Test EcoWheel Squer mini: Alternativa ke skútru či Aixamu, která se všude vejde

Autor:

Mobilita je dnes žhavé téma a existuje nespočet různých druhů dopravních prostředků. V poslední době se ve velkém prosazují elektromobily, které se však často hodí spíš na kratší vzdálenosti, jenže ne každý má milion na nákupní tašku do města. Na výběr jsou dále motorky či skútry, které jsou ale sezónní záležitostí a jízda s nimi může být nebezpečná. Dnešní recenze bude o něčem mezi skútrem a plnotučným elektromobilem. Vyzkoušeli jsme malé vozítko, které by mělo být do města tím pravým.

Pro koho se hodí?

Nejprve jsem byl trochu skeptický – čínské vozítko s výkonem 2 kW za 120 – 140 tisíc? To sice nejdřív může znít jako špatný vtip, jenže když se na to člověk podívá z druhé strany, tak zjistí, že má vlastně celkem široké využití. Na krátké pojížďky po městě je to ideální parťák, kterého si umím představit jako takového sdíleného parťáka, kterého si vezme ten, kdo ho zrovna potřebuje. EcoWheel Squer se vejde všude, parkuje zdarma a nechybí zde ani solidní výbava či druhé místo vzadu. Zároveň si v zimě zatopíte, v létě zapnete klimatizaci a auto můžete dálkově zamknout či s ním odvézt menší nákup.

dsc_2545-3

Mezi další potenciální zájemce by se mohl zařadit dospívající puberťák, kterému rodiče logicky nechtějí koupit spalovací Aixam či Ligier za 400 tisíc, bojí se mu pořídit skútr či „namotorovanou“ koloběžku na baterky a poté už těch možností kromě veřejné dopravy moc nezbývá. Takový mladík sice nebude nadšený z dynamiky, ale co se bezpečnosti týče a osvojení dopravních předpisů, tak to dává perfektní smysl. Nechybí ani rádio či možnost připojit si chytrý telefon a pouštět si „trendy“ hudbu.

Technika a výbava

O pohon se stará skromný elektromotor o výkonu 2 kW. Dynamika pochopitelně není nijak závratná, ale po městě to vlastně vůbec nevadí. Maximální rychlost je omezena na 45 km/h. Na výběr jsou dvě varianty, které se liší kapacitou baterie (65Ah a 100Ah). V našem voze jsme měli tu větší, díky čemuž by dojezd na jedno nabití měl dosahovat až 120 km. Slabší verze by měla zvládnout až 70 km. Doba nabíjení činí cca 8 hodin z domácí 220 V zásuvky.

dsc_2551-2

Pokud jde o výbavu, tak zde máme elektricky ovládaná okna na obou stranách, dvě místa k sezení včetně bezpečnostních pásů, střešní okno, klimatizaci, topení, parkovací kameru, dotykový infotainment včetně možnosti připojit si telefon (audio) a centrální zamykání s dálkovým ovladačem. Rozměry vozu jsou velmi skromné – na délku 2350 mm, na šířku 1100 mm, na výšku 1535 mm a rozvor činí 1660 mm. Hmotnost je pak cca 275 kilogramů.

Jak EcoWheel Squer jezdí?

První kilometry jsou opravdovým zážitkem. Autíčko je uvnitř kupodivu prostornější, než by se mohlo na první pohled zdát. Místa kolem sebe mám dostatek, věci si mohu odložit do přihrádky na zemi a nebo pak na lavici za sebe. Akcelerace na maximální rychlost 45 km/h neoslní, ale vlastně mě jízda baví a dle reakcí okolí jsem rozhodně nebyl jediný, kdo se pobavil. Opravdu dlouho jsem nezažil, abych u focení poutal tolik pozornosti. Během půl hodinky se u mě nezávisle na sobě vystřídalo několik lidí, kteří se vyptávali na všechno možné. Má to nějaká ale? Samozřejmě – zpětná zrcátka nejdou nastavit (nebo jsem nešikovný a nenašel ovládání), takže špatně vidím za sebe a podvozek je poměrně nekomfortní a nic vám neodpustí, takže si musíte dát pozor na zpomalovací prahy či díry. Jakmile nějakou takovou typickou nástrahu městského provozu projedete, ozve se pěkná rána a celý vůz nepříjemně poskočí. Auto jinak svítí, brzdí i troubí, takže pocity mimo podvozek v zásadě kladné.

dsc_2637-3

Nejzábavnější je ovšem rozhodně parkování, které je díky kompaktním rozměrům hračka. Není problém zaparkovat na podélných místech kolmo k chodníku, což je svým způsobem opravdu uspokojující, obzvláště vyplníte-li zbytečnou mezeru, kam už by se normální auto nevešlo a prostor tak nepřijde vniveč.

Kolik to stojí?

Cena za základní variantu s menším akumulátorem činí aktuálně akčních 120 000 Kč včetně DPH a pokud byste chtěli námi testovanou verzi se silnější baterkou, tak připlatíte ještě 20 000 Kč. Do našeho testu nám toto vozítko zapůjčila firma EcoWheel, která se zabývá prodejem elektrických koloběžek, skútrů, motorek a i těchto čtyřkolových mini elektromobilů.

Verdikt

EcoWheel Squer mini 100 Ah je velice zajímavou alternativou k ostatním dopravním prostředkům do města s dobrým poměrem cena/výkon. Jedná se o konstrukčně jednoduchý stroj, se kterým se nebudou najíždět větší porce kilometrů, takže se dá předpokládat i slušná spolehlivost. Náklady na nabíjení vyjdou díky elektromotoru na pár korun.

dsc_2656-3

Potěší i slušná výbava a dostatek prostoru uvnitř. Největší předností je ovšem snadné parkování téměř kdekoliv. Stačí na něj řidičské oprávnění AM, tedy jako na skútr s obsahem 50 ccm, ale rozhodně si stojím za tím, že by pro něj našla využití celá domácnost, které by takovéto vozítko mohlo posloužit jako skvělá „nákupní taška“ do města a okolí. Pokud by zde byl propracovanější podvozek a silnější motor, nebylo by téměř co vytknout.

Plusy

– Kompaktní rozměry
– Snadné parkování (zdarma)
– Levný provoz
– Slušná výbava
– Vnitřní prostornost
– Proti Aixamu je výrazně levnější
– Proti skútru praktičtější a bezpečnější
– Poutá více pozornosti než Porsche

Minusy

– Nekomfortní podvozek
– Dynamika
– Lacinější zpracování
– Zrcátka