Pozice čtvrté nejprodávanější značky v Evropě a rekordní hospodářské výsledky za rok 2024 potvrzují, že Škoda Auto jde správným směrem. Vyvážené portfolio modelů si získalo přízeň zákazníků, další nový přírůstek Škoda poodhaluje v aktuálním videu.
„Jsem hrdý na to, že mohu vést jednu z mála automobilových společností, které během této éry transformace vykazují rekordní výsledky. Hospodářsky nejúspěšnější obchodní rok v historii společnosti je důkazem našich dvou hlavních předností: odolnosti a přizpůsobivosti. Máme solidní obchodní model a jasně definovaný plán, které se osvědčují právě v neklidných časech,“ hodnotí uplynulý rok předseda představenstva Klaus Zellmer.
„S 926 600 dodanými vozy po celém světě jsme výrazně vylepšili výsledek roku 2023 a dosáhli rekordního tržního podílu v Evropě ve výši 5,9 %. Zároveň jsme zaznamenali historicky nejvyšší tržní podíly ve Francii, Španělsku, Itálii a Spojeném království. To by nebylo možné bez důvěry našich zahraničních, a zejména firemních zákazníků,“ říká k výsledkům Martin Jahn, člen představenstva Škoda Auto pro Prodej a marketing.
Úspěšné elektromobily z Česka
Stálicí a bestsellerem nabídky je tradiční model Octavia, kterého se v roce 2024 prodalo 215 700 kusů (nárůst o 12,4 %). Škoda však dnes zákazníkům nabízí i pokročilé plug-in hybridy, reprezentované novými generacemi modelů Superb iV a Kodiaq iV, a pokračuje také v rozšiřování portfolia elektromobilů. Modelová řada Enyaq se loni stala třetím nejprodávanějším elektromobilem v Evropě (79 500 vozů).
Enyaq přitom právě prošel modernizací, a je tedy plně připraven na tyto úspěchy navázat i letos. Navíc startuje prodej nového modelu Elroq, s nímž má Škoda ambice své prodeje v segmentu elektromobilů zdvojnásobit. Na řadě trhů je Elroq dostupný za srovnatelnou cenu jako jeho sourozenec Karoq se spalovacím motorem. Do začátku března přijala Škoda na tento vůz přes 35 000 objednávek a ukazuje, že zavedená evropská automobilka může v oblasti elektrické mobility úspěšně konkurovat novým vyzývatelům.
Již brzy dorazí i další elektrické modely: kromě městského crossover Epiq to bude velké rodinné SUV, jehož první záběry můžete vidět na fotografiích v tomto článku i ve videu níže.
V roce 2022 představila Škoda koncept Vision 7S. Ten ukázal nový designový jazyk Modern Solid, který se již objevil na modelu Elroq či modernizovaném Enyaqu a také naznačil plán uvést na trh elektrickou vlajkovou loď Škody. K tomu by mělo dojít do dvou let. Česká automobilka na projektu intenzivně pracuje, což potvrzují snímky zamaskovaných předprodukčních prototypů testovaných na silnicích. Právě ty se staly základem počítačových ilustrací ruského magazínu Kolesa, který se snaží odhadnout finální podobu novinky. A nemusejí být daleko od pravdy.
Testovací prototypy naznačily, že novinka o délce téměř pěti metrů se bude muset vzdát některých extravagantních prvků, jako je absence středového sloupku, digitální zpětná zrcátka či zadní dveře otevírané proti směru jízdy. Kvůli nákladům bude sériová verze o něco konvenčnější. Zachová si však přední masku Tech-Deck Face, která ukrývá množství senzorů, výsuvné kliky dveří a pravděpodobně i novou světelnou grafiku ve tvaru písmene „T“ – ovšem jen vzadu. Přední světlomety budou dělené a velmi podobné těm na Enyaqu či Elroqu, včetně pixelového osvětlení masky.
Základní proporce by měly zůstat podobné konceptu, včetně obrovského rozvoru náprav 3 075 mm, který umožní instalaci podlahové baterie s využitelnou kapacitou až 86 kWh – o 9 kWh více než v Enyaqu. Dojezd by se tak mohl přiblížit k 600 kilometrům. K dispozici by měly být verze s pohonem zadních i všech kol. O výkonu je zatím předčasné mluvit, ale pravděpodobně si novinka vypůjčí elektromotory z Enyaqu, což by znamenalo výkon 150 a 220 kW, případně až 250 kW v případě verze RS.
Interiér sedmimístného SUV by měl nabídnout velký 13palcový centrální dotykový displej, 5palcový digitální kokpit, head-up displej a také praktické otočné ovladače Smart Dials, známé z modelů Superb a Kodiaq. Je možné, že se v nabídce objeví i pětimístná varianta s obrovským zavazadlovým prostorem. Nabíjení urychlí podpora výkonu až 200 kW.
A co název? Škoda má například zaregistrované označení Eviatiq, které by luxusnímu SUV skutečně slušelo.
Další expanze mimo Evropu
Důležitou součástí strategie je též internacionalizace značky. V Indii Škoda v loňském roce uvedla nový model Kylaq, který je jejím prvním vozem v kategorii cenově dostupných vozů s délkou do 4 metrů. Kylaq doplňuje stávající lokálně vyvinuté modely Slavia a Kushaq a české automobilce má v Indii pomoci dosáhnout prodejů 100 000 vozů do konce roku 2026. Pozici značky na tamním trhu posílí i lokální montáž modelu Kodiaq.
Vrcholí také přípravy na lokální montáž vozů Škoda ve Vietnamu, který je strategickou vstupní branou do širšího regionu ASEAN. V závodě v provincii Quang Ninh bude probíhat výroba SUV Kushaq a později i sedanu Slavia z plně rozložených sad (CKD) s využitím synergií s výrobním zázemím v Indii. Škoda expanduje i na dalších trzích, například v Kazachstánu, kde loni dodala přes 1 400 vozů. Na vozy Škoda se mohou těšit zákazníci na čím dál více trzích, nejnověji bylo oznámeno otevření zastoupení v Ománu.