Lehká noha, předvídavost. Úspornou jízdu odmění každý vůz, elektromobil nejvíce

Autor:

Foto: Škoda Auto. Zdroj: Škoda Auto

„Tak za kolik to jezdí,“ zní častá otázka u každého nového vozu nebo motorizace. Spotřeba paliva či energie je ve středu pozornosti uživatelů, výrobců aut a dnes také kontrolních institucí.

Stále ostřejší konkurence i regulatorní požadavky motivují intenzivní vývoj všech funkcí a vlastností vozidla, které mají na spotřebu vliv, ať je to aerodynamika, důraz na nízkou hmotnost, nízký valivý odpor pneumatik, ale také zavádění nových technologií např. tepelných čerpadel do aut a mnohá další.

Ať je ale auto postaveno jakkoli, vždy se na jeho spotřebě významně podepisuje styl jízdy. Tedy jak chytře se řidič přizpůsobí okolnímu provozu, profilu tratě a také charakteru pohonné jednotky. Každý typ motoru má svá specifika a s každým lze zacházet hospodárněji či méně hospodárně. Elektrický pohon tomuto tématu dodává další úroveň, a to nejen díky vysoké vlastní účinnosti, ale také díky funkci rekuperace energie při zpomalení (brzdění).

Většinou se uvádí, že elektrický motor dosahuje dvojnásobné účinnosti oproti spalovacímu motoru. V reálném provozu ale nejde jen o jedno číslo, které většinou interpretuje maximální účinnost v jednom konkrétním případě. Stejně důležitý je celý průběh účinnosti, tedy jak je tato účinnost závislá na otáčkách motoru (neboli rychlosti vozu), na požadovaném výkonu nebo na teplotě.

Charakteristické pro elektrický motor je pak vysoká účinnost v širokém rozmezí otáček a zatížení. Těmito vlastnostmi dokáže částečně eliminovat dopad jízdního stylu řidiče na spotřebu. Hranice fyzikálních zákonů však překročit neumí a pro úspornou jízdu je tedy i nadále důležité věnovat pozornost prediktivní a efektivní jízdě.

Důležitým prvkem úsporné jízdy je předcházet zbytečnému zrychlování a zpomalování, udržovat vyrovnané tempo jízdy. To sice vyžaduje od řidiče naučit se více předvídavosti, myslet při jízdě „o dva tahy“ dále, a vyplatí se u všech typů pohonů. U elektromobilu to platí o to více, jelikož je většinou těžší než vůz se spalovacím motorem, a každé zbytečné zrychlení či zpomalení stojí více energie. Není přitom třeba zpomalovat na úroveň „eco-rally“, už jen plynulejší rozjezdy a zvolnění tempa vykonají své.

Plynulý styl svědčí elektromobilu i z dalšího důvodu, a tím je funkce rekuperace energie. „Rekuperace je funkce pohonu, kdy je motor přepnut do režimu generátoru elektrické energie, a brzděním získává část energie zpět do baterie. Pokud je toto brždění příliš prudké, není systém rekuperace již fyzikálně schopný vstřebat veškerou potřebnou brzdnou energii a musejí přijít ke slovu konvenční brzdy. To však znamená méně rekuperované energie, a tedy i snížení efektivity jízdy“, popisuje Oldřich Vyziblo, koordinátor vývoje elektrických pohonů Škoda Auto. Zároveň dodává: „Z hlediska úsporné jízdy platí, že nejlepší energie je ta, kterou nepotřebujeme“.

Elektrické modely Škoda Elroq a Enyaq používají na zadní nápravě synchronní elektromotor s permanentními magnety. Graf jeho účinnosti skutečně pokrývá velkou měrou zelená barva označující nejvyšší hodnoty účinnosti. Pásmo ve žluté a červené barvě je v menšině a po okrajích pracovní oblasti pohonu. Nejméně efektivně tedy elektromotor pracuje při velmi malých zatíženích a při prudké akceleraci z malé rychlosti. Fyzika vozu, jako aerodynamika a hmotnost, pak má velký vliv na spotřebu energie při velké rychlosti např. při jízdě na dálnici.

Takže důležité je předvídat, zrychlovat s rozvahou a brzdit s předstihem. Šťastnou cestu!

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY