Jaké jsou skutečné servisní náklady elektromobilu na 100 000 kilometrů?

Autor:

Foto: Shutterstock. Zdroj: energy.gov rac.com</a

I když je pořizovací cena elektromobilu vyšší, jejich servisní a provozní náklady nakonec ušetří spoustu peněz. Zjistili jsme, jaké jsou skutečné servisní náklady elektromobilu na 100 000 km a jak si v tomto ohledu vede ekvivalentní spalovací vůz.

Levný provoz elektromobilů si chválí i velké carsharingové společnosti, kterým ročně ušetří miliony dolarů

A není divu. Podle webu energy.gov jsou průměrné servisní náklady spalovacího vozu 2,1 Kč na jednu míli (1,6 km), zatímco elektromobil to zvládne za 1,25 Kč. Rozdíl činí až 40 %, a díky optimalizacím a novým technologiím se bude pravděpodobně zvětšovat.

Servisní náklady elektromobilu proti spalovacímu vozu na 100 000 km: Kdo vyhrál?

Server rac.com, který se zaměřuje na provoz automobilů, porovnal průměrný dnešní elektromobil a jeho spalovací ekvivalent, aby zjistil, kolik celkem všechny servisy od nuly do sta tisíc najetých kilometrů budou stát.

Každá automobilka má nastavené servisní intervaly jinak

V tomto konkrétním případě musí oba automobily absolvovat celkem šest servisních prohlídek, než dosáhnou sto tisíc kilometrů. Interval je po 15 tisících kilometrech a náklady na spalovací vůz činily celkem 43 530 Kč. Elektromobil vyšel na 24 563 Kč.

Například Volkswagen má pro své elektrické vozy z rodiny ID servisní intervaly nastavené tak, že je lze absolvovat až po dvou letech bez omezení počtu najetých kilometrů. Kromě prohlídky byste se setkali maximálně s výměnou brzdové kapaliny a filtru interiéru, což jsou téměř stokorunové položky. I proto patří Volkswagen ID.5 mezi nejoblíbenější elektromobily, disponující dojezdem až 500 km a výkonem 220 kW.

Proč je servis spalovacího vozu o tolik dražší?

Spalovací motor se skládá z mnoha částí, které jsou náchylné na poškození a které musí být pravidelně udržovány, jinak dojde k jejich poruše. Oproti elektromobilu obsahuje mnoho dalších komponent, jako jsou převodovka, spojka, výfuk a další, což jen zvyšuje riziko defektu.

Elektromotor je konstrukčně jednodušší a riziko jeho poruchy je menší

Achillovou patou elektromobilu může být baterie, která stářím degraduje. Avšak její plná provozuschopnost je u nejnovějších elektromobilů značně zlepšena díky vylepšenému systému chlazení.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY