Hyundai v Koreji začíná prodávat luxusní elektrické SUV IONIQ 9, na české silnice dorazí v létě

Autor:

Foto: Hyundai. Zdroj: Hyundai

Hyundai IONIQ 9 je od svého listopadového debutu jedním z nejočekávanějších elektromobilů roku 2025. Krátce po uvedení na trhy v Koreji a Americe přijde na řadu Evropa, v České republice se počítá se spuštěním objednávek na začátku druhého kvartálu. Nejrychlejší zákazníci se svých vozů dočkají s příchodem léta.

Inovativní SUV IONIQ 9 se třemi řadami sedadel je zhmotněním představ o budoucím cestování. Vychází z oceňovaných modelů IONIQ 5 a IONIQ 6, které se mohou chlubit hned třemi vítězstvími v anketě Světový vůz roku (WCOTY). Vlajkový model IONIQ 9 je součástí plánu značky Hyundai nabízet do roku 2030 celkem 21 elektromobilů. Čistý a moderní vnější design spojuje s prémiovým, nádherně zpracovaným interiérem, který cestující přivítá vzdušnou atmosférou a chytrými funkcemi.

Vše pro komfort a praktičnost

IONIQ 9 vytváří pocit domova na cestách s velkoryse dimenzovanou druhou i třetí řadou pro šest nebo sedm cestujících. Relaxační sedadla v první a druhé řadě nabízejí i opěrky nohou. Poprvé nabízený systém dynamické péče o tělo DBC (Dynamic Body Care) zajistí svěžest i po velmi dlouhé jízdě. Dynamická dotyková masáž DTM (Dynamic Touch Massage) stimuluje prokrvení tkání a krevní oběh pomocí sofistikované tlakové a vibrační technologie, která minimalizuje únavu.

Na vybraných trzích včetně toho českého si mohou zákazníci užít také inovativní otočná sedadla ve druhé řadě.

Středová konzola Universal Island 2.0 posuvná v rozsahu až 190 mm umožňuje průchod mezi předními sedadly a je přístupná i cestujícím z druhé řady. V horní schránce je k dispozici odkládací prostor o objemu 5,6 litru, ve spodní výsuvné schránce pak 12,6 litru.

Se zcela sklopenými sedadly ve třetí řadě má zavazadlový prostor objem až 1323 litrů, dostatek pro čtyři golfové bagy a čtyři velkokapacitní cestovní zavazadla, nebo 620 litrů se všemi sedadly ve vzpřímené poloze. V přídi je navíc umístěn menší zavazadlový prostor s objemem 88 litrů u verzí s pohonem zadních kol, resp. 52 litrů u variant s pohonem všech kol.

Pohodlí a dlouhý dojezd bez ohledu na počasí

IONIQ 9 byl zkonstruován pro maximální hospodárnost při nastavení klimatizace na 22 °C. Systém s tepelným čerpadlem se inteligentně přizpůsobuje změnám venkovní a vnitřní teploty a zajišťuje minimální spotřebu energie. IONIQ 9 díky tomu ujede přes 400 km dokonce i při venkovní teplotě pouhých -7 °C, což bylo úředně ověřeno korejským ministerstvem životního prostředí.

Samostatná klimatizační, topná a ventilační jednotka pro druhou a třetí řadu sedadel pracuje nezávisle a může být vypnut pro další snížení spotřeby. V kombinaci se štíhlou konstrukcí přístrojové desky a kompaktními komponenty toto řešení zároveň zabírá minimum místa v interiéru. Nejmodernější plánovač tras pro elektromobily zohledňuje i venkovní podmínky či teplotu sady akumulátorů. Pomocí aplikace Bluelink je vůz možné vyhřát na dálku.

Tři varianty pohonu

Průkopnická platforma E-GMP značky Hyundai s vylepšeným systémem výkonové elektroniky poskytuje řidiči pocit jistoty v jakémkoli terénu díky optimalizovanému převodovému poměru pro strmá stoupání a vyspělému dvoufázovému invertoru, který zvyšuje hospodárnost.

Vyspělá vysokonapěťová sada lithium-iontových akumulátorů (NCM) nabízí kapacitu 110,3 kWh. Verze s dlouhým dojezdem a pohonem zadních kol má zadní elektromotor o výkonu 160 kW (0-100 km/h za 9,4 s, 80-120 km/h za 6,8 s), varianta s dlouhým dojezdem a pohonem všech kol je navíc vybavena předním elektromotorem o výkonu 70 kW (0-100 km/h za 6,7 s, 80-120 km/h za 4,8 s). Nejvyšší provedení Performance se může pochlubit elektromotory o výkonu 160 kW jak na přední, tak na zadní nápravě (0-100 km/h za 5,2 s, 80-120 km/h za 3,4 s).

Verze s dlouhým dojezdem, pohonem zadních kol a 19“ koly dosáhne podle předběžných údajů podle metodiky WLTP vynikajícího dojezdu na jedno nabití 620 km a spotřeby elektrické energie 19,4 kWh/100 km. K tomu významně přispívá i nízký součinitel aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,259 (s digitálními vnějšími zpětnými zrcátky). Poprvé byl použit nový systém aktivních vzduchových klapek AAF (Active Air Flap) bez jakýchkoliv mezer, který umožňuje vzduchu procházet přídí pouze v případně potřeby intenzivního chlazení.

IONIQ 9 lze nabít z 10 na 80 % kapacity za pouhých 24 minut pomocí nabíječky s výkonem 350 kW. Díky funkci dvousměrného nabíjení V2L (Vehicle-to-Load) a všestrannému nabíjecímu systému pro různé úrovně napětí 400 V/800 V je každodenní cestování s elektromobilem ještě snadnější.

Luxusní zážitky z jízdy

IONIQ 9 vyniká kultivovaností, plynulostí a komfortem. Přední kola mají víceprvkové zavěšení doplněné o vzpěry MacPherson, vzadu je víceprvková náprava. Výbava zahrnuje tlumiče s automatickým udržováním světlé výšky a hydraulická ložiska nabízející luxusní komfort odpružení. Jízdní stabilita s minimálními pohyby karoserie a snadná ovladatelnost dodají řidiči důvěru ve městě, v zatáčkách i na dálnici. Řízení je lehké, ale precizní. Akcelerace se zpočátku vyznačuje mimořádnou intenzitou, na kterou ve vyšších rychlostech naváže nenucenost.

K vyspělým funkcím patří dynamické rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola, které mimo jiné umožňuje zajišťuje stabilitu ve vyšších rychlostech či při bočním větru. Nechybí terénní protiprokluzový systém a režim Auto Terrain, který pomocí umělé inteligence rozpoznává povrch vozovky a vybírá optimální jízdní režim. Vylepšená brzdová soustava poskytuje spolehlivý výkon.

Interiér je oázou ticha díky trojitým těsněním dveří, akustickým sklům, pneumatikám pohlcujícím hluk a technologii ANC-R (Active Noise Control-Road). Výsledkem je mimořádná kultivovanost, zejména na dálnici. Přínosy technologie ANC-R pro krystalicky čistý zvuk obzvlášť vyniknou ve spojení s prémiovým audiosystémem BOSE se 14 reproduktory a 5.1kanálovým prostorovým zvukem, který poskytuje zážitky z poslechu jako v koncertním sále.

Značka Hyundai vyvinula také technologii e-ASD (e-Active Sound Design) s virtuálními jízdními zvuky zkomponovanými specificky pro IONIQ 9. Řidič má na výběr řadu motivů – od útulné atmosféry až po zvuky inspirované přírodou.

