První jízda se Škodou Elroq

Autor:

Foto: Škoda Auto

Škoda představuje zcela nový model Elroq, svůj první plně elektrický vůz v segmentu kompaktních SUV. Tento model otevírá novou kapitolu v designu značky, díky inovativnímu stylu Modern Solid, který kombinuje eleganci, funkčnost a autenticitu. S dojezdem přes 560 kilometrů a širokou nabídkou verzí i baterií představuje Elroq univerzální elektromobil pro každodenní potřeby i delší cesty.

31_skoda_elroq_939cd3e5 18_skoda_elroq_7559eaf8

Elroq se pyšní bohatou standardní výbavou zahrnující zadní parkovací kameru, asistenční systémy, moderní infotainment s 13palcovou obrazovkou a technologii SmartLink. Startovací cena činí 799 000 Kč včetně DPH, čímž se řadí mezi cenově nejdostupnější elektromobily svého segmentu na evropském trhu. Tento model je navíc cenově srovnatelný se svým spalovacím protějškem, modelem Karoq. Zákazníci si mohou vůz konfigurovat již od 2. října, přičemž limitovaná edice First Edition bude dostupná od prvního čtvrtletí roku 2025.

Design a praktičnost nové éry

Nový designový jazyk Modern Solid propůjčuje modelu Elroq odvážný vzhled. Hladké linie karoserie a lesklá černá maska **Tech Deck Face** nahradily tradiční masku chladiče, zatímco robustní přední nárazník a přepracované rozdělené světlomety podtrhují moderní styl vozu. Aerodynamická konstrukce s koeficientem odporu vzduchu 0,26 přispívá k efektivitě jízdy a energetické úspornosti.

208_skoda_elroq_sportline_f8b0e1fc

Interiér vozu překvapí prostorností a využitím recyklovaných materiálů. Zavazadlový prostor o základním objemu 470 litrů lze zvětšit až na 1580 litrů, což zajišťuje dostatek místa pro rodinné výlety i pracovní potřeby. Chytré přihrádky s kapacitou 48 litrů a síť pro uložení nabíjecího kabelu přidávají na praktičnosti, zatímco Simply Clever prvky zvyšují uživatelský komfort.

Výkonné elektrické pohonné jednotky

Škoda Elroq je postavena na modulární platformě MEB koncernu Volkswagen a nabízí několik výkonových verzí. Jejich vysokonapěťové lithium-iontové baterie se dodávají ve třech velikostech. Základní model 50 s pohonem zadních kol je vybaven baterií s brutto kapacitou 55 kWh, resp. netto kapacitou 52 kWh, a nabízí dojezd až 375 km. Elektromotor umístěný na zadní nápravě vyvíjí maximální výkon 125 kW a maximální točivý moment 310 Nm. Elroq 60 s pohonem zadních kol má baterii s brutto kapacitou 63 kWh, resp. netto kapacitou 59 kWh, a nabízí dojezd více než 400 km. Jeho elektromotor disponuje výkonem 150 kW a točivým momentem 310 Nm. Oba tyto modely dosahují maximální rychlosti 160 km/h.

142_skoda_elroq_first_edition_40787c1c

Vrcholné varianty Elroq 85 a Elroq 85x se mohou pochlubit větší baterií s kapacitou 82 kWh a výkonem 210 kW a 545 Nm. Model Elroq 85x navíc nabízí pohon všech kol, což jej činí ideálním společníkem i pro jízdu mimo zpevněné cesty.

Technologie a bezpečnost na prvním místě

Vysoký standard bezpečnosti zajišťují pokročilé asistenční systémy a až devět airbagů. Intuitivní infotainment s dotykovou obrazovkou o velikosti 13 palců poskytuje snadný přístup ke všem funkcím, zatímco široká nabídka konektivních služeb usnadňuje každodenní používání vozu.

234_skoda_elroq_first_edition_interior_14308007

Škoda Elroq je navržena jako cenově dostupný, praktický a ekologický automobil, který osloví široké spektrum zákazníků. S uvedením na evropské trhy potvrzuje Škoda svůj závazek k elektromobilitě a moderním technologiím. Tento model je připraven redefinovat standardy ve své třídě a přivést řidiče do nové éry mobility.

