Ford Explorer byl v Evropě vždy jedním z největších automobilů. Byl k dispozici v devadesátých letech jako pravý off-road, ale poté se na dlouhou dobu vytratil. Vrátil se až v roce 2020 jako velký a skutečně výkonný plug-in hybrid. S nejnovější generací se však všechno změnilo. Novinka nese známé jméno, ale prošla zásadní proměnou. Je menší a plně elektrická, navíc postavena na platformě od Volkswagenu.
Automobil stojí na podvozkové platformě MEB, kterou Volkswagen využívá pro své mainstreamové elektromobily, přesto je Explorer nyní o něco pokročilejší než Volkswagen, protože již má modernizované pohonné ústrojí, které se představí u modernizovaného Volkswagen ID.4 nebo Škody Enyaq později. I proto má ze svých sourozenců nejdelší dojezd a nabíjí se o fous rychleji. Pro Explorer jsou k dispozici různé varianty pohonu, které zahrnují akumulátory s kapacitou 52 kWh určené pouze pro verze s pohonem zadních kol, případně 77 kWh pro zadokolku s prodlouženým dojezdem, nebo 79 kWh pro čtyřkolku.
Největší baterie je nové generace s upraveným chemickým složením a energetickou hustotou. Díky tomu má mírně vyšší kapacitu a především vyšší nabíjecí výkon. Explorer s touto baterií se dá nabíjet rychlostí až 185 kW. Díky tomu se auto dokáže nabít z 10 % na 80 % za 26 minut u čtyřkolky. Slabší 77 kWh baterie se nabíjí maximálně 135 kW a z 10 % na 80 % se dobíjí pouze o dvě minuty déle.
Zadokolky mají jeden elektromotor na zadní nápravě. Verze s menší baterií využívá původní elektromotor (APP310) s výkonem 125 kW (170 koní), zatímco verze s větší baterií má modernější elektromotor (APP550) s výkonem 210 kW (286 koní) a točivým momentem 545 Nm. Čtyřkolka navíc přidává další elektromotor na přední nápravě s výkonem 80 kW (109 koní). Celkový výkon na všech čtyřech kolech tedy činí 250 kW (340 koní) a až 679 Nm.
Nejnovější elektromobil značky Ford se montuje v německém závodě v Kolíně nad Rýnem, který byl pro tento model výrazně modernizován. Ford do něj investoval dvě miliardy dolarů a vyrábí si vůz sám.
Karoserie nového Exploreru nepřipomíná Volkswagen ani v nejmenším. A to z žádného úhlu pohledu. Ford tvrdí, že se při navrhování designu inspiroval předchozím modelem Exploreru, na což mají odkazovat světlomety a také C-sloupek karoserie. Co se týče vnějšího vzhledu, jde o velmi elegantní auto.
Interiér je přehledný, i když důraz je kladen zejména na dotykové ovládání. Středovému panelu dominuje velký displej orientovaný na výšku s přehlednou grafikou a velmi rychlou odezvou na dotek. V dolní části displeje je trvale zobrazený řádek pro ovládání funkcí klimatizace a topení, zbytek displeje pak zabírá vybrané zobrazení. Můžete mít obrazovku rozdělenou nebo ne, záleží jen na vás.
Displej navíc není pevně umístěný, lze měnit jeho polohu. Stačí uchopit stříbrné madlo na jeho spodní části a jednoduše ho posunout nahoru. V tu chvíli se za ním odkryje „tajná“ schránka, kterou Ford nazývá My private locker. Jakmile displej opět zatáhnete dolů a zamknete auto, zamkne se i displej a nedá se s ním hýbat. Věci uložené v této schránce tak zůstanou v bezpečí. Na další předměty, které potřebujete odložit v autě, můžete využít odkládací kapsy ve dveřích nebo velký prostor ve středovém tunelu, nazvaný Mega Console.
Celkově interiér vypadá svěže a moderně. Aćkoli příbuznost s Volkswagenem na první pohled nepoznáte, Ford bohužel zanechal některé detaily pocházející právě z vozidel rodiny ID. Explorer totiž elektricky ovládá všechna čtyři okna pouze dvěma ovladači, mezi kterými se přepíná dotekem na madle poblíž nápisu REAR. Obvykle tedy nevíte, která okna se po manipulaci s ovladačem stáhnou. Druhou věcí je dotykový panel pro ovládání světlometů nalevo od volantu. Z Volkswagenu zůstává ještě jedna věc. Tu si Ford ponechal, ale nové modely Volkswagen ID. už ji nemají. Jde o dotykové ovládací plochy na volantu. Ford jim sice dal vlastní design a podsvícení, ale dotykové ovládání zůstalo.
Co se týká praktičnosti, v kabině dostatek prostoru jak pro přední, tak pro zadní sedadla. Slušný je také zavazadlový prostor, který má v základní konfiguraci objem až 470 litrů a délku 804 milimetrů. Sklopením opěradel zadních sedadel lze objem zvětšit až na 1460 litrů.
K prvnímu seznámení jsem dostal rovnou nejvýkonnější variantu, tedy čtyřkolku s velkou baterkou. Výkon je 340 koní a je tedy jasné, že se jedná o rychlé auto. Zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou jen 5.3 sekundy. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 180 km/h. Klíčové pro mě je ale okamžité zrychlení, na které se dá vždy spolehnout. To je ve městě a na vedlejších cestách dar z nebes. Bez něj už nebudete chtít jezdit. Všechno pak zabere méně času a místa.
Dynamika je velmi dobrá. Předjíždění na kratších úsecích ve vyšších rychlostech už pocitově není tak svěží, ale stále je nadprůměrné. Velmi lidsky a citlivě působí stabilizační a bezpečnostní elektronika spolu s podvozkem, který je velmi komfortní. Dokonce o poznání více než u ID.4. A Explorer potěší i v zatáčkách. Karoserie se nenaklání a díky nízko položenému těžišti vůz krásně krouží oblouk. Mechanickému gripu navíc přidává čtyřkolka. Na výjezdu pod plynem cítíte jak zadní náprava vůz stáčí. A k tomu jsou tu parádně naladěné brzdy, protože v brzdovém pedálu prakticky není poznat, kdy auto rekuperuje a kdy už se zakusují destičky do kotoučů.
Expolorer na mě už při prvním svezení udělal skvělý dojem a aspiruje na nejlepší auto postaveno na platformě MEB. Uvidíme ale, jak bude jezdit nová Škoda Elroq, která má podobnou velikost. Nicméně tento Ford vás potěší zejména podvozkem a kvalitou jízdy. Spotřebu jsem neměl možnost příliš vyzkoušet, protože jsem objevoval zejména dynamiku vozidla. Takže odběr činil po nějakých 80 kilometrech jízdy zhruba 19 kWh. Určitě to tedy půjde za méně.
Jak je na tom cenově? Základní 52 kWh verze zatím není v ceníku, ten začíná až 77 kWh zadokolkou, jejíž cena startuje na 1 149 900 Kč s DPH, čtyřkolka vyjde o sto tisíc dráž. Pokud budete chtít vyšší výbavu Premium, připlatíte si dalších 90 tisíc.
Last modified: 1. 12. 2024