Elektromobily se v Evropě neprodávají nejlépe, protože jsou stále velmi drahé ve srovnání s běžnými spalovacími vozy. Jsou také dražší než jejich čínští konkurenti. Evropská unie proto hledá způsob, jak levným čínským vozidlům “zazdít” přístup na evropský trh a zároveň podpořit prodej evropských elektromobilů.
Před pár dny oznámila předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová, že EU začne vyšetřovat čínské státní dotace pro elektromobily na obranu evropského průmyslu. Před poslanci Evropského parlamentu ve Štrasburku nedávno uvedla, že globální trhy jsou zaplaveny levnými čínskými elektromobily, jejichž cena je uměle udržována na nízké úrovni masivními vládními dotacemi. Evropa je podle ní otevřená konkurenci, ale musí se bránit nekalým praktikám.
Francie s tím začala jako první. Rozhodla se zastavit dotace na čínské elektromobily, ale udělala to nepřímo, prostřednictvím “ekologických kritérií”. Postupovala tak skrz emise z výroby a přepravy. To znamená, že bude bráno v úvahu, kolik emisí CO2 vznikne při výrobě elektromobilu v závislosti na použitých materiálech, spotřebované energii při montáži, výrobě baterií a také při přepravě do Francie.
A to není vše. Francouzský prezident Emmanuel Macron totiž oznámil, že od listopadu bude ve Francii zaveden leasingový systém elektrických vozidel za 100 eur měsíčně. Nárok na něj budou mít pouze vozidla vyrobená v EU. Na začátek by mělo být k dispozici “několik desítek tisíc elektromobilů”. Cílem tohoto programu je pomoci chudším domácnostem přejít od spalovacích aut na elektrické modely.
Podle portálu Euractiv budou elektromobily, které mají nárok na tento nový plán, muset splňovat revidovaná francouzská pravidla “zeleného bonusu”, která poskytují finanční pobídky pro první nákupce elektromobilů. Podmínkou je, aby celkové emise z výroby automobilů zůstaly pod určitou hranicí, aby byla snížena finanční atraktivita čínských vozidel.
Z tohoto programu budou v praxi vyloučeny automobilky MG, Dacia a Fiat, protože mají ve Francii vlastní nabídky leasingu pod 100 eur měsíčně a navíc je jejich výroba nebo část výroby umístěna v Číně.
Last modified: 11. 11. 2023