Renault 5 Turbo 3E oživuje legendární odkaz vozů Renault 5 Turbo a Turbo 2 z 80. let. Tyto ikonické modely, které jsou dnes velmi vyhledávaným sběratelským artiklem, zanechaly ve své době stopu již svým bujarým charakterem a inovativním duchem. Byly to první francouzské vozy s přeplňovaným benzinovým motorem, což byla technologie, kterou Renault právě úspěšně zavedl ve Formuli 1. Jejich rozsáhlé úspěchy v rallye a na závodních tratích svědčí o tom, jakými „závodními bestiemi“ už tehdy byly.
Renault 5 Turbo 3E je však více než jen přestavba kultovního modelu. Modernizovaný, nyní elektrický, vybavený novými technologiemi, a ještě bujnější a výkonnější než jeho předchůdci, se hlásí k nové kategorii vozidel: mini-supercars. Stejně jako ty „velké“ se může pochlubit působivou specifikací (540 k, zrychlení z 0 na 100 km/ za méně než 3,5 s, karbonová nástavba atd.), přičemž jej lze přizpůsobit požadavkům zákazníka. Může se také pochlubit minimálním poměrem délky a šířky 2,01, což jej řadí do stejné ligy jako supersporty, ale v kompaktním formátu hot-hatch.
Renault 5 Turbo 3E (mini-supercar), založený na platformě přizpůsobené jeho ambicím a výkonům, doplňuje Renault 5 E-Tech elektrický (městský vůz) a Alpine A290 (sportovní městský vůz). Skupina Renault s ním uplatňuje stejný recept jako s Renault 5, Renault 5 Alpine a Renault 5 Turbo v 80. letech: legitimita a odvaha značky Renault se mísí s duchem konkurence a know-how Alpine.
Do projektu se zapojily i nové síly, například společnost Ampere, která se stará o software a elektronickou architekturu, a společnost Mobilize, která zajišťuje obousměrné nabíjení (V2L a V2G) a služby usnadňující život s elektrickou energií: Mobilize Smart Charge, Mobilize Charge Pass a funkci Plug & Charge. Partneři rovněž přispěli svými odbornými znalostmi a know-how v oblasti klíčových prvků, jako jsou motory kol a nástavba z uhlíkových vláken. Renault 5 Turbo 3E tak plně využívá výhod transformace skupiny Renault, která probíhá podle plánu Renaulution.
Design exteriéru Renaultu 5 Turbo 3E je koncipován stejně jako u supersportovních vozů: s nadsázkou (viz výrazné masky a rozšířené zadní blatníky), ale bez toho, aby se vzdával snahy o sportovní charakter a agilitu nebo zapomínal na optimalizaci aerodynamiky. Ta je u elektromobilu spolu s hmotností jedním z klíčových bodů zaručujících co nejlepší účinnost.
První inspirací pro design vozu Renault 5 Turbo 3E byly samozřejmě původní vozy Renault 5 Turbo a Turbo 2. Některé rysy a prvky, jako například zadní světla a vnější zpětná zrcátka, jsou sice z nedávného modelu Renault 5 E-Tech elektrický, ale hlavní myšlenkou projektu bylo oživit legendární odkaz těchto dvou modelů z 80. let a zároveň do něj zakomponovat moderní technologie, které vůz ukotví v jeho době a optimalizují jeho výkon. Tento retro-futuristický přístup byl již použit při reinterpretaci modelů Renault 5 a Renault 4 jako Renault 5 E-Tech elektrický a Renault 4 E-Tech elektrický.
