I v případě užitkových vozidel s spalovacím motorem platí, že těžký náklad uložený uvnitř ovlivní zvýšenou spotřebu, což logicky ovlivní i počet ujetých kilometrů po natankování plné nádrže.
Naftová dodávka však bez problémů ujede šest až osm set kilometrů, a to i při plném zatížení. Tankování trvá pouze několik minut, a tak ztráty spojené s časovými prodlevami při doplňování energie jsou téměř zanedbatelné pro provozovatele.
Naopak elektrická užitková vozidla současnosti zvládnou na jedno nabití své vysokonapěťové baterie obvykle jen mezi dvěma a třemi sty kilometry v reálném světě. Poté je nutné připojit se k nabíječce po dobu několika desítek minut.
Podle nedávného výzkumu leasingové společnosti Arval ve Velké Británii bylo zjištěno, o kolik se dojezd elektrických dodávek sníží, pokud budou skutečně plně naloženy během své trasy.
Získaná data ukazují, že zatížení do poloviny povolené kapacity snížilo dojezd o sedm procent a o 11 procent, pokud byl vůz plně naložený. Tato situace platí pro střední dodávky, jako jsou například Volkswagen ID. Buzz Cargo, Peugeot e-Expert a další.
U největších dodávek, jako jsou Ford E Transit, Mercedes-Benz eSprinter a další, se zatížení projevuje výrazněji. Konkrétně při naložení do poloviny povolené hmotnosti dochází ke snížení dojezdu o 11 procent a při stoprocentním využití kapacity o 14 procent.
V případě připojení přívěsu k takovému užitkovému vozidlu by se muselo počítat se snížením dojezdu o 24 procent pro střední dodávky a o 31 procent pro největší dodávky.
Last modified: 14. 12. 2023