První jízda se Škodou Enyaq Coupé RS iV: Nejsilnější a nejdražší vůz značky

Autor:

Doba se mění a s tím i legendární znak RS, který mladoboleslavské vozy doprovází už od roku 1974. Toto označení vždy znamenalo to nejlepší a nejrychlejší z dané modelové řady a ne jinak tomu je i u novinky, kde se emblém RS objevuje vůbec poprvé na čistě elektrickém modelu. S vozem Enyaq Coupé RS iV otevírá značka Škoda další kapitolu úspěšného příběhu vozů RS.

Jeho karoserie ve stylu kupé odkazuje také na závodní prototypy Škoda 180 RS a 200 RS, u kterých značka v roce 1974 poprvé použila označení RS, odvozené od Rallye Sport. V roce 1975 byla představena Škoda 130 RS, která dosáhla v roce 1977 dvojího vítězství na legendárním závodě Rallye Monte Carlo. Od roku 2000 nesou označení RS také nejsportovnější sériově vyráběné vozy značky Škoda.

164_enyaq_coupe_rs_iv-1920x1281 177_enyaq_coupe_rs_iv-1920x1281

Škoda Enyaq Coupé RS iV nabídne výkon 220 kW (300 koní) a maximální točivý moment 460 Nm. Nový elektromobil využívá baterii s kapacitou 82 kWh, dva elektromotory a pohon všech kol. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 6,5 sekundy. Tato verze navíc dosahuje jako jediný mladoboleslavský elektromobil nejvyšší rychlosti 180 km/h. Vůz disponuje také tažným zařízením, utáhnout zvládne brzděný přívěs o hmotnosti maximálně 1400 kilogramů. U tohoto modelu pak je součástí standardní výbavy maska Crystal Face se 131 diodami, novinkou je výrazné zelené lakování Mamba Green.

Standardem pro tento model je také sportovněji naladěný podvozek, kdy je přední náprava snížena o 15 mm, zadní náprava pak o 10 mm. Stejně jako všechny ostatní modely RS značky má i Enyaq Coupé RS iV červený reflexní pásek v zadním nárazníku, který se táhne přes celou šířku vozu. Vůz je standardně vybaven černými dvacetipalcovými koly Taurus, na přání jsou k dispozici 21″ kola Vision v antracitové barvě. Oba disky kol mají aerodynamické plastové kryty. Na předních blatnících se nachází logo RS. Pozměněn byl také design předního nárazníku, který je mnohem agresivnější. Enyaq Coupé RS iV standardně nabídne Matrix-LED hlavními světlomety. Jde o 24 nezávisle ovládaných LED diod v každém modulu dálkových světel, které umožňují mít neustále rozsvícena dálková světla, aniž by byli oslněni ostatní řidiči.

231_enyaq_coupe_rs_iv-1920x1281

A jak jste si určitě všimli, nejnovější RS přichází ve verzi Coupé, která doplňuje i standardní motorizace rodiny Enyaq. Ta je postavena na modulární platformě pro elektromobily (MEB) koncernu Volkswagen. Délka činí 4 653 mm, šířka 1 879 mm a výška 1 622 mm. Rozvor je velkorysých 2 770 mm. Sportovní linie vozu zajišťují skvělou aerodynamiku s hodnotou součinitele odporu vzduchu cx 0,234. Coupé zůstalo podobně praktické a nabízí velkorysý prostor pro pět cestujících i zavazadla. Dlouhý rozvor a rovná podlaha zajišťují dostatek místa před koleny a i přes svažující se střechu je prostor nad hlavou srovnatelný s vozem Octavia Combi. Zavazadlový prostor nabízí 570 litrů, což je pokles jen o 10 litrů oproti běžné verzi. Coupé je nabízeno ve třech výkonových variantách: 80, 80x a RS.

Musím uznat, že nový Enyaq Coupé vypadá opravdu fantasticky a líbí se mi o dost více než běžná SUV verze. Dokonce bych si dovolil tvrdit, že se jedná o nejhezčí škodovku současnosti. Verze RS to samozřejmě ještě více podtrhuje a svědčil o tom i zájem řidičů a lidí v okolí silnic.

234_enyaq_coupe_rs_iv-1920x1281

RS exkluzivně nabízí dva specifické designy interiéru. Součástí obou interiérů jsou dekorační lišty na přístrojové desce a ve výplni dveří v dekoru Carbon, kryty pedálů z ušlechtlié oceli a sportovní sedadla s integrovanou hlavovou opěrkou a logem RS. Interiér RS Lounge má černá sedadla čalouněná mikrovláknem Suedia, jež jsou olemována paspulí a kontrastními švy v limetkové barvě. Stejnou barvu mají kontrastní švy na vkládaných textilních kobercích a tříramenném vyhřívaném multifunkčním sportovním volantu, který zdobí plaketa s nápisem RS.

Přístrojová deska je potažena mikrovláknem Suedia v černé barvě a rovněž ozdobena kontrastními švy. Na přání nabízí tento sportovní vrcholný model interiér RS Suite se sedadly potaženými černou perforovanou kůží olemovanými šedou paspulí a šedými kontrastními švy. Multifunkční volant, který zdobí plaketa RS, má šedé prošívání. Přístrojovou desku potaženou syntetickou kůží pak zdobí kontrastní švy.