Renault 5 Turbo 3E využívá novou platformu, která byla vyvinuta speciálně pro tento vůz a je založena na architektuře pohonu zadních kol, a jejímž cílem je obnovit genetiku původních vozů Renault 5 Turbo a Turbo 2. Oproti modelu Renault 5 E-Tech elektrický (délka 3,92 m a rozvor 2,54 m) bylo čelní sklo posunuto dozadu a rozvor prodloužen (2,57 m), čímž bylo dosaženo velkolepých rozměrů: délka 4,08 m, šířka 2,03 m a výška 1,38 m. Ty vnášejí do linií vozu jistou rafinovanost, stejně jako sloupek čelního skla, který jako by splýval směrem k předním kolům. Díky těmto rozměrům má Renault 5 Turbo 3E délku městského vozu při šířce supersportu. Se svým výkonem vytváří kategorii „mini-supercars“.
Přední část vozu Renault 5 Turbo 3E si zachovává stejnou hierarchii prezentace jako jeho předchůdci: hranaté světlomety – nyní s technologií LED – zakomponované do okrajů kapoty, štíhlý pás se třemi středovými částmi a další hranatá světla, dříve dálková světla nyní nahrazená LED světly pro denní svícení.
Aerodynamická lamela na konci předního nárazníku a zvětšený otvor pro přívod vzduchu na kapotě pomáhají optimalizovat přítlak a dosáhnout dokonalé rovnováhy mezi přední a zadní částí vozu. Pro maximalizaci účinnosti proudění vzduchu jej boční vstupy v nárazníku odvádějí před kola, zatímco vstupy na zadních blatnících jej odvádějí pod světla, za vozidlo. Jedná se o horní boční přívody vzduchu, zatímco spodní boční přívody slouží k chlazení brzd. Jeden z nich, na levé straně, také skrývá poklop pro nabíjení baterie.
Na bocích se kolem sloupků čelního skla a horní části prostoru pro cestující táhne specifická lišta, která přechází v zadní spoiler, ve stejném duchu jako u původních modelů Renault 5 Turbo a Turbo 2. Mezi oběma zadními světly přechází karoserii aerodynamická lamela, zatímco nárazník pod ní ukrývá difuzor a svými vystupujícími hranami přispívá k maximalizaci jeho účinnosti.
Dvoudveřový dvoumístný Renault 5 Turbo 3E skrývá pod rozšířenými blatníky 20palcová kola, z nichž každé je vybaveno elektromotorem. Veškerá výkonová elektronika je umístěna mezi nimi, zatímco baterie je umístěna pod podlahou. Tato architektura uvolňuje velký zavazadlový prostor pro zavazadla – což je u takto sportovního vozu unikátní – a snižuje těžiště.
Stejně jako Renault 5 E-Tech elektrický byl i Renault 5 Turbo 3E vyvinut na platformě a architektuře určené výhradně pro elektrický pohon s cílem maximalizovat výkon bez kompromisů. Cílem bylo vyvinout co nejlehčí vozidlo, aby bylo co nejhbitější a nejvýkonnější, v souladu se standardy supersportovních vozů, s časem 0-100 km/h pod 3,5 s.
Na tomto projektu tedy pracovali inženýři společnosti Alpine, kteří jsou nyní specialisty na elektrické sportovní vozy, neboť vyvinuli modely A110 E-ternité, A290 a A390. Vyvinuli speciální hliníkovou platformu, na níž bylo možné postavit jakoukoli architekturu. Volba pohonného ústrojí byla založena na motorech umístěných na zadních kolech (architektura pohonu), což přinášelo několik výhod:
• unikátní točivý moment 4 800 Nm;
• dávkování výkonu, které je ještě bezprostřednější než u běžného elektromotoru – efekt podobný turbu z minulých let, ale s menším zpožděním;
• výrazná úspora hmotnosti a prostoru na zadní nápravě;
• agilitu zvyšuje možnost ovládat oba motory odděleně.
Díky umístění akumulátoru pod podlahou mohli vývojoví inženýři a inženýři zavěšení kol Alpine využít nižšího těžiště a přenést své nápady na maximální agilitu, dechberoucí výkon a velkolepé schopnosti driftování (se speciální funkcí drift asistenta a vertikální ruční brzdou ve stylu rallye), což přináší vzrušující zážitek z jízdy. I proto byla nástavba, která jej drží pohromadě, navržena z karbonu, materiálu, který kombinuje pevnost a lehkost.
