Vlastnosti elektromobilů se zlepšují. Nově uvedené elektrické modely Škoda Elroq a Enyaq dosahují s největší baterií dojezdu přes 570 kilometrů a nabíjení z 10 na 80 % kapacity trvá jen půl hodiny. Umožňují tedy nejen snadné cestování za letními radovánkami u moře, ale také jim zbývá velká rezerva na pokles dojezdu v mrazech. Ten je technicky vzato nevyhnutelný, ale vytvořilo se kolem něho několik mýtů, které stojí za vysvětlení.
Dojezd elektromobilu v zimě nedosahuje stejných hodnot jako na jaře či na podzim. To je dlouho známá okolnost, která vešla do povědomí motoristů už s první generací bateriových vozů z minulé dekády. Jejich dojezd byl relativně omezený kapacitou tehdejších akumulátorů. Jestliže i na jaře dosahoval méně než 200 kilometrů, pak pokles při nízkých teplotách ovlivnil užitné vlastnosti relativně významně.
Od té doby se vlastnosti baterií zásadně zlepšily. I slabší verze elektromobilů Škoda Elroq a Enyaq dosahují v cyklu WLTP dojezdu 375, respektive 433 kilometrů. Na stránkách Škoda Auto přitom každý uživatel najde orientační kalkulačku dojezdu, do které lze zadat jízdní podmínky, obsazení vozidla i roční období. Zimní hodnoty se liší i více než o čtvrtinu.
Mnoho motoristů má zažitou představu, že právě tolik energie spotřebuje elektromobil na topení. Je to ale pravda? Jednoduchá otázka pro odborníky, kteří topení pro elektromobily Škoda navrhli, testovali a jeho vlastnosti znají do detailu.
„Díky zkouškám vozidel v klimatické komoře máme odběr energie pro topení přesně změřený,“ vysvětluje Patrik Glenda, vedoucí vývoje systémů cockpitu a klimatizace. „Škoda Enyaq při sedmi stupních pod nulou dokáže vyhřát interiér na komfortních 21 stupňů za 15 minut. Za tu dobu ohřívací jednotka spotřebuje 1,5 kWh energie. Vyjdu-li z toho, že v mrazech může spotřeba stoupnout i na 24 kWh/100 km, pak za 15 minut jízdy topení zkrátilo dojezd o 6,3 kilometru.“ Tato čísla platí bez ohledu na dynamiku a rychlost jízdy, což vysvětluje některá zjednodušení, která často kolují mezi motoristy.
Na palubním počítači se zobrazuje spotřeba přepočtená na 100 kilometrů. Kolik energie z baterie odebere topení, však nezáleží jen na zvolené teplotě a ujeté vzdálenosti, nýbrž i na času, jak dlouho je topení zapnuté. Uživateli, který jezdí často na krátké vzdálenosti po městě, tedy spotřeba proti jarnímu období stoupne výrazněji. Jednak pokaždé znova prochází fází ohřevu kabiny z nejnižší teploty a zadruhé se odběr topení přičítá ke spotřebě elektromotoru, která je v městském provozu nízká. Kdo jezdí delší trasy po dálnici, má spotřebu pohonné jednotky vyšší. V přepočtu na kilometry tedy topení zvýší spotřebu méně.
„Jakmile teplota v kabině dosáhne komfortní úrovně a stačí ji udržovat, spotřeba energie klesne. Výkon potřebný k topení podle našich měření dosahuje 2,6 kilowattu,“ doplňuje Patrik Glenda. Už tato hodnota spolehlivě vyvrací rozšířenou obavu, že ve dvouhodinové zimní koloně na dálnici se elektromobil vybije a posádka zůstane v mrazu. Stačí vydělit kapacitu baterie modelu Enyaq 85 odběrem 2,6 kWh a ukáže se, že plně nabitá by při minus sedmi stupních dokázala udržovat příjemné teplo v kabině téměř 29 hodin.
A pak je tu druhá část odpovědi: spotřeba automobilu v zimě nestoupá jen kvůli topení. Vyšší je valivý odpor zimních pneumatik a také aerodynamický odpor, protože studený vzduch je hustší. Dalším důvodem je nutnost rozehřát chladnější olej v rozvodovce i nábojích kol. Podobný nárůst odporů musí překonávat každý vůz bez ohledu na druh pohonu.
Každopádně jak vytápění zcela promrzlého vozu, tak dlouhé stání v koloně potvrzují, že se současnou generací elektromobilů a baterií není třeba mít ze zimních podmínek obavy. Na teplo pro posádku i přiměřený dojezd mají zásobu energie zcela dostačující. Závislost spotřeby na vnější teplotě je proti konvenčnímu pohonu se spalovacím motorem odlišná, ale předvídatelná. Elektromobil navíc topí velmi rychle a v modelech Elroq i Enyaq si lze hřejivý komfort v kabině nastavit už předem pomocí mobilní aplikace MyŠkoda.