Překvapivé výsledky měření kapacity baterií elektromobilů: Testy dvou tisícovek akumulátorů ukazují minimální poruchovost

Autor:

Foto: HYundai. Zdroj: AURES Holdings

Pouhých 25 bateriových elektromobilů a 18 zásuvkových plug-in hybridů z celkových 2020 otestovaných aut mělo při detailním měření diagnostikou Aviloo stav zdraví baterie nižší než 80 procent. Exkluzivní data společnosti AURES Holdings tak ukazují, že baterie elektrovozů jsou na tom v provozu mnohem lépe, než se obecně předpokládá. AURES je jedinou společností v Česku, která má k dispozici takovouto databázi výsledků – její experti během 19 měsíců testování proměřili stav celkem 1 672 bateriových elektromobilů (BEV) a 315 plug-in hybridů (PHEV).

Díky hloubkovému měření stavu zdraví baterie (State of Health, SoH) speciální diagnostikou rakouské značky Aviloo můžeme zájemcům o použitý elektromobil bez obav nabídnout i starší vozidla s vyšším nájezdem. Výrobci často, ale zdaleka ne vždy, garantují životnost baterií do stáří osmi let a 160 tisíc ujetých kilometrů, během nichž by stav zdraví baterie neměl klesnout pod hranici 70 procent. My v AAA AUTO jsme si stanovili vlastní hranici bezpečného výkupu na 80 procent SoH – a naprostá většina nabízených vozů ji s přehledem splňuje,“ říká generální ředitel AURES Holdings Petr Vaněček. „Přes dvě tisícovky proměřených vozů měly v průměru nájezd 63 300 kilometrů a SoH 92,62 procenta, což je vynikající výsledek. Nejvíce najeto měl bateriový elektromobil s 375 tisíci kilometry, jeho SoH přitom bylo na úrovni 87,5 %. U plug-in hybridů to bylo auto s 221 tisíci kilometry a stavem baterie 82,4 procenta,“ doplňuje Petr Vaněček.

Problematika záruk na elektroauta, potažmo na jejich baterie, je poměrně složitá, protože výrobci ji mnohdy podmiňují dodržením prohlídek v autorizovaném servisu i jinými podmínkami. „Tovární záruku v popisu auta uvádíme pouze v případě, že jsme ji byli schopni u výrobce ověřit. V opačném případě nabízíme speciální záruční program Carlife e-Deluxe, ušitý na míru právě elektromobilům,“ říká Petr Vaněček.

S měřením pomocí Aviloo v „Áčkách“ začali v lednu 2023. Otestování první tisícovky aut trvalo 19 měsíců, pak začalo elektroaut v nabídce přibývat, takže další tisícovku zvládli za méně než poloviční dobu, pouhých osm měsíců. „Vozidla se SoH baterie pod 80 procent jsou ojedinělá, oněch 25 kusů tvoří pouze 1,5 procenta námi testovaných BEV, 18 kusů plug-in hybridů představuje 5,7 procenta. Takové auto nemusíme nutně odmítnout – pokud je jinak v celkově výborném stavu a dokážeme ho nabídnout za zajímavou cenu, jsme schopni ho vykoupit. Jsou to ovšem výjimky, v současné době například z asi 210 nabízených BEV máme jediné s SoH 79 procent, ostatní přesahují ‚osmdesátkovou‘ hranici,“ vysvětluje šéf AAA AUTO. Pouze dva nabízené BEV měly při měření SoH pod 60 %, u PHEV to byly tři kusy; v takovém případě o výkupu nemohla být řeč.

Absolutním rekordmanem v nejnižším SoH byl elektromobil s 25procentním zdravím, a to při nájezdu 72 tisíc kilometrů. U plug-in hybridů to bylo padesátiprocentní zdraví baterie při nájezdu 116 tisíc km. O počet ujetých kilometrů totiž u elektromobilů až tak nejde, mnohem víc záleží na tom, jak se uživatel k baterii choval, jakým způsobem ji nabíjel, zda ji vyjížděl do nuly a podobně,“ vysvětluje Petr Vaněček. Dokládají to i kuriózní případy, na něž v největším tuzemském autocentru narazili – některé plug-in hybridy s nájezdem přes sto tisíc kilometrů měly stav SoH velmi blízký 100 procentům. „Byla to s pravděpodobností hraničící s jistotou vozidla, která jejich řidiči používali jako běžné spalovací vozy a možnost externího dobíjení nevyužívali, což bývá třeba případ služebních aut. Baterie vozu tím pádem téměř nedegraduje,“ dodává Vaněček a přidává: „Díky Aviloo jsme odhalili také jeden nesoulad stavu tachometru, zobrazeného na přístrojové desce, se stavem nájezdu, evidovaným v řídících jednotkách vozu. Detekovali jsme rovněž několik nekvalitních akumulátorů. Taková vozidla jsme samozřejmě odmítli.

Zjištění AURESu o spolehlivosti elektromobilů odpovídá také závěrům nedávného výzkumu britského ministerstva dopravy, které zkoumalo technické údaje ze silničních asistenčních služeb a stanic technických kontrol u 264 milionů vozidel z let 2005 až 2022. Došlo k tomu, že elektromobily mají výrazně nižší riziko poruchy ve srovnání s vozy se spalovacími motory. „Výzkumníci hodnotili pravděpodobnost poruchy na každých 1,6 km (jedna britská míle) denně. U benzínových aut činil tento údaj 8,4, u dieselů 6,4 a u elektromobilů pouhých 2,5 procenta,“ uzavírá Petr Vaněček s tím, že výsledky ukazují, že elektromobily jsou na trhu plně konkurenceschopným soupeřem vozidel se spalovacími motory.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY