Elektrický Favorit? Enyaq nebyl první elektrickou Škodou: Eltra ho předběhla o tři dekády

Autor:

Elektromobilita je v současné době čím dál tím více diskutovaným tématem, ale její kořeny sahají hluboko do minulosti. První elektromobil byl vyroben již v roce 1835 v Holandsku. Dnes se však podíváme na situaci v naší zemi a vrátíme se do devadesátých let dvacátého století. Mimochodem, to je období, kdy se v Japonsku začíná psát historie legendy – Toyota Prius.

V České republice se v devadesátých letech začal rozvíjet elektrický Favorit, známý také jako Škoda Eltra 151 L. Pan Jaromír Vegr (nynější předseda Asociace pro elektromobilitu České republiky – pozn. redakce) tehdy vyrazil se svým elektromobilem na závody do Švýcarska. Sám poznamenal, že neměl dostatek finančních prostředků na drahou technologii, a proto soutěžil s jednoduchým vozem. Jeho překvapivé vítězství vzbudilo pozornost nejen diváků, ale i švýcarských dovozců elektromobilů. Po několika jednáních vznikla myšlenka přestavby Škody Favorit na elektromobil.

Ve Švýcarsku byla v té době velká poptávka po elektromobilech, a tak se začalo mluvit o dodávce až 1000 vozů z České republiky. Podle dostupných informací však vedení mladoboleslavské automobilky nebylo do projektu příliš zapojeno, protože ho považovalo za málo zajímavý a složitý.

Nakonec zakázka skončila v plzeňské Škodovce, kde dělníci začali přestavovat Favority vybavené spalovacím motorem na elektromobily podle švýcarských specifikací. Švýcarský partner totiž chtěl elektrické komponenty instalovat až ve Švýcarsku.

Čeští inženýři navrhli, aby se kompletní montáž prováděla přímo u nás, a tento návrh byl schválen. Bylo nutné rychle vyvinout nový elektromotor, regulaci elektroniky a další komponenty. Když bylo vše hotovo, mohl se objevit na silnicích nový vůz – Škoda Eltra. Bohužel však vývoj auta trval nějakou dobu a když byla výroba připravena, trh ve Švýcarsku již byl obsazen.

Pár kusů Eltry bylo následně prodáno do Kanady, Švýcarska a Německa, a některé vozy skončily v českých a slovenských firmách. Většina aut byla vyráběna ve verzi pick-up, ale existují i osobní varianty. S postupem času však tyto automobily zmizely a momentálně se odhaduje, že jich zbývá pouze kolem deseti kusů. Poháněl je stejnosměrný elektromotor o výkonu 15,5 kW, spojený s manuální 4stupňovou převodovkou. Čtrnáct olověných akumulátorů dokázalo Eltru dostat na maximální rychlost 80 km/h s dojezdem 80 kilometrů.