Vyspělé praktické i bezpečnostní funkce

Panoramatický zakřivený displej je složen z 12,3“ panelu sdružených přístrojů a 12,3“ integrovaného monitoru. Tlačítko Start je dokonale integrováno do páčky voliče převodovky na sloupku řízení, přičemž haptická zpětná vazba při zařazení zpětného chodu zvyšuje bezpečnost. Inteligentní režim pro jízdu s přívěsem optimalizuje předpokládaný dojezd na základě hmotnosti přívěsu a u systému pohonu všech kol udržuje točivý moment v pevném poměru 50:50.

Ke skvělému výhledu i viditelnosti přispívají světlomety s parametrickými pixely, které jsou pro modely IONIQ charakteristické. Projekční světlomety jsou doplněny inteligentním systémem předního osvětlení (IFS), který za tmy vylepšuje viditelnost, zvyšuje bezpečnost a zabraňuje oslňování ostatních řidičů. Na zádi jsou umístěny sdružené svítilny kompletně vybavené diodami LED. Příjemným doplňkem je nepřímé osvětlení vnějších klik dveří.

Vyspělé asistenční systémy ADAS společně zabraňují nehodám a zvyšují komfort. Mimo obvyklých a povinných funkcí zahrnují například asistenty pro odvrácení kolize s vozidly ve slepém úhlu BCA (Blind-Spot Collision-Avoidance Assist) a bezpečné vystupování SEA (Safe Exit Assist), upozornění na cestující vzadu ROA (Rear Occupant Alert), kamerové sledování slepého úhlu BVM (Blind-spot View Monitor) nebo asistent pro odvrácení kolize s vozidly přijíždějícími ze stran při couvání RCCA (Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist).

Vůz pro digitální éru

Elektromobil IONIQ 9 poskytne svým majitelům smysluplné inovace, které usnadňují život. AI Assistant značky Hyundai přináší do auta pohodlí chytrého domova. K jeho aktivaci stačí stisknutí tlačítka nebo aktivační povel, například „Hey Hyundai“. Individualizaci umožňují služby na vyžádání (FoD – Features on Demand) dostupné v online obchodě, například speciální režimy osvětlení, služby Amazon Music a Soundcloud nebo designové motivy pro přístrojový panel.

Chytrý parkovací asistent s dálkovým ovládáním RSPA 2 (Remote Smart Parking Assist) využívá širokoúhlé kamery a ultrazvukové senzory k rozpoznání volného parkovacího místa a ovládá řízení, akceleraci, brzdy i řazení. Disponuje také funkcí automatického brzdění, která dokáže zabránit kolizi. Poskytuje funkce chytrého parkování, například vyjetí z parkovacího místa s řidičem uvnitř vozu, ale také dálkové parkování a manévrování, kdy řidič stojí mimo vůz. Vylepšené režimy zahrnují zaparkování pozadu na kolmá, podélná i šikmá místa.

Nepřetržité spojení s okolním světem a přísun důležitých informací zajistí zákazníkům služby pro síťově propojené automobily Bluelink, které nabízejí mimo jiné praktické online hlasové ovládání, informace o stavu silnice v reálném čase a diagnostiku vozidla. IONIQ 9 se dokáže udržovat v aktuálním stavu díky nejmodernějším funkcím instalovaným prostřednictvím bezdrátových aktualizací softwaru OTA (Over-the-Air).

V interiéru je hned šest vstupů USB-C schopných poskytovat příkon 100 W při použití originálního kabelu Hyundai. Po zapnutí výkonného režimu odebírá tento systém elektrickou energii přímo z vysokonapěťové sady akumulátorů. K dispozici je tak dostatečný příkon pro nabíjení laptopu, aniž by uživatel potřeboval 220V/110V adaptér. V běžném režimu je příkon 27 W.

Komfortní přístup poskytuje digitální klíč, bezdrátová nabíječka s chladicím ventilátorem zabraňuje přehřátí zařízení. Inovativní sterilizační přístroj s UV-C zářením je součástí několika odkládacích schránek, v nichž dezinfikuje drobné předměty každodenní potřeby, jakými jsou mobilní telefony nebo peněženky.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY