nepotřebuje tedy tak silné vodiče. Díky tomu má menší ztráty, snáz se chladí a celý systém je lehčí.
Zpět k jízdě. Běžnou vás zdržovat nebudu. Tohle je téměř hyperauto za cenu běžně vybavené Škody Enyaq. Takže jdeme do GT režimu a šup na okresku. Letmý start z místa vám téměř zlomí vaz a solidně pohne žaludkem. Tohle je opravdu jedním slovem brutální katapultace a zesměšníte s tímto autem téměř vše na silnici. Jen si představte ten pohled řidiče Lamba, až ho rozdrtíte za volantem auta s logem Kia…
Teď můžete argumentovat něco o přímce a že v zatáčkách nemá EV6 GT šanci, jenže to se budete strašně plést. Nízké těžiště a efektivní pohon všech kol totiž nabízí až neuvěřitelný mechanický grip a i přes vysokou váhu se auto vrhá agresivně do oblouku a zatáčí, jako o život. Jen musíte být opatrní, protože v režimu GT je se plynový pedál promění ve vypínač, který zná jen dva režimy: Všechno nebo nic. Výkon tedy nejde moc dávkovat a pokud půjdete na plyn brzy uprostřed zatáčky, můžete si zadělat na solidní problém a návštěvu nejbližší škarpy. V tom lepším případě. Sice vás hlídá stabilizační systém, který jde plně deaktivovat jen v Drift režimu, kdy se GT promění v čistou zadokolku, ale i tak není grip pneumatik nekonečný. V tomhle je ovšem elektromobilita skvělá. Za relativně rozumné peníze totiž dostanete auto, které předvádí výkony z říše supersportů za desítky milionů korun a přitom se nezalekne ani zatáček. Boží!
Pojďme dovnitř. Interiér je takový netradičně tradiční. To, že sedíte ve voze značky Kia, poznáte na první dobrou kvůli řadě povědomých prvků. Co ale překvapí je kvalita zpracování a zvolené materiály. Kabina zkrátka působí draze. Ovládání sice ve velkém spoléhá na dotyky, ale je vyřešeno vlastně poměrně chytře.
Na plovoucí středové konzoli ovládáte vyhřívání sedadel, takže kvůli funkcím, které používáte nejčastěji, není potřeba lézt do menu. Klimatizace má samostatný panel, který se stiskem tlačítka promění na ovládání médií a zkratky do menu infotainmentu. Ten je víceméně stejný, jak ho známe z jiných vozů Kia, jen je obohacený o elektromobilní funkce. Krom vyhledávání nabíječek si můžete snadno plánovat dobíjení, nastavit požadovanou úroveň, nechat auto, ať se vám stará o stav baterie během zimních měsíců, a tak dále. Vítaným pomocníkem je taky head-up displej s rozšířenou realitou.
Rozdíly verze GT jsou minimální. Logo na volantu, tlačítko GT také na volantu, kontrastní prošívání a sportovní skořepiny, které jsou mimochodem skvělé při sportovní jízdě. Krásně drží tělo. Na delší trasy jsou ale příliš tvrdé a ne zrovna moc pohodlné. Sportovní tvar karoserie ale nepřeje dlouhánům vzadu. Díky třímetrovému rozvoru nebude na místo před nohama trpět skutečně nikdo. Nad hlavou to ale bude pro lidi s výškou nad 185 centimetrů už těsné. A ani chalupáři nebudou vřískat blahem, protože kufr má jen lehce přes 500 litrů. Navíc ho omezuje skosená záď. Naštěstí máte asi 45 litrů ještě pod přední kapotou, tak si alespoň máte kam uklidit kabely.
Kia EV6 působí jako neuvěřitelně dotažený produkt. Jízdně se může podívat zpříma do očí i tomu nejlepšímu z německé trojky, interiér je tichý a kvalitní a každý den si budete pokládat otázku „Jak se tohle Korejcům povedlo?“ A cena? EV6 GT začíná na částce 1 780 980 Kč. Testovaný model pak přišel na 1.800.980 Kč.
Plusy
– Brutální výkon
– Skvělý podvozek
– Umí s tím být sranda
– Kultivovanost
– Dobíjení
Mínusy
– Horší praktičnost
– Vyšší spotřeba
Last modified: 5. 6. 2024