Honda letos uvádí na trh dvě poměrně důležité novinky. Tou první je úspěšný model Jazz a druhou pak první elektromobil značky s výstižným jménem Honda e. Na ten jsem byl obzvláště zvědavý už od loňské premiéry.
Vůz Honda e se poprvé objevil v roce 2017, jako koncept s označením „Urban EV“. Následoval prototyp Honda e ve stavu blízkém produkci, kterému se dostalo mezinárodního uznání na ženevském autosalonu v roce 2019. Sériová verze se pak dočkala světové premiéry taktéž v roce 2019 na frankfurtském autosalonu. Design exteriéru mě nadchl roztomilou kombinací retra s modernou a opravdu to funguje. Lidé se za městským autíčkem otáčí naprosto všude. Vůz se pyšní charakteristickou kombinací předních a zadních LED světel, stylovou skleněnou krytkou nabíjecího portu i čistými liniemi a zapuštěnými prvky, které optimalizují aerodynamickou účinnost. Tato filozofie exaktního designu je podtržena systémem bočních kamerových zrcátek (SCMS), který nahrazuje klasická boční zrcátka miniaturními kamerami. Záběry z těchto kamer jsou v reálném čase přenášeny na dvě šestipalcové obrazovky ve vozidle.
Tím se dostávám k interiéru, protože ten nemá obdob a to ani ve srovnání s prémiovou konkurencí. Nikdo nenabízí podobně technokratický kokpit založený na digitální éře. Honda e má 6 displejů! A vypadá to úchvatně. Honda si dala záležet také na zpracování a použitých materiálech. Interiér tedy vypadá jako techno, ale zároveň je útulný a velmi dobře zpracovaný. Digitální zrcátka jsou umístěna v rozích a v zorném poli. Audi e-tron by se mohlo učit. Na zjišťování funkčnosti celého nového infotainmentu jsem bohužel neměl čas, ale na první pohled fungovalo vše rychle a grafika je moderní a hezká. Dvouramenný volant pokračuje v trendu prolínání minimalistické jednoduchosti a funkčnosti. Jako dekor ovladačů audiosystému a funkce rozpoznávání, ovladače informací zobrazovaných na přístrojové desce na levém rameni volantu a ovladače tempomatu na pravém rameni volantu byla použita lesklá černá barva.
Největší plochu digitální přístrojové desky nové generace zabírají dva dotykové LCD displeje o velikosti 12,3 palce. Ty jsou primárně určeny pro infotainmentový systém a zobrazují celou řadu inteligentních aplikací a služeb. Toto sofistikované rozhraní je velmi intuitivní a přizpůsobitelné. Aplikace jsou umístěny vedle sebe a lze je konfigurovat pomocí známých intuitivních ovládacích prvků pro ovládání dotykem a potáhnutím, jako ve smartphonu.
Spolujezdec i řidič mají snadný přístup k jejich oblíbeným nebo nejpoužívanějším aplikacím konfigurovaným pomocí šesti digitálních předvoleb lemujících obrazovky. Uživatelé mohou také procházet nedávno používané aplikace na displeji historie aplikací, což pomáhá vyhnout se nadměrnému vyhledávání v nabídkách a zajišťuje snadné zvládání více úkonů pro rychlé vyhledávání a aktivaci funkcí.
Díky velkorysému rozvoru mají cestující k dispozici prostor srovnatelný s vozy z vyššího segmentu. Ke vzdušnosti interiéru přispívá i podlaha bez vyvýšeného tunelu. Honda e nabízí ve své třídě nejucelenější nabídku asistenčních systémů. Rozšířená sada bezpečnostních prvků je obohacena o tři nové technologie: ovládání akcelerátoru pro zmírnění následků nehody, které brání náhlému zrychlení při jízdě vpřed či vzad, pokud je v cestě překážka, funkce brzdění při nízké rychlosti umožňující nouzové brzdění při jízdě pomalou rychlostí a oznamovací systém odjezdu předního vozidla upozorňující řidiče na skutečnost, že vozidlo před ním se dalo do pohybu. Další novou funkcí je parkovací asistent Honda Parking Pilot, který řidiči pomáhá monitorováním parkovacích míst a zvýrazněním vhodné pozice (na obrazovkách rozhraní ovládání) pro zahájení asistovaného parkování.
Zcela nová platforma byla navržena s důrazem na zábavnou a snadnou jízdu a na výjimečné jízdní vlastnosti v městském provozu. Výkonný elektrický motor, kompaktní rozměry, poloměr otáčení 4,3 metrů, rozložení hmotnosti v poměru 50:50, nízké těžiště a pozor – pohon zadních kol! I proto jsem se na svezení opravdu těšil. Elektromobily mají všeobecně pro skvělé jízdní vlastnosti výborný základ, protože nejtěžší komponentu – baterii – umisťují co nejníž a doprostřed auta. V kombinaci s okamžitým a neutichajícím zátahem se pak jedná o zajímavé svezení. Díky pohonu zadních kol malá Honda netahá za volant a krásně zatáčí.
Přilnavost je výborná, podvozek na nerovnostech neodskakuje a drží hezky. Jde cítit mírně tužší naladění tlumení, které přidává na pocitu sportovnosti. Na větší verdikt si musím počkat na klasický týdenní test, na první svezení jsem měl jen půl hodiny, navíc pouze po Praze. I tak se mi Honda e svým jízdním projevem moc líbila.
Model Honda e je dostupný ve dvou verzích. Základní varianta Honda e poskytuje dojezd 222 km (dle metodiky WLTP) a bohatou základní výbavu. V případě varianty Honda e Advance si může zákazník vybrat 16palcová nebo 17palcová litá kola. Dále je k dispozici vyšší výkon motoru a funkce středového kamerového zrcátka. Ta při aktivaci přenáší záběry ze zadní středové kamery na displej zpětného zrcátka. K dalším vylepšením u této verze patří výkonnější audiosystém, vyhřívané čelní sklo a volant a důmyslný asistenční systém Honda Parking Pilot.
Vyspělé elektrické hnací ústrojí využívá osvědčené elektrotechnologie značky Honda, včetně funkce rychlého dobíjení. Jsou tak bezezbytku splněny požadavky vyplývající z nutnosti každodenního dojíždění. Velkokapacitní baterie (35,5 kWh) poskytuje dojezd 222 km (WLTP). Na 80 % je dobita po pouhých 30 minutách rychlého dobíjení. Jedinečný systém řízení teploty optimalizuje výdrž baterie při vysokých i nízkých teplotách. Vozidlo si tak zachovává optimální dojezd a zároveň lze využívat rychlé dobíjení stejnosměrným proudem častěji.
Cena základního modelu je stanovena na 899 900 Kč, pokročilejší verze vyjde na 976 900 Kč.
Last modified: 28. 8. 2023