Trh s elektromobily zažívá neustálý progres a automobilky již dnes vyrábějí modely v každé cenové kategorii. Momentálně však soupeří o to, která nabídne schopnější model za co nejnižší cenu. Jakousi magickou, nebo chcete-li psychologickou hranicí je půl milionu korun, které se momentálně blíží pouze Dacia Spring. Právě do této kategorie spadá absolutní novinka, elektromobil Hyundai Inster, který je zároveň nejlevnějším elektrickým modelem korejské automobilky. Má šanci uspět, nebo je stále příliš brzy hledat masově rozšířený městský elektromobil s dobrými parametry. První zkušenosti s cenově dostupnou elektrickou novinkou na českých silnicích ukázaly, že jde o velmi promyšlené auto.
To, co nový Inster odlišuje od nejbližší konkurence, je především kapacita baterie. Zatímco zmíněná Dacia má pouze 25,8 kWh využitelných, Inster v testované verzi nabízí využitelnou kapacitu až 46 kWh (49 kWh brutto). To samozřejmě zajišťuje výrazně delší dojezd. Například Citroën e-C3 má podobně velkou baterii – 44 kWh využitelných. Tato městská auta se díky větším bateriím hodí i na občasné delší trasy.
Inster je nabízen ve dvou motorových variantách. Verze Eco nabídne baterií s kapacitou 42 kWh, výkonem 71,1 kW a dojezdem až 327 kilometrů. Výkonnější provedení Power nabízí trakční akumulátor s kapacitou 49 kWh, motorem o výkonu 84,5 kW a dojede až 370 kilometrů. Vůz ještě můžete doplnit o paket Cross (outdoorové pojetí se specifickým designem „do terénu“).
Nabíjecí port se nachází vpředu v masce a odemyká a zamyká se klíčem, není nutné ho odblokovat z auta. Lepší umístění je obecně vzadu na jedné ze stran, ale u malého městského elektromobilu to není problém.
Potěší 11 kW třífázová palubní nabíječka už v základu, takže není nutné si za ni připlácet ve vyšší výbavě. Nabíjecí výkon při AC nabíjení lze regulovat prostřednictvím infotainmentu. Maximální výkon DC nabíjení je 85 kW a automobilka tvrdí, že z 10 na 80 % se baterie nabije přesně za půl hodiny.
Vůz obsahuje i funkci V2L. Potěší, že už v základu je 10,25palcový displej infotainmentu s podporou Apple CarPlay a Android Auto. Obrovskou konkurenční výhodou je především předehřev baterie. Ten je automatický, stačí zadat nabíječku jako cílovou destinaci v navigaci. O tom, že se baterie připravuje na nabíjení, informuje oranžová ikona.
Design interiéru pokračuje v nastavené korporátní identitě této značky. Zmizel znak Hyundai na volantu a nahradily jej diody, které umí ukazovat stav nabití baterie. Nechybí tradiční displej před řidičem a obrazovka infotainmentu o rozměrech 10,25 palce. Ocenit musím, že uvnitř najdeme stále fyzických tlačítek na nejdůležitější funkce. Staromilci to budou milovat, technokraté spíše naopak. Ergonomie je však díky tomu fakticky skvělá.
Díky tomu, že je auto relativně úzké, je loketní opěrka na dveřích poměrně blízko, a od levé ruky jsem se cítil poměrně stísněně a často byl v kontaktu s B sloupkem. Naopak, na výšku je prostoru na rozdávání. Zavazadlový prostor je poměrně malý, pouze 280 litrů. Ale pokud vezmeme v úvahu segment a rozměry vozidla, není to vůbec špatné. Posunutím zadních sedaček lze objem zvětšit až na 351 litrů (standardně 238).
Právě možnost posouvání zadních sedaček je doslova skvělá. Inster bez problémů odveze i čtyři velké chlapy. Kromě posouvání je možné nastavit i úhel opěradla, takže o komfort mají postaráno i pasažéři vzadu.
Během prvních jízd v prostředí Prahy a dále za město kombinací okresek a kousku dálnice jsem vyzkoušel silnější verzi s větší baterií a jízdní projev mě velmi překvapil. Vůz je opravdu velmi svižný a dech mu nedochází ani při vyšších rychlostech. Jasně, ve městě oceníte malé rozměry, kdy se můžete velmi svižně proplétat okolním provozem a nebo si najít místečko na parkování téměř všude. Na okresce zase překvapí velmi slušné jízdní vlastnosti a agilita auta. Od volantu sice příliš zpětné vazby necítíte, ale vůz na pokyny reaguje velmi ochotně. Což platí i v oblouku. V tom se dokáže držet i přes úzké pneumatiky velmi statečně a limit mechanické přilnavosti je relativně daleko. Pokud jej překročíte, dostaví se obligátní nedotáčivost. Samotného mě však potěšilo, jak daleko limit leží.
O Insteru se mluví především v kontextu městského auta, ale není problém se s ním vydat i na delší trasy obsahující dálnice. Tempa dosáhne brzy a nemá problém se v něm držet. Tady Dacii Spring deklasuje o parník. Do interiéru navíc neputuje aerodynamický a valivý hluk. Kombinace takto široké použitelnosti dělá z Insteru velmi zajímavou nabídku a to jsem stále nezmínil spotřebu. Ve městě nebyl problém jezdit do 10 kWh. Na okresce kolem 12 a ani na zmíněné dálnici se odběr nepřehoupl přes 14 kWh. Vzhledem k tomu, že jsem často zkoušel dynamiku, vím, že to půjde ještě za méně.
Ve srovnání s nejbližším konkurentem, Dacii Spring, je Inster mnohem dospělejší auto s pokročilou výbavou. Jízdní vlastnosti, výkon a dojezd jsou potom výrazně lepší. Hyundai vytvořil velmi přesvědčivý elektromobil. Jednoduché ovládání a kvalitní interiér jsou dalším plusem. Hyundai Inster je konkurenceschopný malý městský elektromobil s dobrým poměrem ceny a výkonu. Přestože má pár drobných nevýhod, jako například omezený zavazadlový prostor při posunutých zadních sedačkách nebo absenci některých prvků v nižších výbavách, celkově jde o velmi zajímavou volbu v segmentu dostupných elektrických vozidel.
A kolik za něj zaplatíte? Cena začíná na částce 539.990 Kč za variantu Eco (při využití financování Hyundai se lze dostat na částku 489.990 Kč). Firmy můžou využít financování s cenou od 399.993 Kč bez DPH.
Vrcholná verze Power vás přijde 569.990 Kč nebo 519.990 Kč při využití značkového financování. Pro firmy pak na 429.414 Kč. Nechybí ani standardní záruka pět let, přičemž na baterii potom osm let nebo 160.000 kilometrů dle toho, co nastane dříve.