První jízda s vylepšenou Škoda Enyaq uprostřed mrazivých Alp: Dojede dále, je silnější a dříve ji nabijete

Autor:

Foto: Škoda Auto

Pro modelový rok 2024 představuje Škoda Auto rozsáhlou technickou modernizaci své rodiny vozů Enyaq. V historii značky Škoda je tentokrát poprvé k dispozici oblíbený čistě elektrický model Enyaq také ve výbavovém stupni Laurin & Klement, který se pyšní bohatou standardní výbavou. Technologická vylepšení zahrnují ještě výkonnější pohonné jednotky, zkrácenou dobu nabíjení a zvýšený dojezd. Nový software vozu navíc nabízí nové a intuitivnější uživatelské rozhraní.

V modelovém roce 2024 budou nové, efektivnější a výkonnější varianty 85 a 85x nahrazovat předchozí výkonové verze 80 a 80x. Stejně jako sportovní modely RS jsou schopny dosáhnout maximální rychlosti 180 km/h a disponují novým, výkonnějším pohonným ústrojím s vyspělým synchronním elektromotorem s permanentními magnety umístěným na zadní nápravě. U modelu Enyaq 85 vzrostl výkon o 60 kW na 210 kW ve srovnání s předchozím modelem Enyaq 80. Enyaq 85x s pohonem všech kol má rovněž výkon 210 kW, což je o 15 kW více než předchozí verze.

24_skoda_enyaq_rs_0ed6a019-2048x1366

Model Enyaq RS nyní disponuje výkonem 250 kW, což představuje zvýšení o 30 kW. Díky optimalizované baterii s ještě vyspělejším řízením provozní teploty se dojezd rozšířil na více než 560 km u modelu Enyaq 85 a více než 570 km u verze Enyaq Coupé 85. Základní verze modelu Enyaq 60 zůstala technicky nezměněna. Nápisy na pátých dveřích modelů Enyaq pro rok 2024 a všechna další loga nyní odpovídají nové firemní identitě značky Škoda. Nápisu Enyaq na pátých dveřích nyní chybí přídomek „iV“.

13_skoda_enyaq_lk_58b5d253-2048x1365

Verze Enyaq 85x a Enyaq RS s pohonem všech kol nyní poskytují ještě větší nabíjecí výkon až 175 kW, díky zvýšené rychlosti nabíjení stejnosměrným proudem na rychlonabíjecích stanicích. Nabití vysokonapěťové baterie s kapacitou 82 kWh (77 kWh netto) z 10 % na 80 % kapacity nyní trvá pouze 28 minut, což je o 8 minut, resp. o 22 % rychleji než dříve. Varianta Enyaq 85 s pohonem zadních kol stále podporuje maximální dobíjecí výkon 135 kW.

Díky novému účinnějšímu elektromotoru a převodovému poměru přizpůsobenému vyššímu točivému momentu se dojezd prodloužil až o 24 km. Enyaq 85 nyní ujede na jedno nabití více než 560 km v režimu WLTP, zatímco dojezd modelu Enyaq Coupé 85 činí nyní více než 570 km v režimu WLTP. Optimalizovaná vysokonapěťová baterie s kapacitou 82 kWh a vylepšeným chemickým složením článků a správou baterie umožňuje vyšší maximální nabíjecí výkon u verzí s pohonem všech kol, což zkracuje dobu zastávek na nabíjení.

Na rychlonabíjecích stanicích stejnosměrného proudu je nyní možné dobít baterie verzí Enyaq 85x a Enyaq RS s pohonem všech kol z 10 % na 80 % kapacity za pouhých 28 minut, což je o 8 minut, resp. o 22 % rychleji než dříve, při nabíjecím výkonu až 175 kW. Maximální nabíjecí výkon verze Enyaq 85 s pohonem zadních kol zůstává nezměněn a nadále činí 135 kW. Nová funkce předehřívání baterie aktivně připravuje baterii na nabíjení stejnosměrným proudem za chladného počasí a optimalizuje tak rychlost nabíjení. Tuto funkci lze spustit manuálně stiskem tlačítka na centrálním displeji infotainmentu nebo automaticky během cesty k nabíjecí stanici na základě údajů z navigace a aktuální teploty baterie.

