Automobily čínských značek konkurenčně ohrožují evropské automobilky díky svým dostupným cenám. Evropské výrobce aut však tímto nátlakem nedonutily k výraznějšímu zlevnění. Místo toho se vlády rozhodly najít způsob, jak zvýšit náklady na čínská auta.
Důsledkem dynamického trhu s elektromobily v Číně a podpory automobilového průmyslu ze strany státu je schopnost Číny vyrábět automobily za ceny, s nimiž má Evropa problém držet krok. To je pozorováno v Evropě, zejména vzhledem k nárůstu počtu čínských automobilových značek za poslední rok. Zde není řeč jen o MG, které se stalo jednou z 20 nejprodávanějších značek v Evropě během jednoho měsíce. Kromě toho připadá na tuto značku 69 % všech do Evropy dovezených elektromobilů z Číny.
Nízké ceny samozřejmě zpochybňují tržní pozici evropských automobilek a vlády jednotlivých zemí hledají způsoby, jak ochránit svůj průmysl a minimalizovat cenový rozdíl. Samozřejmě nelze očekávat, že evropské modely budou levnější, místo toho se hledají cesty, jak zvýšit ceny čínských aut.
Francie byla jednou z prvních zemí, která se do těchto snah zapojila a Itálie bude následovat. Zavedení dodatečných cel by bylo nejjednodušším řešením, ale to není reálné. Za prvé, pravidla hospodářské soutěže Evropské unie neumožňují preferování místní produkce. Za druhé, Evropa stále závisí na masivním dovozu zboží a surovin z Číny a tato země by zřejmě reagovala protiopatřeními, která by Evropu trestala ještě více.
Proto se hledá jiná cesta, a protože jsme v Evropě, začínají hrát roli emise a spotřeba energie, konkrétně efektivita výroby. Trik spočívá v tom, že se budou zahrnovat do výpočtu celkové emise a energetické nároky nejen z provozu vozidla, ale také z celého výrobního cyklu od výroby po předvedení v evropském showroomu.
Většina energie spotřebované průmyslem v Číně pochází z uhelných elektráren, a když se k tomu přidá námořní doprava automobilů, zvyšuje to celkové emise. Tím pádem by čínská auta ztratila svůj přístup k výhodným programům v evropských zemích. Toto opatření je v souladu s pravidly Světové obchodní organizace, protože je založeno na emisích, které mají výjimečný charakter z hlediska zdraví a životního prostředí a jsou povoleny.
Last modified: 14. 10. 2023