Řídili jsme modernizovaný Škoda Enyaq: více stylu, vyšší efektivita a lepší technologie

Autor:

Foto: Škoda Auto. Zdroj: Škoda Auto

Vlajkový elektrický model značky Škoda prošel zásadní modernizací. Rodina modelů Enyaq – včetně tradiční SUV verze i elegantního provedení Coupé – byla přepracována s cílem nabídnout atraktivnější vzhled, prodloužený dojezd a špičkové technické řešení. Výsledkem je elektromobil, který cílí vysoko – nejen pokud jde o vzhled, ale také v rámci prodejních statistik.

Nově přepracovaná příď se pyšní maskou Tech-Deck Face, která decentně ukrývá senzory asistenčních systémů. Světlomety propojuje tenký LED pás, který spolu s volitelnými Matrix-LED světly dodává vozu moderní a lehce futuristický vzhled. Světelný podpis byl nově upraven do horizontálního formátu, kde se uplatňují dvě LED jednotky ve spodních částech. Matrix-LED světlomety doplněné animacemi jsou součástí vyšších výbavových linií nebo dostupné v rámci příplatkových balíčků Plus a Advanced. Ty rovněž obsahují head-up displej a 360° kamerový systém. Zadní světla si zachovávají tvar písmene C, přičemž lepší výbavy nabízejí dynamické směrovky a dvě varianty animovaného světelného efektu při příchodu a odchodu.

Aerodynamika byla výrazně zlepšena díky zúžené přední masce, přepracované čelní části, optimalizovaným průduchům a novým kolům s lepšími aerodynamickými vlastnostmi. Tyto úpravy vedly ke snížení součinitele odporu vzduchu na 0,245 u SUV a dokonce až na 0,225 u verze Coupé. To přispívá k prodlouženému dojezdu, který může činit až 591 kilometrů (dle metodiky WLTP) u varianty Coupé 85.

Sportline pro dynamický vzhled

Pro zákazníky preferující sportovní design je k dispozici verze Sportline. Ta nabízí černě lakované exteriérové prvky, tmavě tónovaná skla, plaketu Sportline na zádi a specifická kola – standardní 20″ disky Vega nebo volitelné 21″ Supernova. Matrix-LED světlomety, špičková zadní světla a elektricky nastavitelná řidičova sedačka s masážní funkcí patří do základní výbavy této varianty.

Technika a pohon: co se skrývá pod karoserií

Nabídka pohonných systémů je rozčleněna podle kapacity baterie (63 nebo 82 kWh) a tří výkonových úrovní. Základní provedení Enyaq 60 s výkonem 150 kW pohání zadní kola, stejně jako silnější Enyaq 85 s výkonem 210 kW. Verze Enyaq 85x využívá i přední elektromotor pro pohon všech kol, přičemž celkový výkon zůstává na 210 kW.

Nová generace přinesla také rychlejší nabíjení – díky inovovanému chlazení a upravené nabíjecí logice. Modely s větší baterií lze nabít z 10 na 80 % za pouhých 28 minut při použití 175kW DC nabíječky. Všechna provedení jsou zároveň vybavena 11kW AC palubní nabíječkou. Novinkou je také funkce obousměrného nabíjení (V2H), která umožňuje využít vozidlo jako mobilní baterii – například při výpadku elektrické energie v domácnosti.

Přehled jednotlivých variant:

Enyaq 60 (dříve iV 60): 132 kW, baterie 58 kWh netto, dojezd až 398 km.

Enyaq 85 (nástupce iV 80): silnější zadní elektromotor s 210 kW, baterie 77 kWh netto, dojezd až 573 km (Coupé).

Enyaq 85x: pohon všech kol, výkon 210 kW, dojezd 538–552 km dle provedení.

Enyaq RS: vrcholná varianta s výkonem 250 kW (340 koní), akcelerace 0–100 km/h za 5,5 s a maximální rychlost zvýšena na 180 km/h.

Interiér zaměřený na prostor, pohodlí a ekologii

V kabině čeká prostorné a vzdušné prostředí s minimalistickým designem a širokou škálou interiérových stylů – od ekologické verze Lodge s oranžovými akcenty až po prémiově laděnou Eco Suite s kůží zpracovanou pomocí olivových extraktů. Hlavní roli hraje 13″ centrální displej infotainmentu, doplněný digitálním přístrojovým štítem a pokročilým head-up displejem s rozšířenou realitou. Paket Maxx přidává ventilovaná, elektricky ovládaná sedadla s masáží. Sportline interiér nabízí čalounění z kombinace umělé kůže a materiálu Suedia v černé barvě. Zavazadlový prostor dosahuje až 1710 litrů (SUV) a 1610 litrů u Coupé.

Ve standardní výbavě najdeme vyhřívaná přední sedadla i volant, bezklíčové odemykání KESSY, třízónovou klimatizaci, hlídání mrtvého úhlu, prediktivní tempomat i asistenta do kolon. Novinkou mezi volitelnými funkcemi je možnost parkování na dálku nebo automatizovaný parkovací manévr.

První jízdní dojmy: Silnější Enyaq 85 překvapil

Při prvním testování, které vedlo z Prahy na Lipno přes šumavské okresky, jsme měli možnost vyzkoušet SUV ve verzi Enyaq 85. Již při prvních metrech bylo jasné, že vůz reaguje na plyn okamžitě a s nečekanou razancí. Přestože se nejednalo o nejvýkonnější variantu RS, síla elektromotoru dokázala posádku příjemně zatlačit do sedadel.

Na mokrém asfaltu se zadní náprava dokázala i lehce sklouznout, pokud stabilizační systém přepnete do volnějšího režimu. Jeho úplné vypnutí však možné není. Přesto byla jízda zábavná a vůz působil v zatáčkách velmi stabilně a jistě. Ochota zatáčet, rychlé reakce a čitelnost chování činí z Enyaqu elektromobil, který si dokáže řidiče získat nejen svou efektivitou, ale i jízdními vlastnostmi.

Při svižném dálničním tempu překvapil dynamikou a plynulostí. Průměrná spotřeba na testovací trase (kombinace dálnic, okresních a horských silnic) činila necelých 17 kWh/100 km, což je velmi slušný výsledek vzhledem k terénu.

Komfort, podvozek a celkové dojmy

Velkým přínosem byl i adaptivní podvozek DCC, který testovaný vůz měl. I na velkých 21palcových kolech byl komfort jízdy velmi dobrý, přičemž rozdíly mezi jízdními režimy byly znatelné. Měkké nastavení neubíralo na jistotě, sportovní pak zajišťovalo lepší odezvu a stabilitu. Takové vyladění je u vozů této kategorie velmi vzácné a Enyaq v tomto směru vyniká – a to nejen v rámci koncernové platformy MEB.

Interiér je nejen vizuálně povedený, ale i ergonomicky. Fyzická tlačítka pro všechna okna i ovládací prvky volantu působí příjemně tradičně a logicky. Zvuková izolace kabiny je rovněž na vysoké úrovni – i při vyšších rychlostech vládne uvnitř ticho.

Infotainment dostal významný update – odezva systému je svižnější, grafické prostředí přehlednější a celková stabilita bezproblémová. Zřetelně je vidět, že Škoda zapracovala na zpětné vazbě od zákazníků.

Úspěch na evropské scéně

Od svého debutu v roce 2020 se Enyaq stal důležitým hráčem na poli elektrických vozů. Do konce roku 2024 bylo vyrobeno a prodáno více než 250 000 kusů. V roce 2024 se řadil mezi tři nejprodávanější elektromobily v Evropě, s více než 79 500 registrovanými vozy. Na Slovensku a v Estonsku obsadil první příčku, zatímco v Německu, Rakousku, Švýcarsku a Litvě skončil těsně druhý.

Závěr: Modernizovaný Enyaq má co nabídnout

Testovaná verze Enyaq 85 zanechala velmi silný dojem. Škoda ukazuje, že elektromobil nemusí být jen dopravní prostředek, ale může nabídnout i zábavu, charakter a styl. Výkon, efektivita, jízdní vlastnosti i celkové zpracování činí z Enyaqu vážného konkurenta i pro prémiové značky.

Elektronika sice občas tlumí nadšení zadní nápravy víc, než by si někteří přáli, ale to nic nemění na faktu, že jde o auto, které si řízení opravdu užívá. Enyaq působí jako osvěžující alternativa v elektrickém segmentu – svižná, pohodlná a zároveň praktická.

Pokud se podobný dojem podaří zachovat i u dostupnějších verzí, může jít o jedno z nejuniverzálnějších elektrických SUV současnosti. Facelift přinesl víc než jen změny vzhledu – Enyaq vstupuje do nové etapy jako vyzrálý, sebevědomý a technicky dotažený vůz. Cena začíná na 1 015 000 Kč.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY