Každý den se na naší planetě těží, obchoduje a spotřebovává obrovské množství ropy – ať už jde o 100 miliónů barelů, což je přibližně 200 miliard Kč. Abychom si dokázali představit toto množství, stačí si představit, že kdybychom všechny prázdné spotřebované barely postavili vedle sebe za jeden den, jejich výška by byla rovna 2,5x obvodu Země.
Dostupné údaje naznačují, že současné zásoby ropy budou stačit k těžbě asi dalších 45 let při stále rostoucí spotřebě. Vzhledem k tomu, že se očekává další nárůst spotřeby, je třeba přemýšlet o alternativách. Dvě třetiny spotřebované ropy jsou využity na výrobu pohonných hmot pro spalovací motory v rafinériích. Na výrobu jednoho litru benzínu či nafty je zapotřebí zhruba 1,3 kWh elektrické energie. Kdyby tuto energii spotřeboval adekvátní elektromobil, mohl by ujet alespoň polovinu své trasy.
Česká republika je plně závislá na dovozu ropných produktů, protože vlastní ložiska ropy jsou marginální. Roční spotřeba činí 10 milionů tun. Pokud by se dodávky ropy náhle zastavily, naše vlastní zásoby (včetně strategických rezerv) by stačily jen na 6 měsíců. Následky by byly katastrofální – doprava, zásobování i zemědělská výroba by se zastavily, záchranné služby a dokonce i armáda by byly paralyzovány.
V roce 2022 bylo do České republiky dováženo 56 % ropy z Ruska. Příjmy z prodeje ropy a plynu tvoří hlavní finanční zdroj pro financování ruských agresivních válek. Každé tankování plné nádrže vozidla tak přispívá Kremlu významnými částkami.
Spalovací motor konvertuje energii obsaženou v ropných pohonných látkách na pohyb s pouze 10-20% účinností. S ohledem na celý proces výroby, včetně těžby, rafinace a transportu, je reálná účinnost spalovacího pohonu pouze v jednotkách procent. Téměř devět z deseti litrů ropy, této nezastupitelné suroviny, se tak zbytečně marní ve formě tepla a jedovatých emisí. Paradoxně má spalovací pohon nejhorší účinnost a největší emise škodlivin v městském provozu, kde žije 90 % populace.
Spalovací auta jsou v podstatě “olejničky” s nevyhnutelným opotřebením komponent motoru, které zvyšuje emise škodlivin. Výsledkem jsou snížený výkon, vyšší spotřeba paliva a znečištění ovzduší. Tato zátěž na životní prostředí je často přehlížena.
Průměrný věk vozového parku v České republice je 16 let. Slunce svítí již miliardy let, jeho energie převyšuje energetickou potřebu lidstva mnohonásobně. Sluneční energie může být využita na výrobu elektřiny pro provoz elektromobilů.
Česká republika produkovala v roce 2022 84,5 TWh elektřiny (bez malých zdrojů), zatímco spotřeba byla 60,5 TWh. Toto přebytkové množství by dostačovalo na provoz milionu elektromobilů s ročním nájezdem 20 tisíc km. Celková účinnost elektropohonu s ohledem na ztráty při nabíjení baterií dosahuje 80 %. Důležitou roli hraje i rekuperace energie. Elektromobily mají také nižší provozní náklady a jsou šetrnější k životnímu prostředí. Každý, kdo má dům, může vyrábět energii na provoz svého BEV vozidla minimálně půl roku bez škodlivých emisí.
Výběr mezi spalovacím vozem a elektromobilem je individuální rozhodnutí každého člověka. Je důležité zvážit všechny faktory a zvýšit povědomí o ekologických a ekonomických dopadech těchto dvou možností.
Last modified: 28. 8. 2023