Za volantem

K prvním jízdám jsem si na začátek vybral rovnou nejsilnější model 85 s pohonem zadních kol. Jsem na Mallorce a ráno tu dost pršelo, nicméně teploty jsou pro elektromobil zcela ideální – patnáct stupňů nad nulou. Auto bleskurychle reaguje na plynový pedál a akcelerace je opravdu mohutná. Konečně má i “neeresový” model jede jako splašený, navíc je oproti Enyaqu lehčí, takže je ve výsledku i rychlejší. Nicméně dnes je výkonu na zadní kola přespříliš, protože silnice jsou kluzké, a tak elektronická stabilizace často zasahuje a výkon ukrajuje. Zkusil jsem stabilizaci omezit, avšak vypnout se úplně nedá. Dovolí vám ale decentní sklouznutí. Na dálnici však Elroq odhalil svůj dynamický potenciál a musím uznat, že je to opravdu rychlé auto.

97_skoda_elroq_first_edition_ce466fe1

Spotřeba činila během přesunu po dálnici a okreskách v okolí Palny necelých 17 kW/h, což je v těchto podmínkách velmi solidní hodnota. Auto totiž jezdilo z kopce do kopce a po pořádných serpentýnách. Oproti většímu Enyaqu je Elroq výrazně agilnější. Za to může samozřejmě již zmíněná nižší váha, ale také o 17 centimetrů kratší karoserie. Šířka vozu je shodná, takže díky tomu Elroq opravdu hezky drží a krouží oblouky. Až mě překvapilo, s jakou chutí se vrhá do zatáček. Už dlouho jsem si na tak skvělé silnici nezajezdil tak dobře s elektromobilem. Skvělá práce. Fakt mě to bavilo.

Pochválit musím i adaptivní podvozek DCC, kterým byl vůz vybaven. Nabízí skvělý komfort i na jednadvacetipalcových kolech a rozdíl mezi jízdními režimy je citelný. Zbytek auta je vlastně změnšený Enyaq, což je dobře. Je hezký, prostorný, má kvalitní interiér a skvělý podvozek a celkové odhlučnění. Mezi elektromobilními SUV se jedná o jedno z vůbec nejlepších aut mimo prémiový segment, i když jistý přechod mezi těmito kategoriemi je téměř smazán, protože výbava a zpracování této škodovky je nadprůměrné.

99_skoda_elroq_first_edition_f1bf0f56

Potěšil mě i vylepšený informační systém, který je nově uživatelsky přívětivější a jednodušší na orientaci. Také se zlepšila jeho odezva a nezaznamenal jsem problém se stabilitou v žádném ze zkoušených aut. Je čas přesednout do nejslabší varianty. Chci si vyzkoušet ten kontrast.

77_skoda_elroq_9f2d3a01

Přesedám tedy do varianty 50, jejíž výkon činí 125 kW a maximální točivý moment 310 Nm. Vůz navíc není vybaven adaptivním podvozkem. Jasně, je pomalejší, ale výkonu rozhodně není málo a především je dostupný ihned. Do města a přilehlých aglomerací to bude dobrá volba, do nějakých 100 km/h se totiž “sbírá” celkem svižně, poté mu už dech pomalu dochází. Standardní podvozek je nastavený na ideální kompromis. Auto je komfortní a přitom se karoserie příliš nenaklání. Jedinou slabinou je tak sportovnější jízda, kde by to už tužší nastavení sneslo, ale zase, je to základní výkonová varianta. Navíc plně dostačující, opravdu to není líné auto, právě naopak, dynamiky je tak akorát.

26_skoda_elroq_6a35a36b

Ještě jedna zásadní věc. I tady je vzoru modernizovaného Enyaqu ještě rychlejší nabíjení, jež slibuje výkon až 175 kW. Navíc díky optimalizovanému termo managementu si auto umí předehřát baterku a udržovat ji v ideálních teplotních podmínkách. Předehřev si navíc můžete pustit i manuálně tlačítkem v infotainmentu.