15_skoda_enyaq_lk_ce44b197

S novou verzí softwaru vozu podporuje nyní řada Enyaq funkci předehřívání akumulátoru. Ta nahřívá baterii při přípravě na nabíjení stejnosměrným proudem i při chladném počasí a optimalizuje tak rychlost nabíjení až o 22 procent. Nové rozhraní má také intuitivnější strukturu menu v infotainmentu. Ta umožňuje řidiči nastavit si tlačítka pro rychlé spuštění nejčastěji používaných nastavení vozu a aplikací. Infotainment s navigací disponuje větší plochou a novou grafickou podobou map. Mezi další novinky softwarové verze patří nová funkce bezklíčového systému Kessy. Ta nově automaticky uzamkne dveře, když se majitel s klíčem vzdálí od vozidla.

72_skoda_enyaq_lk_a99aadd8-2048x1365

Řadu Enyaq doplňuje elegantní model Enyaq L&K. Tento oblíbený výbavový stupeň se dodává s rozsáhlou standardní výbavou, která zahrnuje Matrix-LED přední světlomety a Top LED zadní světla s animovanými ukazateli směru a také přední masku Crystal Face s chromovaným rámečkem osvětlenou 131 LED diodami. Enyaq L&K je dodáván s exkluzivními 20″ nebo 21″ koly z lehké slitiny. Na předním a zadním nárazníku, stejně jako na difuzoru a vnějších zpětných zrcátkách, se nachází detaily v sofistikované barvě šedá Platinum. Boční prahy jsou lakovány v barvě karoserie. V interiéru se Enyaq L&K může pochlubit elektricky ovládanými, vyhřívanými a ventilovanými předními sedadly s pamětí a masážní funkcí a logem L&K vyšitým na opěrkách hlavy.

Za volantem

Vítejte v mrazivých Alpách. V okolí Zell am See je na metr sněhu a teploty se drží kolem mínus deseti stupňů. Cesty jsou zasypané sněhem a já si nedovedu představit horší podmínky pro test elektromobilu. Opravdu cením, že Škoda Auto se toho nebojí a první dynamickou prezentaci pro novináře uskutečnila právě teď a tady. Víte, elektroauta se většinou představují na jihu Španělska, kde mají automobilky jistotu, že auta nebude omezovat počasí a předvedou dojezd a spotřebu v tom nejlepším světle. Jenže v Mladé Boleslavi si řekli, že nám dopřejí reálný uživatelský test a navíc svému produktu evidentně věří. Možná také chtějí ukázat, že ty internetové bláboly o elektromobilech a zimě jsou opravdu jen mýty. Tak co, umrzne tady česká novinářská delegace v mrazech v odstaveném autě?

13_skoda_enyaq_coupe_rs_5e2d8253-2048x1366

Ne! Baterie Enyaqu by nám vydržela “topit” deset dnů, i kdyby nebyla plně nabitá, ale to je jiný příběh. Dnes v žádné koloně trčet nebudeme. Usedám do technicky vylepšeného Enyaqu 85, který nahrazuje předešlou verzi 80. Výkon narostl o celých 60 kW na konečných 210 a jde to ihned cítit. Auto bleskurychle reaguje na plynový pedál a akcelerace je výraznější. Konečně má i “neeresový” model mohutný zátah, nicméně dnes je výkonu na zadní kola přespříliš, protože silnice jsou kluzké, a tak elektronická stabilizace často zasahuje a výkon ukrajuje. Na prosolené dálnici však Enyaq odhalil svůj dynamický potenciál a musím uznat, že je to o dost lepší než u předchozí verze.

Škoda optimalizovala baterii a zejména její teplotní management, takže dojezd se i v těchto podmínkách přiblížil reálné hodnotě 450 kilometrů, což je velmi slušné. Spotřeba činila během náročného přesunu po dálnici a okreskách z Mnichova do Zell am See 19 kW/h, což je v těchto podmínkách velmi solidní hodnota. Zbytek auta je klasický Enyaq. Je hezký, prostorný, má kvalitní interiér a skvělý podvozek a celkové odhlučnění. Mezi elektromobilními SUV se jedná o jedno z vůbec nejlepších aut mimo prémiový segment, i když jistý přechod mezi těmito kategoriemi je téměř smazán, protože výbava a zpracování této škodovky je nadprůměrné.

33_skoda_enyaq_rs_2a81fa08-2048x1366

Potěšil mě i vylepšený informační systém, který je nově uživatelsky přívětivější a jednodušší na orientaci. Také se zlepšila jeho odezva a nezaznamenal jsem problém se stabilitou v žádném ze zkoušených aut. Je čas přesednout do čtyřkolové varianty.

