První jízda s MINI Aceman SE: Stylový a zábavný elektromobil je konečně i praktický

Autor:

Foto: MINI ČR

Britsko-německá značka MINI prochází obdobím intenzivní produktové ofenzivy. Po uvedení nových modelů Cooper a Countryman přichází na scénu další novinka – zbrusu nový Aceman s čistě elektrickým pohonem a spalovací pětidveřový hatchback MINI 5 Door. Oba modely jsem mohl vyzkoušet během lokálních prvních jízd.

Designově Aceman připomíná pětidveřový Cooper na steroidech nebo zkrácený Countryman – a právě to ho nejlépe vystihuje. S délkou lehce přes čtyři metry je o přibližně 40 cm kratší než současný Countryman, zároveň však o něco větší než pětidveřový Cooper.

p90587251_highres_mini-aceman-02-2025

p90587278_highres_mini-aceman-02-2025

Interiér zůstává věrný minimalistické filozofii značky. Stejně jako u jeho sourozenců zde najdeme látkou obšitou palubní desku a dveřní výplně, kontrastní kliky a výdechy klimatizace nebo decentní ambientní osvětlení navozující prémiovou atmosféru.

Hlavní dominantou kabiny je však velký kruhový OLED displej infotainmentu s pokročilými online funkcemi a mobilní konektivitou. Součástí digitálního ekosystému je i osobní asistent v podobě psíka Spika, který vám pomůže s ovládáním vozu.

p90587255_highres_mini-aceman-02-2025

p90587296_highres_mini-aceman-02-2025

Aceman přebírá techniku z nového Cooperu a přichází výhradně jako elektromobil. Pohon zajišťuje elektromotor pohánějící přední kola, zatímco baterie jsou umístěny v podlaze. Nabídka zahrnuje dvě varianty: městsky orientovaný Aceman E (135 kW) a výkonnější Aceman SE (160 kW) s delším dojezdem. V budoucnu by se měl přidat i sportovně laděný Aceman JCW (190 kW). Na spalovací motory však MINI u tohoto modelu definitivně zapomnělo. Nejslabší varianta má také zároveň nejmenší akumulátor s kapacitou 42,5 kWh a nejpomalejší DC nabíjení se 75 kW. Obě výkonnější verze mají akumulátor s kapacitou 54,2 kWh a umí dobíjet 95 kW (v případě AC dobíjení umějí všechny tři verze shodně 11 kW). Liší se i dojezd. Zatímco nejslabší provedení ujede podle WLTP na plně nabitou baterii maximálně 305 kilometrů, v případě SE to má být 400 km a u JCW 355 km.

Praktická stránka vozu rovněž nezklame – nabídne dostatek prostoru pro čtyři cestující a zavazadelník o objemu 300 litrů, který lze sklopením zadních opěradel (v poměru 60:40) zvětšit až na 1 005 litrů. MINI si od modelu Aceman slibuje velký úspěch, a proto nasazuje konkurenceschopné ceny. Na český trh vstoupí letos v červnu s cenou od 845 000 Kč za základní Aceman E, zatímco výkonnější Aceman SE bude stát 954 200 Kč. Rivalové jako elektrické Volvo EX30 nebo hybridní Lexus LBX tak dostávají silného a ambiciózního soupeře.

p90587256_highres_mini-aceman-02-2025

Během prvních jízd jsem si vyzkoušel prostřední variantu SE s výkonem 160 kW a zrychlením 7,1 sekundy na stovku. Maximálka pak činí omezených 170 km/h. V reálném prostředí je vůz opravdu hezký, pochválit musím i interiér, který plně odpovídá cenovce a je plný stylových detailů. Také zpracování a materiály jsou skvělé, stejně jako funkcionalita. Sice musíte vše ovládat přes infotainment, ale je to jednoduché a intuitivní.

p90587275_highres_mini-aceman-02-2025

Pojďme jezdit. Aceman SE je opravdu mrštné auto, dokonce si troufám říci, že mě pružnost vyloženě překvapila. Jasně, je to elektromobil a dá se to očekávat, ale Aceman je opravdu rychlý i v dálničním tempu, kdy vás při akceleraci i ve 130 km/h ještě zatlačí do sedadel. Výkon tady rozhodně nechybí. Potěšilo mě i rychlé a strmé řízení, na které auto ihned reaguje. Geny MINI se tady nezapřou, což platí i pro podvozek. Ten je naladěný v typickém stylu této značky. Auto krásně zatáčí, drží stopu a cítíte z něj motokárový feeling. Na zábavné jezdění je to výborný stroj. Má to však jedno ale. Podvozek je tuhý a neustále něco dělá, a to i na kvalitním povrchu. Ale to už k vozidlům MINI tak nějak patří dlouhé dekády. I v tomto případě se můžete spolehnout na přesné a ostré řízení a také fakt, že se v MINI povedlo velmi dobře naladit brzdy. Přechod mezi rekuperací a brzděním je tu prakticky neznatelný a auto brzdí s různou intenzitou sešlápnutí brzdového pedálu konzistentně.

p90587259_highres_mini-aceman-02-2025

p90587283_highres_mini-aceman-02-2025

První jízdy se konaly během teplot pod nulou s hustého sněžení. Takže dojezd a spotřeba nebyla ideální. I tak auto ukazovalo čísla přes 300 kilometrů a spotřebu lehce nad 20 kWh. Platí však, že jej budu muset otestovat během klasického týdenního testu, abych mohl vyvodit nějaké relevantní závěry ohledně dojezdu a spotřeby. Na sněhové pokrývce mírně zamrzí absence pohonu 4×4, což platí i pro mokré silnice. Ihned dostupný kroutící moment 330 Nm jednoduše dává přední nápravě zabrat a ta často hledá trakci. Celkově je to ale velmi příjemný elektromobil s výborným interiérem podvozkem a pokročilým pohonem.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY