Plně elektrická verze nejprodávanější dodávky na světě nabízí provozovatelům užitkových automobilů bezkonkurenční výkon díky prvotřídní kapacitě baterie, dojezdu, výkonu a unikátnímu palubnímu zdroji ProPower Onboard. Tyto vlastnosti doplňuje rozšířená standardní výbava s inteligentními asistenčními a bezpečnostními systémy doporučenými organizací Euro NCAP, stejně jako nabíjecí řešení Ford Pro Charging a celá integrovaná sada řešení Ford Pro pro optimalizaci spotřeby a nákladů na vlastnictví. Jak elektrický Transit a podpora Ford Pro funguje v praxi jsme vyzkoušeli v okolí katalánské Barcelony.
Nový vůz stojí v čele evropské premiéry Ford Pro – nové prodejní a servisní organizace s celosvětovou působností, jejímž cílem je zvyšovat produktivitu provozovatelů užitkových vozidel pomocí automobilů a nejmodernějších produktů i služeb. E-Transit je pro provozovatele užitkových vozidel obrovským skokem. Jeho elektrický pohon, plně zachovaná přepravní kapacita a integrovaný podpůrný ekosystém Ford Pro zefektivní podnikání zákazníků a zvýší jejich produktivitu při přechodu na plně elektrické vozové parky. Díky cenám navrženým tak, aby odstranily veškeré bariéry vstupu, představuje E-Transit pro evropské firmy skutečně atraktivní nabídku. Z továrny v tureckém Kocaeli nedávno vyjely první sériové kusy, přičemž ještě před zahájením výroby si Ford připsal 5000 zákaznických objednávek.
Vůz poskytuje každému zákazníkovi rozsáhlou standardní výbavu a pokročilé technologie. Elektrifikace vozového parku je díky tomu jednodušší a výhodnější než kdykoli předtím. Vůz je navržen tak, aby uspokojil širokou škálu provozních požadavků. Standardně se dodává s baterií o využitelné kapacitě 68 kWh, která mu uděluje konkurenceschopný dojezd až 314 km dle metodiky WLTP. Vůz je poháněn výkonným elektromotorem s točivým momentem 430 Nm a možností volby maximálního výkonu 135 kW nebo 198 kW. Užitečné zatížení činí až 1758 kg u modelu Van. Rozsáhlá nabídka zahrnuje celkem 25 kombinací karoserií Van, Double-cab-in-van a podvozek s kabinou různých délek, výšek a variant celkové hmotnosti od 3,5 do 4,25 tuny. E-Transit je také vybaven unikátním palubním zdrojem Ford ProPower Onboard, který může napájet nástavbu nebo elektrické nářadí příkonem až 2,3 kW.
E-Transit je nabízen ve dvou výbavových liniích Base a Trend a všechny vozy mají širší výbavu než ekvivalentní dieselový model. Již linie Base obsahuje elektronickou klimatizaci, bezklíčové startování a vyhřívání sedadel, čelního okna i zrcátek. S elektrickým Transitem přichází do evropské nabídky užitkových vozidel Ford komunikační a informační systém SYNC 4, který se pyšní dvakrát vyšším výpočetním výkonem než SYNC 3 a ovládá se prostřednictvím intuitivní 12palcové dotykové obrazovky s antireflexní úpravou.
Řada Trend přidává funkce zvyšující produktivitu, jako je online navigační systém Ford, který dokáže naplánovat nejefektivnější trasu a informovat řidiče o nabíječkách, hustotě provozu, aktuální dostupnosti parkovacích míst a také zbývajícím dojezdu, jehož výpočet zpřesňují inteligentní algoritmy. Rozšířené hlasové ovládání a vestavěný systém Amazon Alexa pak pomáhají řidičům získávat potřebné informace, aniž by museli spustit zrak ze silnice.
Všechny vozy E-Transit jsou navíc standardně vybaveny modemem FordPass Connect, na kterém závisí nepřetržité připojení k ekosystému Ford Pro i softwarové aktualizace Ford Power-Up, jež přinášejí další funkce a výhody. Zákazníci rovněž získají doživotní předplatné FordPass Pro nebo Ford Pro Telematics Essentials a na jeden rok také přístup do sítě Blue Oval Charging Network. Fleetoví zákazníci dále obdrží bezplatný přístup k Ford Pro E-Telematics.
