S naším dlouhodobě testovaným Mustangem Mach-e jsme ujeli již 2 000 kilometrů. Jak se s ním dosud žije?
Upřímně řečeno, je to skvělý elektromobil, který nabízí dostatek prostoru, luxusní interiér, moderní technologie a také velmi povedené jízdní vlastnosti. Zamiloval jsem si ticho na palubě, pohodlí pohybu a sofistikované chování podvozku v zatáčkách i ve městě, i když je jeho naladění trochu pevnější. Díky tomu však přináší radost na klikatých silnicích.
Myslím si, že mnoho lidí nemá osobní zkušenost s elektrickými vozy vůbec. Chápu, že mnozí mají vnitřní odpor vůči elektromobilitě kvůli chaotickým a nesystematickým informacím, které zprostředkovávají média a dokonce i politici. Je důležité si uvědomit, že není správné něco někomu vnucovat, i když v současné době máte možnost vybírat mezi různými druhy pohonu a tak to ještě nějakou dobu potrvá. Panika a nenávist jsou zatím zcela neopodstatněné. Elektromobilita je stále pouze alternativou a nikdo vám ji nenutí. Hlavní myšlenka spočívá v tom, že pokud by si i ten největší odpůrce elektromobil vyzkoušel, pochopil by a zažil by na vlastní kůži, že to není vůbec špatná volba.
Naopak, elektromobil z technického hlediska poskytuje lepší jízdní vlastnosti než spalovací auto ve všech ohledech. Díky nízkému těžišti lépe zatáčí, využívá rekuperaci pro lepší brzdění, poskytuje ticho během jízdy a samozřejmě nabízí neporovnatelně lepší akceleraci. Bez převodovky nemusíte čekat, až auto zařadí a z praktického hlediska oceníte, že nemusíte čekat na zahřátí nebo chlazení vozu. Stačí nastoupit a vyrazit. Musím přiznat, že mě tento pohon zaujal a pro běžné denní ježdění ho považuji za daleko lepší alternativu. Samozřejmě, stále to není pro každého, to uznávám. Uvidíme, jak se v budoucnosti změní nevýhody v oblasti dojezdu a nabíjení.
Pokud jde o auto, s Mustangem Mach-E jsem za měsíc a několik týdnů ujel již 2 000 kilometrů a vozidlo mě v žádném ohledu neomezuje, i přestože je venku zima. Ano, dojezd klesl asi o 20 procent, ale s velkou baterií, kterou auto má, to stále zajišťuje dojezd kolem 400 kilometrů, což je na denní používání více než dostatečné. Ve skutečnosti vozidlo nabíjím přibližně jednou týdně, obvykle během nákupu před obchodem nebo na ulici během pracovních schůzek a nezabere mi to žádný dodatečný čas. Navíc, vůz je schopen nabíjet s výkonem kolem 130 kW i v zimních měsících.
Mustang Mach-e jsem dobíjel na nově otevřené rychlonabíječce PRE Point s výkonem 75 kW u supermarketu Penny v Králově Dvoře. Tuto síť můžu doporučit zejména kvůli poměru cena/výkon.
V případě testovaného Mustangu Mach-E RWD s prodlouženým dojezdem disponuje baterií o kapacitě 98,7 kWh, avšak reálně využitelná kapacita činí 91 kWh. Tato hodnota představuje nadstandardní energetický zásobník, který umožňuje využívání vozu nejen ve městě či jeho blízkém okolí, ale umožňuje také plánování delších cest s jediným omezením – doporučuje se předem naplánovat místa nabíjení. S větší baterií se rovněž zvýšil výkon zadokolkové verze na 294 koní, přičemž kroutící moment zůstal na hodnotě 430 Nm. Normovaný dojezd podle standardu WLTP je stanoven na 610 kilometrů.
Během dosavadního testování jsem reálně dosáhl dojezdu kolem 450 kilometrů, přičemž spotřeba elektrické energie se pohybovala mezi 20 a 24 kW/h v závislosti na mém jízdním stylu. Tyto hodnoty jsou považovány za solidní, zejména vzhledem k tomu, že teploty byly již pod nulou a často jsem se pohyboval po dálnicích, což je pro elektromobily náročné prostředí. V nejlepších podmínkách dosahuje vozidlo nejnižší spotřeby ve městě, kde se daří udržet již na 16 kW/h. Na venkovských silnicích pak mírně přesahuje 18 kW/h. RWD verze s prodlouženým dojezdem je tak považována za nejpoužitelnější z celé rodiny Mach-E.
Dobrá zpráva, Ford tento model zlevnil a prodloužil záruku
Podle country manažera Libora Beneše se nyní základní cena tohoto vozu snižuje na 1 238 900 Kč, což je téměř o čtvrt milionu Kč méně než dříve. Tuto informaci Ford zveřejnil na tiskové konferenci během prvního dne pražského veletrhu elektromobility e-Salon.
Dodatečně mají zákazníci možnost využít osmiletou záruku, která pokrývá celý vůz, nikoli pouze elektrický pohonný systém, jak tomu bylo doposud. Ještě větší sleva ve výši 285 000 Kč platí pro Mustang Mach-E s prodlouženým dojezdem díky větší trakční baterii. Sleva se vztahuje i na sportovní verzi GT.
Last modified: 7. 1. 2024