85X disponuje stejným výkonem, avšak přidává druhý motor i na přední nápravu. Díky tomu sice mírně narostla váha a musíte počítat s vyšší spotřebou, protože baterie tady krmí dvě jednotky, ale i tak se mi ji dařilo držet kolem 21 kW/h. Díky trakci, kterou čtyřkolka nabízí, je pocit ze zrychlení ještě naléhavější, protože elektronika nemusí tolik zasahovat a auto ženou vpřed všechna kola. Pokud máte rádi dynamiku elektro aut, tohle je pro vás ideální volba. RS je sice ještě rychlejší, ale také dražší a vezme si pár voltů navíc. V zatáčkách a tady v Alpách se tento pohon osvědčuje jako skvělý společník. Auto jednoduše drží a vyškrábe se všude. Enyaq však také dobře zatáčí a to i přes svou vyšší váhu. Vděčí za to samozřejmě nízkému těžišti, což je velká výhoda všech elektrických vozidel. Kdo nezažil nepochopí, ale jízdní vlastnosti EV jsou jednoduše o velký kus lepší ve všech ohledech, než u spalovacích variant.

07_skoda_enyaq_coupe_rs_908f89de-2048x1366-1 11_skoda_enyaq_coupe_rs_c09fafd0-2048x1366

Což ještě více oceníte u vrcholné varianty RS. Ta posílila o 30 kW a nabízí výkon 250 kW, což z ní opět dělá nejsilnější škodovku v historii. Vůz se ochotně stáčí do zatáčky, podvozek se drží až do výjezdu, kde pak díky pohonu všech kol můžete jít na plyn opravdu brzy a nechat se vystřelit k další zatáčce. I přes svou váhu atakující dvě a čtvrt tuny elektrické RS zatáčí skvostně. Zábavu však nečekejte, není to driftovací stroj a vůz zůstává přísně neutrální, je ale zatraceně rychlý.

Mohutný kroutící moment vás okamžitě zarazí do sedadel a auto letí vpřed jako nakopnuté. Akcelerace je tady návyková a je jedno, jestli startujete z místa nebo zrychlujete pružně. Je to elektromobil a výkon je tady okamžitý, nečekáte na roztočení turba a podřazení převodovky, jen zamáčknete plyn a ihned letíte vpřed. To mám na elektromobilech rád. 30 sekund? Jo, už slyším vaše argumenty na téma omezení maximálního výkonu po dobu 30 vteřin. Tak já budu argumentovat také. Kdy naposledy jste takhle dlouho na silnici drželi plný plyn a nepřišla další zatáčka? Půl minuty je dlouhá doba a na okresní silnici jsem opravdu tento limit nikdy nepřekročil, to se může stát maximálně na prázdné dálnici ve dvě ráno. Navíc to má dobrý důvod, baterie se totiž může vysokým odběrem přehřát. Ale protože na okruh s Enyaqem nejspíš nevyrazíte, nemělo by vás to trápit. Spotřeba tady? 24 kW/h.

16_skoda_enyaq_rs_b45ef84a-2048x1366 20_skoda_enyaq_rs_be34923d-2048x1366

Enyaq RS je dokonalá moderní škodovka. Pojí v sobě rychlost, praktičnost, zajímavý design a každodenní použitelnost. Řízení je navíc zcela nenáročné, jízda naprosto tichá a plavná. Což nyní platí i o jeho nepatrně slabší varianty 85 a 85x.

S technickou modernizací se do nabídky dostává ještě jedna novinka a tím je už tradiční luxusní verze L&K. Technicky se nijak neliší od jiných výbavových stupňů, ale když jsem výše psal, že rozdíl mezi prémií a mainstreamem se ztrácí, tak tady to platí ještě dvojnásob. L&K  má opravdu špičkové materiály a zpracování. Pochválit musím i sedadla, která jsou jednoduše skvělá a navíc moc hezká. Interiér této novinky je, stručně řečeno, místem, kde budete milovat trávit čas a budete se na každou cestu těšit.

90_skoda_enyaq_lk_d9972a6c-2048x1365 94_skoda_enyaq_lk_b7052f55-2048x1365

Ještě jedna zásadní věc. Modernizace přinesla ještě rychlejší nabíjení a Enyaq slibuje výkon až 175 kW. Navíc díky optimalizovanému termo managementu si auto umí předehřát baterku a udržovat ji v ideálních teplotních podmínkách. To jsme během testu samozřejmě vyzkoušeli také a konkrétně na rychlonabíjecí stanici sítě Ionity. A i v těchto “sibiřských” podmínkách vůz zvládl dobíjet výkonem 150 kW.