Celkově, včetně baterie o kapacitě 70 kWh, váží Renault 5 Turbo 3E pouhých 1 450 kg. S motorem o výkonu 540 k (2 x 200 kW) se může pochlubit výjimečným poměrem výkonu a hmotnosti 2,7 kg/k, podobným jako u ikonických supersportů. Vůz by měl zrychlit z 0 na 100 km/h za méně než 3,5 sekundy a jeho dojezd na silnici by měl přesáhnout 400 km (dle WLTP). Střídavý akumulátor se plně dobije pomocí palubní nabíječky o výkonu 11 kW za přibližně 8 hodin.
Pro sportovní využití na závodním okruhu bude Renault 5 Turbo 3E schopen absolvovat několik ostrých kol s maximální rychlostí až 270 km/h, než se díky 800voltové infrastruktuře a nabíjecímu výkonu až 350 kW ve stejnosměrném proudu rychle dobije. Z 15 % na 80 % nabití baterie trvá pouhých 15 minut. Pro předjíždění bude na volantu k dispozici tlačítko, které spustí zvýšení výkonu. Další tlačítko nastaví rekuperační brzdění do čtyř úrovní. V nastavení MULTI-SENSE budou nakonec k dispozici čtyři jízdní režimy: Regular, Snow, Sport a Race, přičemž do posledního z nich bude integrován asistent driftu.
Uvnitř se nese v rozhodně sportovním duchu, sedadla jsou vybavena šestibodovými bezpečnostními pásy, většina karbonových komponentů snižuje hmotnost vozu a sedadla a palubní deska jsou vyrobeny ze špičkových materiálů, jako je Alcantara. Vrcholem této přeplňované atmosféry bude svislá ruční brzda v rally stylu.
Na 10,1″ a 10,25″ obrazovkách OpenR se zobrazují všechny jízdní, navigační a multimediální informace prostřednictvím rozhraní, které ctí odkaz přístrojové desky původních vozů Renault 5 Turbo a Turbo 2 a zároveň nabízí moderní, propojený zážitek z jízdy, který je vhodný pro vozidlo, byť sportovní, schválené pro provoz na pozemních komunikacích. Systém OpenR link s integrovanými službami Google, který je již zaveden ve vozech Renault 5 a Renault 4 E-Tech elektrický, umožní využívat mnoho služeb Google, které se budou v průběhu měsíců a let dále rozvíjet. Patří mezi ně Mapy Google, které budou zahrnovat plánování cest s elektrickým pohonem, a také možnost naprogramovat nabíjení do cílového místa.
Renault 5 Turbo 3E bude k dispozici v různých barvách exteriéru a interiéru, z nichž některé připomínají historická lakovací schémata používaná na sériových vozech Renault 5 Turbo a Turbo 2, jako je například červená Rouge Grenade seen, a jiné, jako je například lakování „Tour de Corse 1982“, které kombinuje žlutou, bílou a černou barvu.
Zákazníci budou mít k dispozici především širokou nabídku možností personalizace, od barev vnějšího lakování až po vnitřní výbavu (sedadla, palubní deska, výplně dveří, středová konzola atd.). Budou také moci spolupracovat s designéry společnosti Renault na vytvoření vlastní kombinace a vytvořit tak zcela jedinečné vozidlo.
Výjimečné vozidlo pro náročnou klientelu vyžaduje výjimečné metody financování a marketingu. Renault 5 Turbo 3E bude k dispozici na řadě klíčových trhů včetně Evropy, Blízkého východu, Japonska a Austrálie v počtu 1980 kusů – jako pocta roku, kdy byl Renault 5 Turbo uveden na trh. A budou všechny očíslovány. První rezervace budou otevřeny v následujících týdnech a první dodání se uskuteční v roce 2027.