Co se děje? Volkswagen úplně zastavil výrobu elektromobilů

Autor:

Skupina Volkswagen pozastavuje výrobu několika modelů elektrických vozidel ve své továrně v Zwickau na odhadované tři týdny, uvedla automobilka. A jaký je důvod tohoto překvapivého kroku?

“Hlavní továrna na výrobu elektrických motorů skupiny Volkswagen Group Components v Kasselu je v současné době schopná vyrábět pouze omezený počet motorů,” uvedl mluvčí společnosti pro agenturu Reuters. Kvůli problémům s nedostatkem elektrických motorů oznámil Volkswagen zastavení výroby modelů Audi Q4 E-tron, Audi Q4 Sportback E-tron, VW ID.4 a VW ID.5 ve Zwickau. Modely VW ID.3 a Cupra Born nejsou ovlivněny problémy s dodávkami a budou vyráběny podle plánu, dodal.

V této souvislosti můžeme spekulovat, že za odstávkou může stát také nízký zájem o elektrické vozy od Volkswagen a rostoucí skladové zásoby. Skupina se tím však příliš nechlubí, ale podle informací získaných od německých prodejců si soukromí zákazníci téměř nepřejí elektrické vozy od značky VW – a to se týká celého portfolia od ID.3 přes ID.4, ID.5 až po ID.Buzz. Objednávky jsou výrazně pod ročním plánovaným cílem, jak zjistil německý deník Handelsblatt na základě informací přímo od německých prodejců.

Toto zjištění ekonomického deníku z Wolfsburgu potvrdil mluvčí značky. Uvedl, že Volkswagen, stejně jako ostatní výrobci automobilů, čelí “obecné neochotě spotřebitelů kupovat elektromobily”. Nedávno stejným způsobem komentoval rozhodnutí značky výrazně snížit výrobu elektromobilů právě kvůli “nechuti” spotřebitelů k elektromobilitě i odborový předák Manfred Wulff. “Velmi si všímáme neochoty zákazníků přejít do světa elektromobility. Současná poptávka je téměř o 30 procent nižší než původně plánované výrobní cíle,” uvedl Wulff.

Zajímavá jsou také konkrétní čísla, která Handelsblatt uvádí s odvoláním na platformu Marklines: Od ledna do května 2023 vyrobil Volkswagen v Evropě 97 000 elektromobilů z řady ID, ale prodalo se jich pouze 73 000. Rozdíl souvisí nejen s nízkým zájmem, ale také s cenovou válkou, kterou v Evropě rozpoutala Tesla.

Skupina Volkswagen také čelí problémům s vývojem softwaru pro elektrická auta, kvůli kterým již odložila premiéry některých klíčových modelů. Vývoj nové architektury pro elektromobily se zpozdí o 16 až 18 týdnů a nové Audi Q6 e-tron proto nebude představeno letos, ale až v březnu 2024. Situace došla dokonce tak daleko, že společnost propustí 2 000 zaměstnanců softwarové divize Cariad.