Vlastníci elektromobilů se hádají při dlouhém čekání na nabíjení a musejí vstávat uprostřed noci, aby se vyhnuli dlouhým frontám. To je realita současné Velké Británie.
Před zhruba dvěma týdny jsme psali o kontroverzním britském plánu na zvýšení prodeje elektromobilů. Tento plán zahrnuje povinné kvóty pro prodej elektromobilů. Jinými slovy, automobilky ve Spojeném království budou mít „nařízeno“, kolik procent jejich ročního prodeje musí tvořit elektromobily.
A není to jen výhledová záležitost, kvóty budou platit již od příštího roku. To znamená, že 22 procent všech nových osobních aut a 10 procent všech nových dodávek prodaných v příštím roce ve Velké Británii musí mít nulové emise. O rok později se kvóta pro prodej vozidel bez emisí zvyšuje na 33 procent. V roce 2028 to bude již 52 procenta a tato kvóta se bude postupně zvyšovat, až dosáhne v roce 2030 80 i procent. V roce 2035 musí mít všechna nová auta prodávaná ve Velké Británii nulové emise.
Pokud automobilky tyto cíle nesplní, budou pokutovány, přesná výše pokuty bude dále upřesněna. Teoreticky by se mohlo stát, že již koncem příštího roku si Britové nebudou moci koupit jiný Mercedes, Škodu nebo jinou značku než elektrickou, protože automobilky dočasně zastaví prodej vozidel se spalovacími motory, aby splnily kvóty. I když je to nepravděpodobné, protože automobilky budou moci s nepoužitými kvótami obchodovat mezi sebou.
Automobilky jsou z tohoto rozhodnutí zděšené a tvrdí, že vážným způsobem naruší trh a výrobu nových aut v zemi, což může mít dalekosáhlé sociální důsledky. Ovšem je tu mnohem vážnější problém, který se objevuje již nyní. Je jím nedostatek nabíjecích stanic, před kterými se tvoří i několikahodinové fronty. V nich roste nervozita řidičů elektrických aut, což vede nejen k vzájemným konfliktům mezi nimi, ale také k útokům na obsluhu nabíjecích stanic. Situace se vyhrotila natolik, že některé z nich si musely najmout bezpečnostní služby a na jiných dokonce asistuje policie.
Jeden z majitelů elektromobilů řekl online verzi britských novin Daily Mail: „Někdy vstávám kolem čtvrté nebo páté hodiny ráno, abych nabíjel auto, protože vím, že bude během dne přeplněno.“ 72letý muž dodal, že je tak unavený, že své elektrické vozidlo – MG – vrátí kvůli stresu z nabíjení a vrátí se k naftovému autu, které měl předtím, protože s ním je to jednodušší. „Budím se uprostřed noci, abych si nabyl auto, a nevystavuji se tak riziku dlouhých front na nabíjecích stanicích před cestou do práce v ranní špičce.“ Ray Lee, řidič Uberu, dodal pro magazín, že se mu stává, že musí čekat hodinu až hodinu a půl, než se dostane k nabíjecí stanici.
Někomu se může taková informace zdát jako „přitažená za vlasy“, respektive hoax. Pro Britové je však ve skutečnosti vážným problémem, o kterém psaly v poslední době například již zmiňovaný Daily Mail, Metro, deník The Sun, internetový portál GBNews, server FleetAlliance a mnohá další média. Pro tuto situaci se dokonce začal používat termín „charging rage“, což bychom volně a diplomaticky mohli přeložit jako „frustrace z nabíjení“. Ta ústí nejen do vzájemných konfliktů mezi řidiči, čekajícími na nabíjení svého elektromobilu, ale také do útoků na obsluhu veřejných nabíjecích stanic.
Šéf společnosti Moto Ken McMeikan, která provozuje 59 nabíjecích stanic (ze kterých musel tři nechat střežit bezpečnostní agenturou), již veřejně varoval před nárůstem konfliktů mezi „naštvanými a stresovanými řidiči“ na nabíjecích stanicích během nabíjecí špičky. Pro britský deník The Sunday Telegraph řekl: „Lidé potřebují jezdit se svými elektrickými auty bez obav z dojezdu, bez dlouhých front a bez vzájemných konfliktů, avšak toto vše již nyní zažíváme v sezónních špičkách.“ V nich čekali majitelé elektromobilů na nabíjení svého auta až šest hodin, takže není divu, že někteří z nich ztratili nervy a rozhodli se svou frustraci vybít na ostatních čekajících a obsluze nabíjecích stanic.
McMeikan prohlásil, že před touto situací již několikrát varoval oficiální vládní představitele, ale ti tvrdí, že dávají obrovské peníze na rozvoj elektromobilů a elektromobility a za situaci jsou zodpovědní provozovatelé čerpacích stanic, kteří k jejich rozšiřování přistupují laxně. Problém je však ve skutečnosti mnohem vážnější.
„Řekl jsem jim, že distribuční sítě nyní nemají dostatečnou kapacitu na to, aby dodaly energii, kterou potřebujeme v době, kdy ji potřebujeme. Pokud nedostaneme garantované množství energie, budeme v následujících letech každé Vánoce, každé Velikonoce, každé letní prázdniny a státní svátky čelit přesně stejné situaci, jako když jsme tu měli velké palivové krize, související s přechodným nedostatkem benzínu a nafty,“ dodal s tím, že i když chtěli v některých problémových lokalitách počet nabíjecích stanic zvýšit, nebylo to možné právě kvůli nedostatečné kapacitě distribučních sítí. Zvýšení jejich kapacity je navíc dlouhodobější problém, který si vyžádá miliardové investice právě od státu. Ten však před tímto problémem zavírá oči.
Podle ZapMap (největší britská mapa nabíjecích stanic) je v současnosti na britských silnicích přibližně 850 000 plně elektrických aut a 530 000 plug-in hybridů. Tento rok je takřka každé druhé nové osobní auto, které se ve Velké Británii prodá, elektrické.
Po zavedení výše zmíněných povinných kvót by se měl jejich počet zvyšovat ještě rychleji než dosud. Stavba nabíjecí infrastruktury však zaostává a výrazně se to projevuje především mimo největší městské aglomerace. Řidiči mohou v současnosti ve Velké Británii využívat téměř 30 000 veřejných nabíjecích stanic s téměř 50 000 dostupnými nabíječkami a 77 000 nabíjecími konektory. Z nich však k rychlým a ultrarychlým (nabíjení výkonem nad 25 kW) patří pouze 4 800 veřejných nabíjecích stanic a necelých 10 000 nabíječek.
Podle britské vlády je to v pořádku a výše popsaný problém neexistuje. „Vláda vložila do přechodu na elektrická vozidla více než 2 miliardy liber, přičemž počet veřejných nabíjecích stanic v celé zemi se od minulého roku zvýšil o 43 procent, takže jsme na dobré cestě k dosažení cíle 300 000 nabíjecích míst do roku 2030,“ prohlásil pro deník Metro mluvčí britského ministerstva dopravy. Realita je však někde zcela jinde a situace ve Velké Británii by pro Českou republiku s přibližně dvouprocentním podílem elektromobilů na prodeji nových aut, měla být vážným varováním.
Last modified: 11. 11. 2023