159_enyaq_coupe_rs_iv-1920x1281 157_enyaq_coupe_rs_iv-1920x1281

S Enyaqem Coupe přichází další novinka v podobě nejnovější aktualizace infotainmentu ME3. Přináší nejen vylepšenou grafiku a vyšší stabilitu systému, ale především optimalizované prostředí pro snazší ovládání a lépe dostupné klíčové informace a nové funkce především pro jízdní asistenty. Dalším ceněným vylepšením je ještě efektivnější termomanagement baterie a vyšší dobíjecí výkon (135 kW pro baterii 80 kWh a 120 kW pro baterii 60 kWh). Tento update se v průběhu letošního roku rozšíří prostřednictvím over-the-air updatu do všech Enyaqů (i těch již vyrobených).

Pojďme ale za volant, to vás stejně zajímá nejvíce. Zaslouží si toto SUV Coupé na baterky znáček RS? To jsem zjišťoval během prvních jízd ve slunném Toskánsku a navíc na poměrně náročných zakroucených silnicích. Pokud jsem si během testu verze 80x říkal, že zátah není nijak oslňující, RS to zcela napravilo. Mohutný kroutící moment 460 Nm vás okamžitě zarazí do sedadel a auto letí vpřed jako nakopnuté. Akcelerace je tady návyková a je jedno, jestli startujete z místa nebo zrychlujete pružně. Je to elektromobil a výkon je tady okamžitý, nečekáte na roztočení turba a podřazení převodovky, jen zamáčknete plyn a ihned letíte vpřed. To mám na elektromobilech rád. I když třeba Kodiaq RS nabízí stejné zrychlení z nuly, v pružném už podstatně zaostává a Enyaq RS je tak ve výsledku výrazně dynamičtější.

210_enyaq_coupe_rs_iv-1920x1281

30 sekund? Jo, už slyším vaše argumenty na téma omezení maximálního výkonu po dobu 30 vteřin. Tak já budu argumentovat také. Kdy naposledy jste takhle dlouho na silnici drželi plný plyn a nepřišla další zatáčka? Půl minuty je dlouhá doba a na okresní silnici jsem opravdu tento limit nikdy nepřekročil, to se může stát maximálně na prázdné dálnici ve dvě ráno. Navíc to má dobrý důvod, baterie se totiž může vysokým odběrem přehřát. Ale protože na okruh s Enyaqem nejspíš nevyrazíte, nemělo by vás to trápit.

Překvapil mě podvozek, testovaný vůz byl na jednadvacítkách s nízkým profilem gumy a měl jsem trochu obavy o komfort, ale zbytečně. Některé úseky testovací trasy navíc odpovídaly okreskám v Česku a můžu s čistým svědomím říct, že Enyaq RS je až nečekaně komfortní. Ve standardních režimech se příjemně plavně pohupuje a odfiltrovává nástrahy cest. Až mě to trochu zaskočilo, kde je ten sport? Stačí vůz přepnout do stejnojmenného režimu a podvozek výrazně ztuhne a karoserie se přestane naklánět.

212_enyaq_coupe_rs_iv-1920x1281

Díky bateriovému setu pod podlahou je těžiště auta situované uprostřed a nízko, což je pro prvotní zatočení a stabilitu to nejlepší. Vůz se ochotně stáčí do zatáčky, podvozek se drží až do výjezdu, kde pak díky pohonu všech kol můžete jít na plyn opravdu brzy a nechat se vystřelit k další zatáčce. I přes svou váhu atakující dvě a čtvrt tuny elektrické RS zatáčí skvostně. Zábavu však nečekejte, není to driftovací stroj a vůz zůstává přísně neutrální, je ale zatraceně rychlý.

Enyaq RS je dokonalá moderní škodovka. Pojí v sobě rychlost, praktičnost, zajímavý design a každodenní použitelnost. Řízení je navíc zcela nenáročné, jízda naprosto tichá a plavná. Na jedno nabití ujedete bez problémů 400 kilometrů a nabití z 10 na 80 % je otázkou necelé půlhodinky a 100 kilometrů navíc tam máte dobitých za 7 minut.

217_enyaq_coupe_rs_iv-1920x1079

Pokud se vám to na začátku zdálo jako svatokrádež, věřte, že Enyaq Coupé iV si označení RS zaslouží. Jde na to jinak, ale doba se mění a pokrok člověk nezastaví. Jinak bychom přece stále jezdili na parních strojích. Ne, vážně, novodobé RS je skvělým cestovním autem, které vás bude bavit řídit a občas si to švihnete i přes svou oblíbenou okresku.

195_enyaq_coupe_rs_iv-1920x1280

Po otevření konfigurátoru vidíme model Enyaq Coupé ve vrcholné verzi RS, tedy s maximálním výkonem 220 kW, pohonem všech kol, zrychlením z 0 na 100 km/h za 6,5 sekundy a baterií o kapacitě 77 kWh, která by měla zajistit dojezd až 505 km na jedno nabití (dle WLTP). Základní cena startuje od 1.559.900 Kč, tím to však nekončí.