Nezávislá organizace Euro NCAP již E-Transitu udělila zlaté ocenění za ucelenou soustavu asistenčních systémů. Model nabízí následující technologie: předkolizní asistent s detekcí chodců, inteligentní adaptivní tempomat s rozpoznáváním dopravních značek a hlídáním mrtvých úhlů s asistentem změny jízdního pruhu nebo asistent odbočování na křižovatce. K dispozici je také systém automatického brzdění před překážkou při couvání, který za pomoci kamery a dalších senzorů detekuje chodce, cyklisty i statické překážky. Nejprve řidiče upozorní, ale pokud nezareaguje, začne také automaticky brzdit. Soustava 360° kamer pak na palubní obrazovce zobrazuje bezprostřední okolí vozu z ptačí perspektivy, čímž řidiči usnadňuje manévrování ve stísněných prostorách s omezeným výhledem.
E-Transit představuje pro firmy, které chtějí přejít na elektromobily, přesvědčivou nabídku, která se za dobu vlastnictví ekonomicky vyplatí. Kromě výrazné úspory nákladů na palivo Ford Pro odhaduje, že náklady na údržbu a opravy budou o 40 % nižší než u ekvivalentních modelů se vznětovým motorem – a podle údajů Ford Pro má E-Transit ve Velké Británii i v Německu nejnižší servisní náklady ze všech přímých konkurentů.
Ford Pro nabízí ve své třídě nejlepší servisní interval jeden rok bez omezení počtu ujetých kilometrů, záruku osm let nebo 160 000 km na všechny vysokonapěťové elektrické komponenty včetně krytí nadměrné degradace baterie a také balíček asistenčních služeb pro elektromobily na jeden rok včetně nabíjení v nouzi. Celoevropská servisní síť Ford Pro Service je připravena na servis elektromobilů, po celé Evropě má 1500 certifikovaných prodejců elektromobilů a více než 4500 autorizovaných servisů.
Po zahájení prodeje modelu E-Transit se ikonická rodina vozů Ford Transit rozroste o další čtyři nové elektrické modely. V roce 2023 dorazí zcela nový Transit Custom a víceúčelové Tourneo Custom, o rok později pak bude následovat menší dodávka Transit Courier nové generace a víceúčelové Tourneo Courier.
Do elektrifikační strategie Fordu zapadá rovněž nedávné společné oznámení společností Ford, SK On Co., Ltd. a Koç Holding o podpisu nezávazného memoranda o vzájemném porozumění, které se týká nového společného podniku v Turecku. Tři partnerské strany plánují vytvořit zde jeden z největších závodů na výrobu baterií pro elektromobily v širším evropském regionu. Realizace záměru bude záviset na uzavření konkrétních smluv. Výroba by měla být zahájena již v polovině desetiletí a její roční kapacita by se měla pohybovat v rozmezí 30 až 45 gigawatthodin.
Za volantem
V Barceloně, kde se služby Ford Pro představovaly, jsme mělo možnost také usednout za volant nejprodávanější dodávky na světe. Tentokráte však s elektrickým pohonem. Elektromotor je umístěný u zadaní nápravy a vždy pohání pouze zadní kola. Pro tyto účely musela být kompletně přepracována zadní náprava, jež dostala vinuté pružiny, jelikož listová pera by se kvůli zástavbě akumulátorů nevešla. I přesto E-Transit slibuje stále stejné užitné vlastnosti a podlaha ložné plochy je vyšší jenom o několik málo centimetrů.
Po usednutí nás potěšil interiér, který je kvalitní a plný moderní technologie. Ergonomie je skvělá a nový infotainment SYNC 4 funguje špičkově. Ovladač převodovky je otočný v podobě kolečka. Stačí zařadit D a neslyšně se rozjet.
Vůz se řídí velmi příjemně a jednoduše. Řídili jsme variantu o výkonu 135 kW a ocenili, že výkon a točivý moment nastupuje okamžitě a bez jakékoli prodlevy, což je u velkého užitkového auta velké plus. Zrychlení není nijak razantní a výkonu je přesně akorát. Musíme však podotknout, že jsme řídili zcela prázdné auto. Výhled z vozidla je výborný, podvozek pohodlný a vůz se až překvapivě agilně stáčí do oblouku. To přičítáme nízko uloženým bateriím, které změnily těžiště a také propracovanější zadní nápravě. Báli jsme se, že vůz bude působit těžkopádně, ale opak je pravdou. S lehkým řízením se i po centru rušné Barcelony manipuluje příjemně.
Reálná dojezd jsme neměli možnost otestovat, bude hodně záležet na využívání a zatížení konkrétního vozidla, odhadujeme ale, že cca 250 kilometrů by mělo auto ujet bez problémů. Ano, není to stroj vhodný pro logistické firmy převážející zboží po Evropě, ale například pro rozvážkové firmy, pošty, nebo lokální výrobce potravin to bude skvělá volba. Navíc ještě dostanete ucelený balík služeb, které podnikání výrazně zjednoduší.
Last modified: 28. 8. 2023