Elektrickým Mustangem Mach-E přes celou republiku a v zimě? Žádný problém, žádné omezování

Autor:

Foto: Electricdrive

O svátcích jsem se rozhodl vyvětrat z redakční garáže našeho dlouhodobě testovaného Mustanga Mach-E a vydat se s ním přes celou republiku na rodinnou návštěvu. Venku zima, sníh a celá cesta po dálnici. Podle internetových a hospodských mýtů umrznu s vybitým autem 50 kilometrů za Prahou. Jak to tedy dopadlo v realitě?

Lidé nikdy neřídící elektromobil a hltači předního českého webu Autoforum o hejtování elektromobilů už po nadpisu jistě mají jasno. Zemřel jsem krutou smrtí ve vybitém elektromobilu, který navíc určitě shořel. Dobře, konec ironie, ale tady ty hospodské povídačky mě neuvěřitelně rozčilují a ještě o to více, že jmenované médium si na těchto báchorkách udělalo solidní business, aniž by je trápila nějaká společenská zodpovědnost v rámci edukace veřejnosti. Na srdíčku mě alespoň hřeje fakt, že tento web byl oficiálně zařazen na seznam dezinformačních médií.

Mustang Mach-E už několik měsíců parkuji v garáži svého rodinného domu, kde ho i nabíjím a světe div se, dům ještě stojí! A to mám často u domu klidně i elektromobily tři… Jasně, mám výhodu domácího nabíjení, a tak na cestu můžu vyrazit s plně nabitým autem z citlivého pomalého AC nabíjení, které autu neubližuje. Do cíle to mám 400 kilometrů (Hořovice-Zlín) a i přes to, že WLTP dojezd této verze je 600 kilometrů, reálné zkušenosti od podzimu, kdy jsem si auto převzal, potvrdili něco kolem 450 kilometrů skutečného dojezdu. Jenže v den odjezdu je sněhová kalamita a mínusové teploty. No, nic. Kdo se bojí, nesmí do lesa, takže vyrážíme.

Já osobně s elektromobily jezdím de facto stejně jako se spalovacím autem. Žádné ploužení kilem po dálnici, ale nahodím tempomat na 133 a jedu. Při mé práci, pro kterou je řidičák kritický, prostě rychleji nejezdím, ani když testují osmiválcový mustang… Po šesti kilometrech od domu najíždím na dálnici a po ni pojedu vlastně celou trasu. Nejhorší možné prostředí pro takové auto. Navíc v tomto počasí. Nebudu vás zatěžovat popisem nudné cesty. Jen zmíním, že jsem si celou cestu užíval komfortu, prostornosti a skvělé akustické pohody na palubě.

mustang-mach-e-a-pre-1

Přijíždím do Brna, stav baterie hlásí 29 procent, dojezd nějakých 96 kilometrů. Kdybych zpomalil, dal bych to do cíle. Jenže se mi chce zastavit, protáhnout se a moje tělo má, světe div se, biologické potřeby. Takže sjíždím z dálnice k nákupnímu centru Avion, které je hned u ní. Právě tady je také nabíjecí stanice, respektive několik. Vybírám si tu od PRE, která je v českých podmínkách pořád nejvýhodnější. Navíc dnes už ani nepotřebujete mít čipy od všech poskytovatelů. Právě PRE má k současnému datu nejvíc dobíjecích stanic. A když náhodou zrovna někde nebude, využijete roaming a odemknete jejich čipem stanici jiného poskytovatele. Tato konkrétní dává výkon 75 kW a nemusím auto nabíjet do plna. Stačí mi doplnit 100-150 kilometrů a můžu pokračovat s rezervou dále ve svém tempu. Naproti je i benzínka, takže si tam jdu odpočinout, koupit kafé, když se vracím, přibylo dvacet procent. To vše za nějakých 15, 20 minut a jedu vesele dále.

mustang-mach-e-a-pre-5

Tady bych rád zbořil mýtus, že musíte na nabíječkách vždy strávit čas nabitím na 80 procent. Ne, nemusíte. Když víte, že více nepotřebujete, tak proč ho tam tratit. Já si spokojeně dojedu domů a tam si hodím auto opět do zásuvky. Cesta mě tedy nijak neomezila. Se spalovacím autem bych učinil stejnou zastávku a na stejný čas. Ještě jedna důležitá věc, auto celou cestu v dálničním tempu zakončilo se spotřebou 25 kWh rovných. To je skvělá hodnota s ohledem na počasí, dálnici, zimní gumy a můj necit pro ekonomickou jízdu. A to jsem si vyhříval volant, topil a poslouchal hlasitou hudbu ze skvělého audia Bang Olufsen.

No a cesta zpět se nesla v podobném duchu. Jen je to víc do kopce, takže jsem ji završil spotřebou 27 kWh, což je pořád na tento mastodont dobrá hodnota. Nabíjel jsem také jen jednou a to na 66. kilometru před Prahou. Tam má PRE svůj nejsilnější supercharger přímo u dálničního KFC. Dává výkon 300 kW! To samozřejmě auto ani nevyužije, Mach-E tam sosal rychlostí 120 kWh. Já si ale zašel opět na záchod (ach ta proklatá biologie, já netuším, jak to všichni ti, co argumentují Chorvatskem na zátah, dělají…) a než jsem se vrátil, měl jsem tam dokonce zbytečně moc dobito, nějakých 62 procent baterie. Odpojuji a frčím domů. Reálné zdržení žádné. Ústupky v rychlosti? Ne. Omezování sebe sama? To už vůbec!

Jakou verzí jsem jel?

V případě testovaného Mustangu Mach-E RWD s prodlouženým dojezdem se bavíme o baterii s kapacitou 98,7 kWh, ovšem v čisté, reálně využitelné kapacitě už mluvíme o 91 kWh. To je na dnešní dobu poměrně nadstandardní energetický zásobník, díky němuž je vůz použitelný nejen do města či blízkého okolí, ale můžete s ním vyrazit i na dálkové trasy pouze s tím omezením, že je záhodno mít dopředu naplánované nabíjení. S větší baterkou se i zvýšil výkon této zadokolkové verze na 294 koní. Kroutící moment zůstal na hodnotě 430 Nm. Normovaný dojezd dle WLTP činí 600 kilometrů.

mustang-mach-e-3

Reálně jsem se během dosavadního testování dostal na hodnoty kolem 450 kilometrů. Spotřeba se dle jízdního stylu držela mezi 20 a 24 kW/h. To není špatné, protože teploty už byly pod nulou a často jsem jezdil po dálnicích, které jsou pro elektromobily tím nejhorším možným prostředím. Nejlepších hodnot spotřeby vůz dosahuje ve městě, kde se dá jezdit za 16. Na okreskách pak lehce nad 18. RWD verze s prodlouženým dojezdem je tedy nejpoužitelnější z celé rodiny Mach-e.

Dobrá zpráva, Ford tento model zlevnil a prodloužil záruku

Podle country manažera Libora Beneše se nyní základní cena tohoto vozu snižuje na 1 238 900 Kč. Plošná sleva na všechny verze činí 220 000 korun. Tuto informaci Ford zveřejnil na tiskové konferenci během prvního dne pražského veletrhu elektromobility e-Salon.

mustang-mach-e-1

Dodatečně mají zákazníci možnost využít osmiletou záruku, která pokrývá celý vůz, nikoli pouze elektrický pohonný systém, jak tomu bylo doposud. Ještě větší sleva ve výši 285 000 Kč platí pro Mustang Mach-E s prodlouženým dojezdem díky větší trakční baterii. Sleva se vztahuje i na sportovní verzi GT.