Také elektromobily vás zradí na cestě: Počet jejich selhání dokonce vzrostl o 46 %

Autor:

Foto: Shutterstock. Zdroj: ADAC (Autoklub Německo)

Pravidelná zpráva asistenční služby německého autoklubu ADAC nepřináší dobré zprávy. Počet výjezdů „žlutých andělů“ k bezradným motoristům loni totiž vzrostl. V případě elektromobilů dokonce o 46 %.

Šetření automobilek se pravděpodobně projevuje na klesající spolehlivosti aut. Dokazují to i nejnovější statistiky německého autoklubu ADAC, přesněji jeho asistenční služby, která poskytuje motoristům pomoc v nouzi. Většinou tehdy, když zůstanou se svým autem doslova „viset“ na krajnici. Loni vyráželi „žlutí andělé“ k bezradným řidičům 3 633 154krát. To je téměř 10 000 výjezdů denně. Ve srovnání s rokem 2023 to představuje nárůst o 102 096 zásahů, tedy o 2,6 %. Nejčastějším důvodem selhání byla vybitá startovací baterie. Problémový akumulátor měl na svědomí až 45 % všech výjezdů.

Následovaly poruchy motoru s podílem 22,1 %, včetně poruch zapalování, vstřikování či řídicí jednotky. Startér, alternátor či elektrický systém stály za 10,6 % výjezdů. A zbytek připadá na pneumatiky, respektive defekty, nefunkční zámky či imobilizéry. Na podrobný žebříček značek a modelů, které nechaly motoristy na cestách, si ještě budeme muset počkat, ale už teď je tu jedna velmi zajímavá informace – týká se elektromobilů. Počet výjezdů žlutých andělů k bezradným majitelům elektrických aut se totiž meziročně zvýšil o neuvěřitelných 46 %. To je obrovský nárůst, který nelze ospravedlnit ani rostoucím počtem elektromobilů na německých silnicích.

Elektromobilů sice v Německu přibývá, ale rozhodně ne tempem, jakým vzrostl počet výjezdů. Bylo jich přesně 43 678. Jak víme, po náhlém ukončení dotací na koupi elektromobilů v prosinci 2023 došlo loni ke zpomalení prodejů. Meziročně klesl odbyt bateriových vozidel o 27,4 %. Prodalo se jich 380 609 kusů, čímž jejich podíl na celkových registracích meziročně klesl na 13,5 %. V současnosti je na německých silnicích přibližně 1,2 milionu elektromobilů, což představuje zhruba 2,3 % celého vozového parku. Jaký byl hlavní důvod náhlých selhání? Asi tomu nebudete věřit, ale stejný jako u konvenčních aut se spalovacím motorem – selhání 12V startovací baterie!

Ano, i elektromobily mají klasický olověný akumulátor, protože palubní elektronika funguje na 12V okruhu. Tuto baterii nedobíjí alternátor, jako je tomu u aut se spalovacím motorem, ale trakční baterie. A právě zde je kámen úrazu – selhávající komunikace mezi těmito bateriemi. Běžně se tak stává, že i když je trakční li-ion baterie nabitá, auto „nenastartuje“. Tento problém je dlouhodobě známý, a tak překvapuje, proč na něj výrobci stále nezareagovali. Mohla by existovat možnost nouzového nabití startovací baterie. Zatím ji ale využívá pouze Tesla, která má takzvaný režim „Jump Start“, a Hyundai s Kiou, u nichž se nouzové nabíjení řeší funkcí „12V Battery Reset“. Ke statistikám žlutých andělů se vrátíme, jakmile budou zveřejněny podrobné žebříčky.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY