Mustang Mach-E Rally je speciální verze elektrického SUV Ford Mustang Mach-E, navržená pro jízdu v terénu. Tento model byl představen v roce 2023 a vychází z výkonné verze Mach-E GT, ale přidává úpravy a funkce, které jej činí schopnějším mimo asfaltové silnice a také je mnohem zábavnější a plný emocí. Díky výrazným změnám na podvozku to má ještě jeden sekundární efekt: tohle je nejpohodlnější Mach-E v nabídce.
Mám rád křiklavá auta a bláznivé nápady. Když Ford přišel s informací, že vyrobí rally verzí elektromobilu Mach-E, nevěřil jsem. V duchu jsem jim ale fandil a také trošku záviděl večírek, kde tohle auto vymysleli. Musela to být kvalitní akce. Jenže nezůstalo jen u marketingu a slibů a já teď mám v ruce klíče od tohoto auta plného radosti a emocí.
Začíná to už designem. Rally má bílá kola v klasickém soutěžním designu, z většiny plná a jen s malými otvory. To, aby se šotolina tolik nedostávala na brzdovou soustavu a jiné podvozkové části. Nechybí zvýšená světlá výška, naprosto brutální obří křídlo, přední splitter, oplastované lemy blatníků, křiklavá žlutá barva a samozřejmě také rychlé pruhy. Jo, tohle je hravé, výstřední, ale zároveň velmi sympatické auto. Jasně, není to nic pro introverty, ale ti určitě nejsou cílovou skupinou. Navíc si můžete zvolit méně nápadnou barvu, třeba černou nebo šedou, ale tím zničíte podstatu tohoto auta.
Teď úplně slyším ty nářky. Vždyť je to elektromobil, nesmysl, na co z toho dělat závodní auto! Jenže o tom to vůbec není. Zaprvé, je to jen další rozšíření nabídky, nikdo vás nenutí to kupovat a především je to pro lidi, kteří neberou život tak vážně a hledají zpestření a radost. A v tomto ohledu Mach-E Rally funguje dokonale. Každé ráno mi zlepšil náladu hned, co jsem jej uviděl před domem.
No a nejdůležitější je, že nezůstalo jen u designu a optického tuningu. Kluci z Fordu totiž výzvu vzali vážně a vylepšili ty nejdůležitější aspekty celého auta. Specifický podvozek, zvýšený oproti Mustangu Mach-E GT o 20 milimetrů, je osazen speciálně zvolenými pružinami, tlumiči MagneRide a předními brzdovými kotouči o průměru 385 milimetrů s červeně lakovanými třmeny značky Brembo. Robustní, leskle bílá 19palcová kola z lehké slitiny v rallyovém stylu jsou inspirovaná dlouhou historií soutěžních vozů Ford. Pneumatiky Michelin CrossClimate2 o rozměru 235/55 R19 poskytují v porovnání s modelem GT větší přilnavost na nezpevněném povrchu.
Ochranu před odletujícím štěrkem a kamením zlepšuje spodní zakrytování předního i zadního elektromotoru, ochranná fólie na dveřích a lemech blatníků, která zamezuje odlupování laku, a popřípadě rovněž lapače nečistot, montované prodejcem jako volitelné příslušenství. V přední části je zabudován bod pro upevnění vyprošťovacího lana, kdyby se dobrodružství na cestách poněkud zvrtlo.
Mustang Mach-E Rally je vůbec první vůz značky Ford s jízdním režimem RallySport, určeným pro jízdu v terénu. Po jeho aktivaci se řídicí elektronika přenastaví tak, aby umožňovala větší úhly smyku, odezva na sešlápnutí akcelerátoru byla lineárnější a tlumiče pérování zajistily lepší ovladatelnost při rychlém projíždění zatáček na nezpevněném povrchu.
Uvnitř čeká na posádku kombinace pohodlí, funkčnosti a stylu, který vizuálně navazuje na ikonická bílá kola. Na palubní desce, spodních ramenech volantu a kontrastním prošívání dveřních výplní se objevují leskle bílé akcenty. Řidiči se připoutají do výrazných sportovních sedadel Ford s vyraženým nápisem „Mach-E Rally“ a bílými opěradly.
Pod kapotou je technika dobře známá z vrcholné verze Mach-E GT. Vůz tedy má dva elektromotory s celkovým výkonem 358 kW (487 koní) a točivým momentem 880 Nm. Mach-E Rally využívá baterii o kapacitě 91 kWh, což zajišťuje solidní dojezd, i když při jízdě v terénu se spotřeba může zvýšit. Výsledkem je dechberoucí zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 3,7 sekundy. I přes svůj výkon poskytuje dojezd až 500 km podle metodiky WLTP. Při rychlonabíjení výkonem 150 kW je možné přidat až 99 km dojezdu za pouhých 10 minut. Nabíjení z 10 na 80 % zabere zhruba 45 minut, což dělá z tohoto elektromobilu praktického společníka i na delších cestách.
Ford však zapracoval na celkovém nastavení pohonu a optimalizoval spolupráci obou motorů. Rally je více tlačeno zadními koly a díky tomu je jeho chování mnohem předvídatelnější než u verze GT. Kdykoli šlápnete na plyn, víte, že auto bude reagovat vždy stejně a prim bude hrát zadní náprava a její motor. Takže tady máme i výraznější softwarovou úpravu pohonu, což cením, protože verze GT je při limitní jízdě tvrdohlavá.
Tou nejlepší úpravou ale prošel podvozek. Nové tlumiče dostaly vyšší zdvih a měkčí nastavení. Díky tomu je auto vyšší, což umožňuje lítat kudlu po polňačkách, bude-li chtít. Nebo vám to jen zvýší propustnost terénem a lépe se dostanete na chatu. Především se však vůz proměnil v opravdu komfortní stroj. To oceníte na denní bázi. Jezdit s ním po rozbitých silnicích nebo městech je vyloženě radost, protože auto odfiltruje úplně vše. Také je díky tomu poddajnější a hravější v zatáčkách.
Nechápejte to však tak, že by vyměklo. Je to ten správný setup z rallyové školy. Auto totiž nemusí být prkenné a uskákané, aby bylo sportovní. Kola vždy drží kontakt s vozovkou, agilně reagují na povely od volantu a s ochotou se celé auto stáčí do oblouku. Díky baterii v podlaze a z toho pramenícího nízkého těžiště to vše dostává ještě větší rozměr. Nikdy bych nečekal, že se s elektromobilem tak hezky svezu a bude mi kouzlit úsměv na tváři. Navíc, kontrola trakce jde vypnout a můžete se oddávat radovánkám.
Mustang Mach-E Rally kombinuje fascinující elektrický výkon, pokročilé technologie a sportovní duši, která potěší i náročné řidiče. Je ideální pro ty, kteří chtějí zažít spojení moderní elektromobility s jízdním zážitkem, jenž je stále návykový a poutavý. Tento model nastavuje nový standard mezi výkonnými elektromobily a ukazuje, že budoucnost nemusí znamenat kompromisy. A to nejlepší na konec. Mach-E Rally je dostupný jako paket k verzi GT. Všechna tato vylepšení, které razantně promění auto, přijdou na 75.000 korun.
Plusy
– Přitahuje pozornost
– Prostorný a kvalitní interiér
– Jízdní vlastnosti a dynamika pohonu
– Reálný dojezd
Minusy
– Občas pomalý systém
Last modified: 1. 12. 2024