Náklady na ujetý kilometr elektromobilem se můžou lišit až trojnásobně

Autor:

Foto: PRE. Zdroj: Axigon

Zatímco majitelé klasických aut se spalovacím motorem tankují naftu či benzín obvykle za velmi podobné ceny u všech tuzemských provozovatelů čerpacích stanic, v případě využití veřejných dobíječek pro elektromobily je cenové rozpětí za kilowatthodinu velmi široké.

Přesto, podle tabulky porovnávající náklady na ujetých 100 kilometrů, kterou pravidelně zveřejňuje MPO, si elektromobily vedou oproti vozům na benzín či naftu velmi dobře. Ovšem platí to hlavně v případě, že je jejich provozovatelé dobíjejí doma.

Většina domácností totiž platí v současné době za kilowatthodinu zhruba šest korun. Pokud by tedy dokázali jezdit se svým elektromobilem s průměrnou spotřebou cca 15 kWh na sto kilometrů, vychází náklady na ujetý kilometr na cca 90 haléřů. V praxi sice velká část v současnosti prodávaných bateriových elektromobilů spotřebovává zejména v zimním období cca o čtvrtinu více, ale i tak by kilometr stál stále velmi přijatelných 1,2 Kč.

To je výhodné zejména v porovnání se spalovacími auty, u nichž se cena za ujetý kilometr při započítání cen platných během prvního pololetí letošního roku, pohybuje v případě naftových motorů od 1,50 do 2,0 Kč a v případě benzinových od 2 do 2,50 Kč.

Jenže při potřebě veřejného dobíjení už náklady na kilometr rostou. Nejméně se aktuálně platí při využití stanic se střídavým proudem, kde třeba u společnosti PRE stojí jedna kilowatthodiny osm korun.

Pokud ale vůz připojíme ke stanici se stejnosměrným proudem, platí se za stejné množství odebrané energie (v závislosti na výkonu stanice) 11 až 13 Kč. Což je tedy dvojnásobek oproti cenám při domácím dobíjení.

Avšak takové dobití na veřejné stanici může být ještě dražší. Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která poskytuje Energokarty akceptované v sítích PRE, ČEZ a u dalších 100 000 dobíjecích bodů po celé Evropě upozorňuje, že ultrarychlé UFC nabíjení může někde vycházet i na 18 Kč/kWh. „Navíc cena může dále šplhat v případě roamingového dobíjení u partnerských provozovatelů nabíječek, a to klidně na 26 Kč/kWh, ale i víc při nabíjení v zahraničí,“ dodává.