Baterie je nášlapnou minou elektrických ojetin

Autor:

I když je elektromobil na první pohled v bazaru s nízkým počtem ujetých kilometrů dokonalý, může se snadno proměnit v noční můru. Jeho baterie nemusí být v takovém stavu, jak naznačuje lesklá karosérie a bezchybný interiér. Pomoci by mohly nezávislé testy, které odhalí skutečný stav baterie.

Nákup ojetého auta je vždy trochu jako hádanka. Ale pro starší elektromobily z druhé ruky to platí dvojnásob. U klasických vozů se spalovacím motorem lze na základě věku a ujetých kilometrů relativně dobře odhadnout technický stav a cenu, ale u elektromobilů tento vzorec nefunguje. Důvodem je baterie, nejdražší součást elektromobilu. U některých modelů tvoří až 30 % celkové ceny vozidla. Pokud je ve špatném stavu, zdánlivě dobrý nákup elektrického vozidla se může stát doslova noční můrou.

Rakouský startup Aviloo zjistil, že po ujetí 100 000 kilometrů může být rozdíl v kapacitě baterie dvou stejně starých elektromobilů stejného typu s přibližně stejným počtem ujetých kilometrů až 30 %! To závisí na tom, jak předchozí majitel baterii nabíjel. Jak víme, rychlé nabíjení, nabíjení na 100 % nebo dlouhodobé přebití může její stav zhoršit. Spotřebitelé často nemají šanci zjistit, v jakém stavu se baterie nachází, a tak mohou udělat drahý omyl. Můžou koupit elektromobil starý tři roky s baterií, která má pouze 90 % kapacity, zatímco za stejnou částku mohou mít elektromobil, jehož baterie má pouze 70 % kapacity.

To znamená o 30 % kratší dojezd. Výměna baterie za novou však může stát až půl milionu korun, což je investice, která nedává smysl u ojetého auta. Informace o stavu baterie nebo její degradaci je nesmírně důležitá. Na trhu s ojetými elektromobily tak začaly soutěže firem, které vyvíjejí nezávislé testy akumulátorů. Například test britského startupu Altelium využilo od začátku roku více než 7 000 prodejců v USA a 5 000 ve Velké Británii. V Evropě jej využívá například společnost Aures Holding (vlastník sítě AAA Auto a Mototechna), která ročně prodá 100 000 ojetých aut, aby vyřadila elektromobily s kapacitou baterie nižší než 80 %.

Skryté riziko nákupu ojetého elektromobilu však má mnohem širší dopad než pouze to, že se stanete majitelem auta s poškozenou baterií. Poškozuje totiž celý trh elektrických vozidel. A tento trh bude růst prudce. V roce 2021 se například v Evropě prodalo 1,2 milionu bateriových elektromobilů, z nichž většina skončí na sekundárním trhu v roce 2024, hned poté, co skončí leasing. Pokud budou ceny ojetých elektrických aut klesat kvůli rizikům s baterií, ovlivní to dokonce i trh s novými elektromobily. Kdo by si totiž kupoval auto s tak velkou hodnotovou ztrátou?

„Potřebujete dobře fungující trh s ojetými elektromobily, aby byly marže u nových elektromobilů přijatelné,“ řekl Scott Case, generální ředitel společnosti Recurrent se sídlem v Seattlu, která sleduje po dohodě s majiteli 20 000 elektromobilů, přesněji degradaci jejich baterií. S ním souhlasí i Alex Johns, manažer rozvoje podnikání ve startupu Altelium. „Pokud trh s ojetými auty nebude správně fungovat, nebude správně fungovat ani trh s novými elektromobily a plánovaný přechod od spalovacích aut k elektrickým se neuskuteční,“ řekl.