Čína nastavuje laťku: 400 kilometrů za pět minut. Rychlost dobíjení dohnala klasické tankování

Autor:

Foto: BYD. Zdroj: BYD, Automotive News, Reuters

Čínská automobilka BYD, která je v současnosti největším výrobcem aut na světě, představila revoluční technologii dobíjení pro své elektrické modely. Nová platforma přináší zásadní zrychlení nabíjecího procesu, který by měl být srovnatelný s klasickým tankováním paliva. Super E-Platforma umožňuje nabíjení s maximálním výkonem až 1000 kW, což podle výrobce znamená, že během pouhých pěti minut lze získat energii na dojezd přibližně 400 kilometrů.

Tento technologický průlom, jenž by mohl vyřešit hlavní problém, kvůli kterému řada zákazníků stále váhá s přechodem na elektromobily, představil zakladatel BYD Wang Čchuan-fu během akce v sídle společnosti v Šen-čenu. Zdůraznil, že cílem společnosti je zkrátit nabíjecí časy natolik, aby se elektromobily mohly dobíjet stejně rychle, jako se dnes tankuje benzin.

Dosažení nabíjecího výkonu v řádu megawattů umožnila nová tisícivoltová architektura v kombinaci s inovativními nožovými bateriemi. Pro srovnání, nejnovější generace nabíjecích stanic Tesla Supercharger dosahuje maximálního výkonu 500 kW, což je polovina hodnoty, kterou slibuje BYD.

První modely využívající tuto technologii budou sedan Han L a SUV Tang L, jejichž předprodej na čínském trhu již odstartoval. Cena se pohybuje mezi 270 a 360 tisíci jüany, tedy až 1,14 milionu korun. Han L by měl být schopen zrychlit z 0 na 100 km/h za 2,7 sekundy a nabídnout dojezd až 1000 kilometrů podle čínské normy CLTC.

Aby bylo možné využít potenciál této nové technologie naplno, BYD oznámil plán masivní expanze nabíjecí infrastruktury. Automobilka hodlá v Číně vybudovat více než čtyři tisíce ultrarychlých nabíjecích stanic. Tento krok představuje zásadní posun, neboť běžné dobíjecí stojany v Číně aktuálně disponují jen polovičním výkonem. Navíc většina majitelů vozů BYD dnes využívá nabíjecí sítě jiných výrobců, například Tesly, která v Číně provozuje svou infrastrukturu od roku 2014. Společnost zatím nespecifikovala, kdy bude síť dokončena ani jak vysoké investice plánuje.

BYD však stále roste raketovým tempem. V loňském roce se jeho prodeje čistě elektrických vozů téměř vyrovnaly Tesle – čínský výrobce prodal 1,76 milionu elektromobilů, což představovalo meziroční nárůst o 12 procent, zatímco Tesla dodala 1,79 milionu aut, ale její růst činil jen 1,1 procenta. Celkové prodeje BYD, včetně hybridních modelů, dosáhly 4,3 milionu kusů, což znamenalo meziroční růst o 41 procent.

Výroba vozů se spalovacím motorem už není pro BYD součástí budoucnosti, automobilka ji ukončila v roce 2022. Kromě vysokého odbytu vozů se společnosti daří i na kapitálových trzích – akcie BYD na šanghajské burze za posledních pět let vzrostly o 632 procent, jen za poslední rok pak o 76 procent. Aktuálně se obchodují za 385 jüanů za kus.

BYD zároveň posiluje svou přítomnost v Evropě. V loňském roce se v žebříčku nejprodávanějších značek umístil na 31. místě s více než 50 tisíci prodanými vozy, čímž svůj odbyt oproti předchozímu roku ztrojnásobil. Budoucnost nových elektromobilů s technologií Super E-Platformy na evropském trhu však zatím zůstává nejasná. Mezi čínskými značkami si dobře vedlo také MG, které obsadilo 20. příčku s 243 tisíci prodanými auty a pětiprocentním růstem, jak vyplývá z dat společnosti JATO Dynamics.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY